Halkar på lämmen

Milene

Trådstartare
Vår häst halkade häromdagen på lämmen vid urlastning och gick ner på knä. Jag vilja såklart förhindra att detta händer igen, så vad gör man för att inte hästen ska halka? Lämmen har en "vanlig" matta och det var inte blött eller halt ute.
Hästen skadade sig inte.

Tacksam för tips!

Min kompis tog bort mattan och satte smala träribbor med jämna mellanrum. De är inte så tjocka så hästen snubblar på dom, men tillräckligt för att det tar stopp om de halkar.

Jag köpte marinplyfa, fick sågat i 5 cm ribbor (detta gjorde de på firman jag handlade på), och skruvade över den tunna gummimattan jag hade på lämmen. Eftersom jag bara lastar på vänster sida nöjde jag mig med 1,20 meter långa ribbor och satte dem till vänster på lämmen. Har fungerat utmärkt.

Min Böckmann har räfflad gummimatta med ribbor. Garanterat halkfritt. :)

Kolla med återförsäljare om det finns att köpa en lös sån gummimatta som du kan limma/skruva fast?

Vad är en vanlig matta? Även de billigare gamla Trane-släpen har ju kraftiga ribbor i gummimattan på lämmen. Har du bara vanlig nålfiltmatta, TS?

är det en matt matta så hade jag antingen skruvat på ribbor på den eller bytt mot en ribbad gummimatta.

Svarar alla:

Ja, det är en nålfiltsmatta. Gummimatta låter bra, men blir det inte halt på vintern?? Träribbor är jag orolig för att de skadar sig på OM de halkar.

Svarar alla:

Ja, det är en nålfiltsmatta. Gummimatta låter bra, men blir det inte halt på vintern?? Träribbor är jag orolig för att de skadar sig på OM de halkar.
hästar är hästar, dvs de kan skada sig på allt och ingen ;).
jag tycker inte om de riktigt stora gummiribborna så som böckmann har t ex, känns som att de kan snubbla på dem istället :o, men småribbade mattor blir hala så fort hästen skiter på dem såklart vilket också kan bli glashalt.
men gummimattor blir inte direkt halare än nålfilts mattor på vintern, förutsatt att hästen inte skiter på rampen och trampar i det eller har snö under skorna.

Det går att skruva på ribbor ovanpå nålfiltsmattan också, lånade en transport i veckan som det var gjort så på (original eller gjort i efterhand vet jag dock ej, 5 år gammal VV).

Mina ribbor har inga rundade kanter, men det går ju att fixa, bara att slipa.

Svarar alla:

Jag har nålfiltsmatta med träribbor (originalutförande). Halkas aldrig. Utan ribbor däremot skulle det bli såphalt vissa gånger.

Vill inte ha gummi om där inte är ribbor. Gummi och snöstyltor blir otäckt.

Det går att skruva på ribbor ovanpå nålfiltsmattan också, lånade en transport i veckan som det var gjort så på (original eller gjort i efterhand vet jag dock ej, 5 år gammal VV).

Mina ribbor har inga rundade kanter, men det går ju att fixa, bara att slipa.

Original. Min VV har lika (men den är äldre, en 2003:a). Drygt att sopa men helt halkfritt.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
765
Senast: Mia_R
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18