Hakhäst ?

D

Dragonora

Är det någon som har erfarenhet av sk hakhästar? (som hakar upp sig i bakknäna, typ låser dessa när de stått ett tag eller blivit stela.)

En isl.häst i stallet fick denna symptom helt plötsligt en dag och diganosen från veterinären var att han trodde det kunde vara korsförlaming. Efter en antinflamm.spruta och b-vitamin så är hästen precis som förr, och även om hon stått still under natten och dagen så när man är ute och rör på henne så går hon och springer helt normalt.
Det är en unghäst, inte inriden ännu.
Hur tror ni detta kan påverka hästens framtid som ex ridhäst? Erfarenheter?
Tacksam för alla svar.:confused:

Sv: Hakhäst ?

Men om veterinären konstaterade korsförlamning rörde det sig väl inte om hakning av patella?? :confused:

Mitt hbl-sto hade bekymmer till och från då hon var yngre men med stärkande träning har hon blivit "som ny". Hon får tillskott av b-vit året om och jag är mycket noggrann med uppvärmning/nedvarvning. Starka och mjuka muskler är A och O!

Lycka till!

Min häst hade alltså problem med patella hakning... Såg att det inte riktigt framgick :crazy: :smirk:

Korsförlamning o paretella upphakningar är ju 2 helt skilda saker. Tycker nog ni ska göra som veterinären säger.

Lyssna på veterinären, de vet bäst.

Min ena ponny som då var 3 år hade patellaupphakning under inridningen, vilket enligt vet är vanligt bland unghästar. Som någon sa så är upphakningar och korsförlamning absolut inte samma sak!

Går det över när hästen musklat sig ordentligt?

Vissa påstår att de flesta blir bra, att det har med växtfaser att göra...särskilt på snabbväxande individer.

Korsförlamning är mycket ovanligt på islandshäst. Vanligt på unghästar är dock patellaupphakning.

Men ibland kommer hovklappren från zebror (apropå Licketys utmärkta devis i en annan tråd).

Selenbrist och vissa infektioner särskilt om hästen anstränger sig samtidigt och är uttorkad kan ge sporadisk KF. Togs det muskelenzymprover? Om de är förhöjda så stödjer det att det rörde sig om KF. Då får man fundera på orsaken för att förebygga nya attacker.

Om den aktuella hästen har långa tår eller om tillståndet skulle upprepa sig och te sig mera som upphakning skulle en hovslagarkontakt vara motiverad. HH

Jag hade en period ett intresse för patellaupphakning och samlade på mig ett 50tal. Alla fall av upphakning hos unga hästar i den försvann när tån kortades och den fick vara ute 24 t/dygn. Sen kom det tillbaka hos dem som inte verkades i tid, dvs tån fick bli för lång igen.

Hos vuxna som inte haft besvär förut är det en annan sak. Sen kan patellaproblem bero på avvikande skelettkontur, men det är nog ovanligt. HH

Tack för alla svar!
Det var detta jag tyckte var så lustigt, just då när veterinären var här visste jag inte riktigt vd det var, men har läst på en hel del och jag tror inte alls det rör sig om korsförlamning längre.
Han tog inga blodprov heller!! Hon fick bara en spruta och b-vit och sa att hon borde bli bättre innan helgen var över.
Bara några min. senare var hon som vanligt i bakbenen och jag tror en viktig faktor i det hela var att hon varit ute sen maj på betet och fick stå inne en natt pga riktigt dåligt väder, och blev stel ...eller nåt :confused:

Vi har inte sett spår efter p.upphakning mer, men det finns iallfall hopp för henne som ridhäst? Eller ska ägaren oroa sig?
Hon är inte särskilt musklad, och som jag sa inte inriden än, går med föl.
Är det ärftligt?? ? ? ? ? ?

OM det är så att det är patella det rör sig om är det viktigt att hålla hästen igång. Ha den rejält musklad året runt, är det "allvarlig" patella kan man behöva en massör (eller dylikt) med jämna mellanrum som får hålla ryggen igång. Viktigt är även att man håller efter skoning/verkning ordentligt, och hästen bör inte heller vara i överhull. Är man bara noga brukar patella inte innebära ett problem, de flesta hästar med allvarligare upphakning kan visa det lite i början av ett pass men inte senare, förutsatt att man hållt efter hästen noga.

Min f.d sköt och medryttarhäst (en islänning) hade patellaupphakning när han var ung, syndes mest i hagen när ena bakbenet hakade sig ibland. Det försvann dock av sig självt när han blev äldre och när han var 4-5 år så hakade det sig inte alls längre och sen dess (han är 8 år nu) har han inte haft några som helst problem med upphakningar...

Jag är nyfiken på vad en massör kan göra för en häst med patellaupphakning?

Om inte jag har lärt mig helt fel på anatomin så sitter patellan i knäregionen. Anledningen att hästen hakar är att leden inte är tillräckligt stark och uppbyggd med muskler runt om så den hoppar helt enkelt ur led. Har bara haft med en shettis att göra som hade patellahakningar. Hon blev bättre av arbete och b-vit.

Någon mer kunnig som kan betätta hur hakningen uppkommer rent anatomiskt?

Jag kan inte påstå att jag är tillräckligt kunnig på anatomi för att förklara exakt hur det fungerar, men det en massör kan göra är att hålla hästen mjuk och smidig och understödja musklerna. En patellahäst bör vara välmusklad, men muskler som är stela och i dvala gör ingen nytta. Om du underhåller med tex massage får musklerna lättare att jobba rätt för kroppen. Alltså kan inte en massör hjälpa patellan direkt, men däremot indirekt.

Det är inte ovanligt med patella på unga islänningar, den gängse rekommendationen är kort tå, träna den yttre lårmuskulaturen samt låt inte hästen gå på sugande underlag. Det innebär inte att hästen är värdelös som ridhäst, i de absolut flesta fall försvinner detta med träning och när muskler kommer på rätt plats.

Men som unghäst bör man då alltså inte stå inne, man bör erbjuda dem en kuperad terräng och man bör vara noga med verkningsintervallerna och ffa hålla nere tån.

Mitt halvblodssto har patellaupphakningar. Då hon var ung och växte såg man dem ofta men då hon varit i full kondis märker jag inte av det alls mer än att hon ibland "tappar" ett bakben, hasen liksom släpper ngt steg, om hon går i branta nedförsbackar.

Viktigt är att de får röra sig mkt, mkt utevistelse, hålla dem musklade. B-vitamin har gjort varken från eller till på min häst. Min häst är i dag 16 år och tävlas Msv B dressyr. Hon har förut tävlats i hoppning tom 1,25 m och deb ft. Hon har aldrig haft några hältor annt än pga hovböld eller sömstick. Så patellaupphakningar är inget jag oroar mig så mkt över, bara man "håller efter" hästen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 252
Senast: Icfafn
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 972
Senast: Freazer
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka