Hagstorlek....

K

Kanon

Hejsan!
Har precis flyttat till en gård med ganska mycket mark, större delen av denna består av skog. Åkerdelen är utarrenderad i fyra år till, arrendet går inte att säga upp tidigare.
Har inte annat än röjt i skogen ända sen vi flyttade hit för att bereda plats för mina hästar, en nordsvensk och ett varmblod..
Har någon erfarenhet av skogshagar, hur mycket måste man röja/gallra ur!? Mår hästarna dåligt av att inte ha öppna fält att springa över?? Hästarna får i stort sett daglig motion i form av ridning.

Man vill ju att vännerna ska ha det så bra det bara går!!

Sv: Hagstorlek....

Mina hästar har flera olika hagar att välja emellan varav en är 2 hektar stor och innehåller blandad terräng,större delen skog. Mina hästar trivs väldigt bra i den hagen. När de går i en vanlig ängshage, då kan de bli smått uttråkade.

Jag har en stor skogshage där mina unghingstar går på lösdrift vintertid(dock ej iår :() De trivs alldelles utmärkt i den. Efter ett tag springer de omkring som bergsgetter över stock och sten... :smirk:

Man tackar för inläggen...
Är ju trots allt lite rädd för skador o sånt...
Hur mycket har ni "öppnat upp i skogen", eller låter ni hästarna gallra själva!?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 707
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
16 115
Senast: spinxx
·
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar