Håll till höger!!

S

SanchoPancho

Visst är det väl så i alla paddockar och maneger att man håller till höger?? Går man alltså i vänster varv så går man på spåret och går man i höger varv så makar man på såg för den som kommer i vänster varv?
Hur gör ni med skritt, innanför eller på spåret?
Nu har de kommit på några konstiga regler i stallet att man alltid skall skritta på spåret, i vilket varv man än går i. :eek: Det höll på att bli en frontalkrock idag! Det kommer att bli mopshästar :crazy:´
Hur gör ni??

har inga "skrivna regler hos oss,men alltid när jag tävlat har alla ridit efter högerregeln och skritt innanför spåret..

Hos oss är det högertrafik och skritt innanför fyrkantspåret som gäller...

skritt innanför fyrkantspåret, höger regel annars fyrkantspåret har företräde framför den som rider på volt, eller kommer "utifrån" dvs, från en skänkelvikning eller dyl. halt mitt i volt

den enda regel vi har är att alltid hålla till höger och att man skrittar och stannar innanför spåret...

hos oss är det högerregeln som gäller, samt skritt på lång tygel innanför spåret.. Skrittar man på spåret för man ha ögonen öppna och maka på sig om det kommer någon i "högre hastighet". :D
Men vi är rätt duktiga på att snacka med varandra, så det brukar aldrig bli några krockar eller liknande.. Brukar oftast vara nån som skriker. "Nu kommer jag i mellangalopp över diagonalen, så se upp!!!" eller liknande..

Jag fattar inte vad de håller på med, de bestämde på ett möte som jag inte kunde vara med på. Men det funkar ju inte att man alltid skrittar ivägen på spåret?
Det är väl bara att leka ångvält och rida rakt fram :devil:

jag förstår inte varför de har bestämt helt egna regler, för ute på tävlingar gäller ju alltid högerregeln samt att skritt hålls innanför spåret.. tycker du ska ta upp det med dem som kommit på denna regel, låter ju vansinnigt!

Nog har jag alltid märkt att det är högertrafik som gäller?
Egna regler skapar ju bara trassel när det gäller sådant tycker jag!

Men å andra sidan så tycker jag om man är många i paddocken/manegen, att det är LÖGN om man är ensam om att INTE skritta, och de som skrittar går innanför spåret!
Man liksom "fastnar" ju då på fyrkanten!

jag har alltid hört och gjort som du. Håll till höger och skritt innanför spåret.
Men faktiskt så rider jag hellre om ett annat ekipage på insidan än mellan häst och vägg.. Men det är inte ofta det behövs..

Högerregeln gäller hos oss! Och skritt innanför spåret.

Mopshästar.... hihi :D

Jag har faktiskt ridit där man haft den regeln och är man många och ridhuset inte för smalt så underlättar det mycket! Det är nästan omöjligt att skritta och samtidigt hålla undan för 10-20 andra ryttare som rider både på fyrkantspår och volter. Är man så många blir "inne i en volt" i praktiken enda skrittalternativet. Skrittar man innanför fyrkanten blir det för många tillbud med ryttare på volterna. Tänk själv, 7-8 ryttare på spåret, 4 på var volt, ett par uppställda hästar mitt i volterna och så några som försöka skritta mellan dessa :crazy:

Är man så många försöker man dessutom att hålla sig i samma varv och ryttare på volten lämnar alltid spåret till de på fyrkantspåret. Den gamla militära regeln "högst grad väljer varv" har väl ersatts av det med åren allt trevligare "högst ålder väljer varv". Ganska vanligt om ma har klocka är väl annars att man byter var 5:e minut.

Såg du vad det stod på tavlan idag, det stod att de flesta av medlemmarna vill ha det så och därför har det byt regler! Jag börjar redan leta boxplats någon annanstans... Det e för mycket skit nu.:mad:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar