Hagstolpar eller träd, Polarband

Nordstjernan

Trådstartare
Jag planerar göra en skogshage med 3 rader Polarband. Det finns en hel del träd och vi kommer att få kvista lite nedtill på endel träd så inte grenverk hänger över bandet när snön kommer.
Nu undrar jag vad som är bäst: använda sig av träden som hagstolpar (definitivt enklare, tidsbesparande, billigare) eller är det för riskfyllt? Har ni som har skogshage bara hagstolpar?
 
Jag planerar göra en skogshage med 3 rader Polarband. Det finns en hel del träd och vi kommer att få kvista lite nedtill på endel träd så inte grenverk hänger över bandet när snön kommer.
Nu undrar jag vad som är bäst: använda sig av träden som hagstolpar (definitivt enklare, tidsbesparande, billigare) eller är det för riskfyllt? Har ni som har skogshage bara hagstolpar?

Om det är stadiga träd dvs typ stora tallar finns det ju inga hinder i sig just staketmässigt, men du gör ju åsamkan på träden om du ska skruva i isolatorer i dem.....
 
När man använder träd så får man också tänka på att vissa träd växer på ett sådant sätt att isolatorerna växer in i trädet och då kortsluter det staket. Det händer ju inte med en gång men med tiden.
 
Jag använder mig av träden om de står där jag vill ha dem. Men som ovan skrev, träden kan växa över knorren. Men om man bara kollar dem varje år så är det ingen fara.
 
Jag använder mig av träden om de står där jag vill ha dem. Men som ovan skrev, träden kan växa över knorren. Men om man bara kollar dem varje år så är det ingen fara.

Äger man sin egen mark med alla träd osv så funkar det ju precis som du skriver. Men gör man det inte så som jag skrev tidigare gör man åsamkan på träden och det har man inte rätt till om man själv inte förfogar över marken. Viktigt att notera i sammanhanget för läsare i fråga om tips och trådfrågan.
 
Självklart har @mackan rätt. Äger man inte marken ska man alltid fråga markägaren eller helt enkelt slå ner stolp om man är osäker.
 
Skulle klockrent använt träden (om egna såklart) om det är så att du ska ha tråd länge är det dock som många skriver lätt att isolatorn byggs in /växer in i trädet...
 
Aldrig att jag skulle sätta metall i träden om jag inte var 100 på att träden aldrig någonsin kommer åka till sågen.

I våras sågade vi ner några ekar åt en mark ägare och fick några ekar som vi körde till sågen för att bli stolpar men blev en betydligt dyrare historia än tänkt då några troligen byggt en koja i några av ekarna för 40-50 år sedan, spik i gjorde sönder kedjor på löpande band.
 
Ja, jag tänker mig att man får ha koll på isolatorerna om man alls ska använda sig av träden. Men säkerhetsmässigt, en stolpe kan ju ge vika/knäckas, men ett träd går ju verkligen inte av, om de trasslar in sig?
 
Ett alternativ är ju att surra fast plankor runt träden och skruva isolatorerna i dem. Det alternativet har jag tänkt använda mig av.
Tog förra vintern ner träd där det fanns såväl spik som isolatorer inväxta i, maskinerna fick då lämna de nedersta delarna och såga över kritisk punkt.
Nu hade ju jag koll på vilka träd det var, så det var ju bara vissa som berördes. De använder vi själva till ved nu, förutom några högstubbar som kommer att få stå
 
Ja, jag tänker mig att man får ha koll på isolatorerna om man alls ska använda sig av träden. Men säkerhetsmässigt, en stolpe kan ju ge vika/knäckas, men ett träd går ju verkligen inte av, om de trasslar in sig?
Skulle föredra ett träd då. Det ska vara så spänt att tråden OMEDELBART går av så att de INTE trasslar in sig
 
Undrar om Polarband (GG's) går av vid viss belastning? Måste ha Polarband med tanke på långa vintern och snöläget.
 
QUOTE="Nordstjernan, post: 16529090, member: 113530"]Undrar om Polarband (GG's) går av vid viss belastning? Måste ha Polarband med tanke på långa vintern och snöläget.[/QUOTE]

Polarbanden går givetvis inte av i första taget i jmf med ngn tråd. Å andra sidan är det jättebra i fråga om att leda ström osv, men de kräver ständig översyn i fråga om att vara helt stramt och fläckfritt spända i alla lägen säkerhetsmässigt utifrån det. Det är dock som sagt inte många hästar som springer genom ett elstaket oavsett typen på tråd om staketet och elen är skött och har den kvaliteten som är avsedd för såna staket öht. alla borde följa samma säkerhetstänk med elstaket allmänt, i fråga om skick och kvalitet. Det är oftast där det brister om ngn häst mot all förmodan skulle gå igenom, att man inte underhållit kvaliteten på staketen tillräckligt - hängande trådar eller slackande det minsta osv, så blir det sämre när olyckan skulle vara framme.

Om man tycker att knäckta stolp osv är en lösning i olyckssammanhang så är det det inte för mig iallafall, då har man missat grundlagarna ang. skador med elrep osv för hästar. med trådar stenhårt spända och stolpar som inte ger efter blir det betydligt mindre skador än med slackande trådar och stolp som knäcks.

i allmänhet oavsett brukar det handla om dålig el i trådarna om hästar öht går igenom , det är oftast där det brister om vi nu pratar sunda normala hästägare och sunda normala staket där det ändå går fel. Även utifrån detta går ju de flesta hästar inte igenom staket öht, endera handlar det om total olycka/panik eller så finns det brister i övrig i kombo med bristfälliga staket, tex väldigt dåligt med mat i hagen och ingen som uppmärksammat det öht sen längre tid.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 442
Senast: athena
·
Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 810
Senast: Petruska
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 573
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 187
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp