Hål i tarmen

Magiana

Trådstartare
Hästen som jag ridit nästan dagligen sedan augusti fick ett kolikanfall igår. Han kördes till klinik där det konstaterades att han hade ett hål i tarmen där avföring läckt ut. Han fick sluta sina dagar.

På kliniken kunde de inte säga varför hålet hade uppstått. Går det ens att spekulera i orsaken till varför han drabbats av det?

När betet tog slut under sensommaren, vandes hästarna in på hö. Därefter vandes de in på hösilage. Stallägaren är fåruppfödare och kör med storbalar. Den bal som öppnades sist var inte smaklig för hästarna så då fick då gå över helt till hö på en gång.

Hästen har inte haft diarré, men däremot brukade de komma en del bajsvatten innan själva högen kom.

Finns det något mer som kan hinta om var man ska leta efter orsaken?

Hästen som jag ridit nästan dagligen sedan augusti fick ett kolikanfall igår. Han kördes till klinik där det konstaterades att han hade ett hål i tarmen där avföring läckt ut. Han fick sluta sina dagar.

På kliniken kunde de inte säga varför hålet hade uppstått. Går det ens att spekulera i orsaken till varför han drabbats av det?

När betet tog slut under sensommaren, vandes hästarna in på hö. Därefter vandes de in på hösilage. Stallägaren är fåruppfödare och kör med storbalar. Den bal som öppnades sist var inte smaklig för hästarna så då fick då gå över helt till hö på en gång.

Hästen har inte haft diarré, men däremot brukade de komma en del bajsvatten innan själva högen kom.

Ingen aning, men fy så sorgligt. :cry:

Hände samma med min miniatyr diesel i torsdags, fick oxå tas bort :( har ingen förklaring heller

Jag vet inte om det finns på hästar, men vi människor kan få inflammerade tarmfickor som kan gå sönder så att tarminnehållet läcker ut. Jag har själv haft det och jag lovar, man mår INTE bra då...

Jag vet inte om det finns på hästar, men vi människor kan få inflammerade tarmfickor som kan gå sönder så att tarminnehållet läcker ut. Jag har själv haft det och jag lovar, man mår INTE bra då...

Det är nog möjligt att något sådant har hänt här. Men man undrar ju om det skulle kunna gå att förebygga på något sätt.

Kan vara enorma gasfyllnader som gör att tarmen spricker, även omvridningar och stopp i tarmen (förstoppning deluxe) som gör att tarmen till slut inte håller. Det är inte supervanligt, men det händer tyvärr. Sen finns det ju lite andra alternativ också, kanske medfödda defekter/svagheter eller skador/ärrbildning utav tidigare kolikanfall osv. Det enda man kan vara säker på är att när de väl spruckit finns ingen återvändo och då går det enormt fort.

Har haft en häst som fick allvarlig bukhinneinflammation p g a ett litet hål på tarmen, där vätska läckt ut i buken. På kliniken sade de att det, om man har otur, kan räcka med att ett litet vasst höstrå sätter sig illa på tvären för att det ska bli ett litet hål. Kan tänka mig att t ex pinnar och barr kan ha samma effekt. Vår häst blev dock frisk med hjälp av medicinering men han var RIKTIGT illa däran när vi kom in med honom..
Styrkekramar till er!

Kan vara enorma gasfyllnader som gör att tarmen spricker, även omvridningar och stopp i tarmen (förstoppning deluxe) som gör att tarmen till slut inte håller. Det är inte supervanligt, men det händer tyvärr. Sen finns det ju lite andra alternativ också, kanske medfödda defekter/svagheter eller skador/ärrbildning utav tidigare kolikanfall osv. Det enda man kan vara säker på är att när de väl spruckit finns ingen återvändo och då går det enormt fort.

Fast det beror ju lite på. Vår häst klarade det med enbart medicinering, tack och lov. Vi behövde inte buköppna.

Fast det beror ju lite på. Vår häst klarade det med enbart medicinering, tack och lov. Vi behövde inte buköppna.

Fast man ska skilja på sprucken tarm och tarm som är perforerad. Mitt inlägg syftar på tarm som spricker. Och talar vi om hål på tarmen så är prognosen inte speciellt god där heller, tyvärr. Kul att er häst klarade sig :)

Fast man ska skilja på sprucken tarm och tarm som är perforerad. Mitt inlägg syftar på tarm som spricker. Och talar vi om hål på tarmen så är prognosen inte speciellt god där heller, tyvärr. Kul att er häst klarade sig :)

Absolut - den här var perforerad - inte sprucken. Men så var det väl även i TS fall? Så det jag vill framföra är att de faktiskt KAN klara sig (t o m utan buköppning) även om de har ett konstaterat hål på tarmen.

Absolut - den här var perforerad - inte sprucken. Men så var det väl även i TS fall? Så det jag vill framföra är att de faktiskt KAN klara sig (t o m utan buköppning) även om de har ett konstaterat hål på tarmen.

Hävdar dock fortfarande att det är mycket ovanligt. Möter sådana här fall i mitt jobb och gissar på att det bara är få procent som klarar sig, visst är det möjligt att de klarar sig men inte sannolikt.

@GotAsecret

I min hästs fall var det inget stressrelaterade Iallafall. Men han har i hela sitt korta liv haft lätt för kolik, så troligen nått medfött eller bara otur :(

Hävdar dock fortfarande att det är mycket ovanligt. Möter sådana här fall i mitt jobb och gissar på att det bara är få procent som klarar sig, visst är det möjligt att de klarar sig men inte sannolikt.

Så lät det inte på vår klinik, men jag har ingen erfarenhet av det utöver detta fall som ju slutade lyckligt. Hästen var dessutom gammal, men ändå gick det så bra. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka