Hahahahaha

Gnist

Trådstartare
I dag var ju den stora dagen, som vi sett fram mot i några veckors tid.
Idag var ju dagen, när vi skulle testa Jämthanen på björn uppe i björnhägnet.
Vi stod och väntade i regnet på våran tur och när det väl var dags, så var det bara helt osannolikt meningslöst :eek:

Det var då ett relativt litet hägn, där det fanns 2 björnar. Dessa var smällfeta och stod och mumsade på hundmat & äpplen som de fått..Ingen av björnarna rörde en fena under vår provtid, om man undantar käkrörelserna när de åt.
Rix var ner till stängslet, konstaterade att där innanför fanns 2 björnar, som lika gärna kunnat vara uppstoppade :smirk: , så han gick och morrade åt dem, men var rätt så ointresserad av att överhuvudtaget jobba på dessa björnar -som fanns bakom nät en bra bit bort in i hägnet, där han inte "kom åt" dem - som åt och mumsade :cool:

Tur att han skäller på dem, när de är lösa i skogen i alla fall :D

Domaren konstaterade att han var inte rädd för dem, men i den kostgjorda situationen med nät på båda sidor, så var de heller inget hot att ta på allvar enligt hunden :cool:
 
Sv: Hahahahaha

:rofl: :rofl: :rofl:

Sund rektion, ändå. Fasen vad stolt jag hade blivit:D
Fick han godkänt ändå, eller vad blev resultatet?
 
Sv: Hahahahaha

Haha! :rofl:

Grattis fär jag väl ändå säga, till en bra hund! :banana:
 
Sv: Hahahahaha

Det var ju synd att det var så "tama" björnar.....blir ju som du säger inte riktigt en verklig situation, vilket gör att hunden inte beteer sig som vanligt.

Har du tänkt göra fler liknande test framöver och se om det är mer sprutt i björnarna och fungerar bättre?
 
Sv: Hahahahaha

Nix han blev inte godkänd :D
Vilket inte spelar roll för vår del egentligen eftersom att han varje år under flera års tid skället björn i skogen. Tyvärr har det aldrig blivit några bra skottlägen och en björn skjuter man ju inte på om skottläget inte är optimalt + lite till ;)

Och jag hade sagt det åt maken innan att det inte skulle förvåna mig ett dugg om han skiter i det närmaste fullständigt i inhägnade björnar :rofl:

Vilket han också gjorde... Kanske skulle det blivit annat resultat om de hade kunnat röra sig litegrann i alla fall. Som det vra nu, hade de lika gärna kunnat ha 2 uppstoppade björnar placerade mitt i hägnet :cool:

Eventuellt åker vi framöver till ett annat hägn, där det hörs vara lite aktivare björnar..
 
Sv: Hahahahaha

Tjaa, ur hans synvinkel var väl björnarna redan fångade, så vad skulle han vråla för?:D

Ni får sitta och trigga honom framför "Mitt i Naturen" nästa gång.
Öva på allt som är stort och brunt helt enkelt!:)
 
Sv: Hahahahaha

Fast björn lös i skogen skäller han ju och har gjort i flera år ;)

Tror det var det faktum att björnarna inte betedde sig som de riktiga björnar han träffat på i skogen + att det var nätstängsel mellan honom och björnarna som gjorde att han inte riktigt tog det på allvar.

Hela arrangemanget var en stor besvikelse faktiskt :cool:

Fast vi är nöjda med Rix i alla fall :love: :D
Dock är det tur att man inte jagar i hägn :angel: :rofl:
 
Sv: Hahahahaha

Jo, men om han lär sig att skälla luktfria björnar på tv, borde han ju
skälla på mentalt och fysiskt förslappade björnar i hägn sen!:idea:

Själva övar vi på att ställa postbilen.:D
Gul liten rackare, som inte har här att göra enligt vissa.
Hon lät dock bli en hare idag, vilket gjorde matte sprickfärdig av
stolthet.
Det kanske var den frustrationen som togs ut på postbilen?
 
Sv: Hahahahaha

Det som jag tycker är mest tragiskt är att de på allvar tror att de plockar fram de hundar som har mest mod och som har mest björnskärpa via detta prov och att det i slutändan ska bli rovdjursskarpare jämtar om man avlar mer på dessa hundar :crazy: :eek: :crazy:
 
Sv: Hahahahaha

Där har du en poäng.

Mitt lilla snöre skäller glatt på "djur i bur",
hon är betydligt fegare annars.
Hon vet väldigt väl om det på andra sidan kan komma åt
henne eller inte.

Förresten, vad tusan var det för björnar?
Det lät ju rätt tragiskt, med två smällfeta björnar som,
som det låter, är tämligen vana vid detta.
Det borde väl innebära att de inte heller beter sig som en normal björn, vilket då kanske kan påverka hunden på nåt sätt?

*nuuuu kan jag vara ute och cykla:D*
 
Sv: Hahahahaha

Djurparksbjörnar.... Varav den ena hela sommaren vankar fram och tillbaka, fram och tillbaka etc. i ett typiskt stressbeteende :( Vi såg den nämligen i sommras.

Nu är de ju uppgödda för att de snart ska gå i ide, därav fetheten

Tyvärr så hade de ju hällt ut rätt så mycket äpplen och hundmat i hägnet = Björnarna står stilla och äter..

Kan ju säga som så att en riktig björn som äter när det kommer en hund och människor fortsätter Inte att äta helt obekymrat :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp