Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svarar mig själv för att förtydliga. Hästen har alltså bara haft bett i munnen 1-2 gr sen den blev fixad och sen vilat och de två gångerna kändes den bra men kniper nu igen på samma sätt oavsett vilket bett så tänker att vet måste nästan ha slarvat/missat.Hur snabbt kan nya hakar uppstå efter det blivit fixat?
Funderar på om vet har slarvat () eller pållen redan fått nya och isåfall hur..
Hakar uppstår inte av att hästen har betsel i munnen utan för att den har över- eller underbett... Så att hästen fått nya hakar efter vila och endast två gånger med bett; varför skulle det vara ett tecken på att veterinären slarvat menar du?Svarar mig själv för att förtydliga. Hästen har alltså bara haft bett i munnen 1-2 gr sen den blev fixad och sen vilat och de två gångerna kändes den bra men kniper nu igen på samma sätt oavsett vilket bett så tänker att vet måste nästan ha slarvat/missat.
Svarar mig själv för att förtydliga. Hästen har alltså bara haft bett i munnen 1-2 gr sen den blev fixad och sen vilat och de två gångerna kändes den bra men kniper nu igen på samma sätt oavsett vilket bett så tänker att vet måste nästan ha slarvat/missat.
Hakar uppstår inte av att hästen har betsel i munnen utan för att den har över- eller underbett... Så att hästen fått nya hakar efter vila och endast två gånger med bett; varför skulle det vara ett tecken på att veterinären slarvat menar du?
Jag tycker att du ska hålla dina arga/dryga emoijer för dig själv eftersom du uppenbarligen inte vet vad du snackar om...
Konstaterade man hakar sist eller? Hur länge sedan var det?
Vad sades om hästens bett(alltså tänderna och inte metallbiten)?
Att de grejar med betten kan ju bero på så många olika orsaker i mun, nacke etc..
Om du står framför hästen och håller en hand på nosryggen och en om underkäken ska du kunna röra underkäken i sidled ca 4 cm lika lätt som ett curlingklot glider över isen. Går inte det är det stor risk att munjobbet inte är biomekaniskt gjort. Då kan du få reaktioner på bett eller öht i käke/nacke etc.
Det kan också om man inte justerar orsaken till hakarna genom att balansera bettet leda till att de återkommer rätt fort.
Många hästar har sk konstruerade överbett som beror just på att de inte har biomekaiskt utformade munjobb och iom obalansen i tänderna får ont och försöker skydda sig mot smärtan genom att dra upp underkäken. Det leder till hakar, som låser käken och ger smärta.
De kan uppstå på några månader men kan också ta år innan de kommer tillbaka. Hästen behöver inte ha över eller underbett men det är troligt att hästen har någon typ av bettfel om det återkommer snabbt men det kan också bero på andra orsaker. Vissa hästar behöver kollas/åtgärdas varannan-var tredje månad om de har större problem medans för andra räcker det med årlig kontroll/åtgärd.Hur snabbt kan nya hakar uppstå efter det blivit fixat?
Funderar på om vet har slarvat () eller pållen redan fått nya och isåfall hur..
På vilket sätt är det veterinärens fel att hakarna återkommer? Uppenbarligen så var det ju bra efter att veterinären fixat med munnen. Som sagt, du framstår som extra otrevlig och okunnig genom din användning av dryga emoijer.Enligt veterinären som fixade hakarna så har hästen varken över eller underbett. Därför att då har veterinären uppbarligen inte fixat hakarna som h*n borde om det skulle vara som du påstår att det endast uppstår pga över eller underbett.
Vad du tycker om mina emoijs är bara
Man kan lätt bli lite bekymrad över den låga allmänkunskapen som uppenbarligen råder bland vissa hästägare. Tråkigt när det drabbar hästarna.
Hästen drabbas av att ha besvär i munnen. Veterinärerna drabbas av felaktiga anklagelser. Andra hästägare, och därmed hästarna, drabbas av att veterinärer ledsnar på sitt jobb pga falska anklagelser från okunniga hästägare.Fast det är väl en precis lika otrevlig kommentar som att använda dryga emojis?! Hästen har ju inte drabbats? Det känns snarare som ts har varit uppmärksam och funderar på att åter igen be någon komma hästen i munnen trots att det bara är ett par månader sedan sist. I min värld behöver man inte vara proffs på allt kring hästar så länge man är lyhörd på sin häst och ser till att där den egna kunskapen tar slut får någon annans gå in och hjälpa till!
Hästen drabbas av att ha besvär i munnen. Veterinärerna drabbas av felaktiga anklagelser. Andra hästägare, och därmed hästarna, drabbas av att veterinärer ledsnar på sitt jobb pga falska anklagelser från okunniga hästägare.
Man behöver inte vara proffs på allt, men man kan åtminstone låta bli att falskt anklaga veterinären för att ha gjort fel. Du tycker det är trist att "kasta skit på hästägare", men tycker samtidigt att det är ok att kasta skit på veterinären. Ok...Fast det där tycker jag ändå är ett tråkigt sett att generalisera på. Skönt ändå att känna att man kan allt och göra allt på ett perfekt sätt
I det här fallet så har i mitt tycke ingen häst farit illa. Det uppmärksammas i god tid, det var kort tid sedan ts anlitade någon som troddes var bra eller är bra för att undersöka hästen i munnen. Antingen har det gått fel igen på kort tid, eller så gjordes kollen inte på så vis som önskades eller så är det en kommunikationsmiss där vet som kollade i munnen och ts inte förstod varandra helt ut. Vem vet men ingen häst har i mitt tycke farit illa här. Sedan att du vill generalisera och vara otrevlig och förminska och kasta skit på hästägare. Vi tycker helt enkelt olika och det är nog bra om vi bara är ense om att vara oense.