"Håll i hästen framtill"

T

Tuva-Li

Jag måste få höra lite åsikter om detta innan jag funderar ihjäl mig.

Bonus-dotterns ridinstruktör, som jag i övrigt tycker är duktig, skulle förklara hur man rider sin häst "på tygeln":

Instruktören tog ett spö med båda händerna och böjde det i båda ändarna så det ser ut som ett upp-och-ner-vänt U (visualisera nu... :angel:).
"När du rider hästen så höjer den ryggen och trampar in under sig (böjer spöet).
Om du då inte håller emot i tyglarna sprätter hästen iväg med huvudet (släpper ena sidan på spöet).
Du måste hålla i framtill och driva baktill på hästen, då kommer formen och ryggen höjer sig (håller spöet böjt i båda ändarna, som ett U)."

Hänger ni med på hur hon förklarar? Hoppas jag citerar henne hyfsat ordagrant.

Jag är inte säker på att jag håller med instruktören om hennes förklaring och vill inte gärna att bonus-dottern ska lära sig att man "drar ihop" hästen med mycket hand.
Jag tänker ju "tvärtom" typ, aktiveras baken så kommer formen framtill automatiskt utan att behöva dra ihop hästen. Ingen "spänd båge". Det strävar jag efter i min ridning.

Eller tänker jag fel?

Någon som begriper mitt svammel, hört detta förut eller har någon åsikt?

Sv: "Håll i hästen framtill"

Jag håller helt med dig, formen kommer inte genom tygeltag. Har sett åtskilliga bilder (iofs) med ryttare som rider hästar i form barbacka utan träns eller andra hjälpmedel - det kan med andra ord inte sitta i tyglarna :p Jag kan rekommendera Hempflings bok Dansa med hästar, du kanske redan har läst den? jag tycker det ger perspektiv på saker och ting. Dessutom är den väldigt inspirerande :D

Jag läste ett inlägg här på buke för ett tag sedan, som lät ungefär såhär " Nu när jag använder inspänningstyglar år hästen i jättefin form fram, så nu ska vi bara jobba på att få med bakbenen". Så tänker inte jag. Självklart :confused: ska hästen jobba bakifrån och fram, och när bakbenen och ryggen arbetar korrekt kommer formen i fram, utan att man ska "spänna" emot.

Jag har hört förklaringen förr...
Hur gammal är dottern? hur länge har hon ridit?

Ofta ger man den förklaringen när barn (eller vuxna med för den delen) har svårt att komma ihåg allting, de rider på hästen bra bakifrån ELLER sitter och tar i tygeln för mycket, för att då få dem att samverka hjälperna brukar många förklara så här.

Jag har själv förklarat så många gånger för att få barnet att förstå att alla hjälper ska samverka.

Det brukar fungera efter att tag,särskilt "handryttare" brukar få en aha upplevelse när de får med bakdelen;)

Att man kan rida hästen i form utan träns är ju självklart, men det är en bit dit och att börja där blir onödigt svårt:crazy:

Jag förstår ändå hur hon menar. Man måste ju "fånga upp" energin framåt, man kan vad jag vet inte enbart driva och sedan släppa ALLT stöd i handen. Däremot tycker jag att hon uttrycker sig lite otydligt, men jag hoppas att hon inte menar att man ska "dra ihop" hästen. För energin ska naturligtvis komma från baken! Sedan att det finns människor som kan rida hästen i form utan tyglar etc är jättebra och såklart något man gärna får sträva efter, men den "vanlige" ryttaren kanske inte kan det i första hand, särkilt inte någon som precis ska lära sig rida hästen i form. Hoppas ni förstår hur jag menar, jag är själv för NH och allt sånt, men jag klarar inte att rida en häst i form utan tyglar. Förhoppningsvis kommer det en dag då jag kan det, men den är inte här än, och den kommer nog inte med ridskolehästarna...

Senast ändrad av en moderator:

Håller helt och hållet med dig. Det man inte har baktill får man i handen. Hästen ska ju bära sig själv och vara lätt i framdelen när den arbetar rätt. Att hålla emot med tygeln förhindrar bara bakdelens arbete.

Jag har hört förklaringen förr...
Hur gammal är dottern? hur länge har hon ridit?
Hon är fjorton år och har ridit i fem år. Har precis börjat kunna rida hästen i form under lektionerna, så hon är "på G".
-------

*knapplån*

Det jag tycker är trist är att hon (liksom en av våra inackorderade tonåringar, de lär av varann :crazy: ) när de rider själva, har börjat såga och använda väldigt mycket hand för att få hästen att kröka på nacken. Så därför tycker jag att det var en helt fel placerad kommentar av instruktören att få det att låta som hon behöver MER hand. Själv tycker jag raka motsatsen.
Å andra sidan är instruktören en duktig ryttare själv, hon borde ju veta, och det funkar bra i övrigt med träningen.
Men jag vill ju bonusdottern ska använda mer ben istället för mer hand. Och vara mer lyhörd för andra hjälper än tygeln.

Huvva vad man funderar...

Men det var intressant att se era kommentarer, fyll gärna på. Känns som jag har lite rätt ändå, att magkänslan stämmer.

Senast ändrad av en moderator:

när vi skulle lära oss formen på ridskolan fick vi komma på grunden själv och hur man kom till eftergift i bakben,rygg och nacke sedan så sa våran ridlärare om vi gjorde rätt/fel och hur vi skulle göra för att vi inte skulle göra fel

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På kvällens första lektion stod jag uppskriven på Arnica. Arnica är ett mörkbrunt sto med mycket ögonvita, lite långsmal, stel och...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet