Hål i hovvägg

Teilani

Trådstartare
Hej!

Min lilla röda häst lyckades få in en pinne i hoven, uppifrån, så ner via kronranden och ca 2-3 cm in. Detta hände i hagen och pinnen bröts av när vi komtill veterinären tog det en stund att hitta felet, men sen kunde pinnen grävas ut.

Veterinären tog bort ca 3 kvadratcm av hovväggen och grävde sig ända in till kötthoven för att vara säker på att det inte blev någon skit kvar. Stränga order om bandage och boxvila 14 dagar.

Såret i kronranden börjar nu se läkt ut och hålet i hoven är torrt och fint, men veterinären vill ha fortsatt förband för att det inte ska komma in skit i hålet. Detta blir svårt att kombinera med den röda hästens aktiva livsstil när boxvilan är över. Det har varit ett helsike att få det att sitta den här tiden.

Så har ni några tips på vad man kan trycka in i hålet så att det inte är direkt exponerat för lera och som tål lite flyg och fläng?

Fråga din hovis, man tänker att det borde finnas alla möjliga smörjor som kan tänkas sitta kvar utan att störa...

Eller så får det vara öppet och man spolar rent morgon och kväll, peta/skrapa rent tänker jag att man ska undvika inte skiten petas djupare.

Det beror på, vad som fungerar bäst detta med att täcka eller hålla öppet.

Min nuvarande häst gjorde precis likadant för ett par år sedan. För oss tog det ett par dagar innan vi hittade felet. Veterinären drog ut pinnen/träflisan med en tång, spolade rent hålet och gipsade. Ingenting skars bort vid det tillfället. Boxvila ca 1 vecka samtidigt som vi sprutade med penicillin i ca 1. Efter att vi tog av gipset så släpptes hon ut i en torr sandhage. Jag kan inte minnas att jag behövde spola eller tvätta något. När skadan sedan växt ner så fick vi skära ur en bit av hoven för att det inte skulle samlas sörja i hålet och då hon kändes ofräsch. Hovslagaren trodde dock inte att det hade med hovskadan att göra men jag tyckte att hästen kändes bättre efteråt. Tyvärr så har min fortfarande en spricka i den hoven efter den skadan men fungerar som ridhäst utan problem.

Angående hur du ska linda så skulle jag köra vanlig vetflex linda ovanpå bomull och sedan silvertejp för att få del lite slittåligare. Eller utan linda och placera hästen i torr gräshage.

Lycka till!

Har det blivit hårt i botten på hålet hålet? Alltså börjat bildas ny hovvägg? Jag tror din hovis har bäst svar på din fråga då han/hon kan känna och se på skadan, men om ny hovvägg har bildats så det inte är mjukt in mot kötthoven så tror jag att det räcker att bara hålla rent. Du kan ju tvätta med jodopax morgon och kväll. Är det fortfarande mjukt i hålet så är det bara att hålla hästen bandagerad och i sjukhage/box tills det har hårdnat.

Ska förbandet bara skydda mot smuts så funkar idrottstejp jäkligt bra på hovar har jag märkt. :) En tuss ren och torr bomull eller kompress i hålet och tejpa några lager över på rentvättad hov (använd sprit för att få bort fetter). Har funkat ute i värsta leran i vintras för min del. :up:

Var sitter hålet?
Det brukar gå att gipsa och sedan tejpa över.
En bra lagning kan sitta i en vecka även på aktiv häst.

Fråga din hovslagare. Risken är ju man stänger in bakterier.

Men annars så köpte jag en helt suverän "hård gegga" tänkt för hålväggar. Artimud heter den. Torkar ut lite, antiseptisk/antibakteriell och satt fast lääänge. Mycket längre än något annat jag provat. Borde funka lika bra på hål i hoven som hovvägg.

Hovis blev så imponerad över effekten att han köpte en egen burk att behandla andra kunders hästar med.

Min nuvarande häst gjorde precis likadant för ett par år sedan. För oss tog det ett par dagar innan vi hittade felet. Veterinären drog ut pinnen/träflisan med en tång, spolade rent hålet och gipsade. Ingenting skars bort vid det tillfället. Boxvila ca 1 vecka samtidigt som vi sprutade med penicillin i ca 1. Efter att vi tog av gipset så släpptes hon ut i en torr sandhage. Jag kan inte minnas att jag behövde spola eller tvätta något. När skadan sedan växt ner så fick vi skära ur en bit av hoven för att det inte skulle samlas sörja i hålet och då hon kändes ofräsch. Hovslagaren trodde dock inte att det hade med hovskadan att göra men jag tyckte att hästen kändes bättre efteråt. Tyvärr så har min fortfarande en spricka i den hoven efter den skadan men fungerar som ridhäst utan problem.

Angående hur du ska linda så skulle jag köra vanlig vetflex linda ovanpå bomull och sedan silvertejp för att få del lite slittåligare. Eller utan linda och placera hästen i torr gräshage.

Lycka till!

Får erkänna att jag tyckte det blev ett lite onödigt stort hål i hovväggen, men vad säger man. Nån penicillin fick vi inte och det har inte behövts heller.

Lilla röda hästen ska helst inte gå på gräs då hon lätt går upp i vikt. I skogshagen finns det lagom mycket mat, men även en bäck, lera och en och annan pinne.

Har det blivit hårt i botten på hålet hålet? Alltså börjat bildas ny hovvägg? Jag tror din hovis har bäst svar på din fråga då han/hon kan känna och se på skadan, men om ny hovvägg har bildats så det inte är mjukt in mot kötthoven så tror jag att det räcker att bara hålla rent. Du kan ju tvätta med jodopax morgon och kväll. Är det fortfarande mjukt i hålet så är det bara att hålla hästen bandagerad och i sjukhage/box tills det har hårdnat.

Ska förbandet bara skydda mot smuts så funkar idrottstejp jäkligt bra på hovar har jag märkt. :) En tuss ren och torr bomull eller kompress i hålet och tejpa några lager över på rentvättad hov (använd sprit för att få bort fetter). Har funkat ute i värsta leran i vintras för min del. :up:

Det känns hårt i botten på hålet.

Idrottstejp har varit basen i bandageringen hittills!

Var sitter hålet?
Det brukar gå att gipsa och sedan tejpa över.
En bra lagning kan sitta i en vecka även på aktiv häst.

Just nu ändå uppe vid kronranden, men det kommer väl att växa nedåt framöver. Misstänker att det kommer att ta lång tid, om hoven någonsin blir vad den har varit. I och med att skadan sitter ända upp i hovanlaget och veterinären grävde så entusiastiskt.

Fråga din hovslagare. Risken är ju man stänger in bakterier.

Men annars så köpte jag en helt suverän "hård gegga" tänkt för hålväggar. Artimud heter den. Torkar ut lite, antiseptisk/antibakteriell och satt fast lääänge. Mycket längre än något annat jag provat. Borde funka lika bra på hål i hoven som hovvägg.

Hovis blev så imponerad över effekten att han köpte en egen burk att behandla andra kunders hästar med.

När hoven får växt fram en bit och såret är läkt tror jag att detta kan bli riktigt bra att använda som fyllnadsmaterial.

Tack så mycket för tipset!

om hoven någonsin blir vad den har varit.
Jodå bara du ser till att det är tryck på området för tillväxt så.
Just nu ändå uppe vid kronranden,
Något mjukare än gips är då att föredra. När det sedan växer neråt så kan du först trycka gips i det och sedan i ett senare skede plasta igen hålet.
Om du inte är van att plasta så be din hovslagare göra det.
Om det var min häst så skulle jag lägga ett stadigt galoppbandage med elastisk gasbinda och sedan så skulle jag tejpa fast det med Elastoplast eller motsvarande.
I hålet skulle jag stoppa något mjukt och sviktande som håller ett lagom tryck mot området.
En hoprullad vanlig gasbinda kanske.
venda_elastica_adhesiva_elastoplast_46469_19726.jpg

Jodopax skulle jag inte använda om inte veterinären verkligen tryckt på att det skulle användas. Den hindrar läkningen mer än gör gott.

Jodopax skulle jag inte använda om inte veterinären verkligen tryckt på att det skulle användas. Den hindrar läkningen mer än gör gott.
Med tanke på vilka bakterier hovarna utsätts för (bajs och kiss och annat guck) så är det nog vettigt att rengöra ordentligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 551
Senast: Constance
·
Hästvård Vill egentligen mest skriva av mig... Men alla synpunkter, råd, etc om vad ni skulle gjort, eller tycker jag bör göra tas tacksamt...
Svar
4
· Visningar
2 067
Senast: grimman
·
P
Hästvård Hejhejhej... Usch, nu känner jag mig lessen :crazy::crazy: Hovslagarn var hos mig för några dagar sedan och skodde min häst. När han...
Svar
4
· Visningar
2 194
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama