• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare jappisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 632
J

jappisen

Är det någon som har haft hakmask på sin hund? Hur lång tid tog det innan ni fick bort det? Min hund har nu gått på tre behandlingar och är inne på sin fjärde utan att bli av med det. Vad fick era hundar för behandling?

Vad hade era för symtomer?

Sv: Hakmask

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hakmask på hund, däremot spolmask som varit fruktansvärt envisa att bli av med.

Min senaste import var full av mask när hon kom hit, och även valparna i hennes mage. Det tog 6 st behandlingar att bli av med allt, både hos tik + valpar.
Tiken fick Advocate när hon inte längre diade, och valparna fick sin sista avmaskning vid 6 mån ålder med Drontal. Innan när vi bara kunde köra på som lite mildare medlen så höll dom sig envist kvar, det är en fruktansvärt irriterande sits man är i då.

Jag hoppas att fler behandlingar, eller starkare medel finns, så att din hund får bli av med parasiterna!

Tack för svaret. Ja det hoppas jag också. Han verkar inte vara bättre än och jag har endast en tablett kvar av denna behandlingen. Sen ett nytt avföringsprov om tre veckor.

Jag tog ett avföringsprov i början av året vilket resulterade i vetskapen om både hakmask och spolmask. Jag ringde två olika veterinärer och rådfrågade, fick två olika behandlingsmetoder men "min" veterinär tipsa om att ge behandling nu, sen vänta en 1-2månader och göra en ny undersökning. Har hunden fortfarande mask är det avmaskning varannan månad i ett år för att därefter kontrollera igen.

Nu behövdes det som tur var inte - hundarna blev av med maskarna efter första behandlingen.

Men jag kommer göra nytt prov efter sommaren.

Hoppas du blir av med eländet!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Vår flatte Melker har i veckan opererats för patellaluxation. Är det någon här som gått igenom detta och kommer ihåg hur lång tid...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: msp
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 446
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
951
Senast: cassina
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några... 2
Svar
27
· Visningar
2 247
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka