Hagproblem.

sannaaah

Trådstartare
Jag har båda min hästar i samma hage. De är snälla mot varandra och så men unghästen (som inte riktigt har koll på benen) har något nytt sår varje dag! Inget som den andra gjort utan något småskrap av sina egna broddar.
Han har boots runt om och strykkappor runt om men lyckas ändå hitta ytor utan skydd att få sår på.
Anledningen till detta är troligen för att de springer och busar och har sig i hagen, för de gånger han stått själv har han inte fått något sår.
Saken är den att jag vill att de ska gå tillsammans. De trivs bra ihop och när unghästen går själv står han mest och kollar efter de andra.

Hur hade ni gjort?
Ensam men uttråkad/ledsen häst.
Gå tillsammans men riskera skada.

Såren har inte varit djupa hitills men kan ju bli om han har otur.

Sv: Hagproblem.

Jag hade utan tvekan riskerat småsår. Tycker att hästarnas inre mående måste gå före. Trivs de ihop så är det värt mycket mer. Men det är bara min personliga åsikt.

Skulle vara transportskydd då :angel:.
Fast visst finns det sånna där som skyddar ända från hoven och upp på benet en bit. Så att det inte är något mellanrum som det blir med boots och strykkappor?

Jag skulle nog ha låtit dom gå i hagar bredvid varandra tills broddperioden är över. Inte roligt om han får en ordentlig broddskada + att han kan sparka den andra hästen av misstag om dom busar.

Jo det är sant. Men han är ju helt olycklig när han är själv stackarn :(.
Sår vs olycklig häst...
Han får ju väldigt mkt mera överskotts energi av att gå själv också..

Senast ändrad:

Du har tagit alla säkerhetsåtgärder, så jag tycker nog gott att hästen ska få gå med sin kompis och ha roligt. Som du själv säger: risken är att han blir olycklig annars, samt får för mycket eneregi när du ska hålla på med honom. Risk för skador då är lika stor.

ja! sök på combo-boots! finns även nåt som heter equichaps, vet dock inte hur tjockt materialet är på dom.

hmm..jag broddar av hästen när jag inte ska rida/jobba med den på nå't sätt, måste de verkligen vara på hela tiden? :D :angel: nu vet jg ju inte hur er hage ser ut men om det går så testa ett par dagar då ingen av hästarna är broddade - annars är det ju bara att brodda på igen. finns ju pluppar att sätta i broddhålen på hästsportaffärer (ca 9kr/10pack.) ;) (så slipper man så mycket skit i broddhålen)

Blir han olycklig så hade jag haft dom tillsammans. Och då hade jag letat efter ännu bättre skydd om det finns/går. Dessutom hade jag broddat ur dom dagar underlaget tillåter (om det tillåter, vet ju inte vart du bor :) )

Bor i Dalarna. Underlaget tillåter inte att jag broddar ur, helt omöjligt. Jag är redan livrädd när de rejsar i hagen MED brodd, utan skulle inte gå.
Får kolla på bättre skydd.

Mitt sto slog sej själv varje dag när hon var ung....Nya sår hela tiden.... Inga skydd i världen hjälpte....

Dock så försvann det helt när vi började rida in henne....:)

//Domino_s

Jag har båda min hästar i samma hage. De är snälla mot varandra och så men unghästen (som inte riktigt har koll på benen) har något nytt sår varje dag! Inget som den andra gjort utan något småskrap av sina egna broddar.
Han har boots runt om och strykkappor runt om men lyckas ändå hitta ytor utan skydd att få sår på.
Anledningen till detta är troligen för att de springer och busar och har sig i hagen, för de gånger han stått själv har han inte fått något sår.
Saken är den att jag vill att de ska gå tillsammans. De trivs bra ihop och när unghästen går själv står han mest och kollar efter de andra.

Hur hade ni gjort?
Ensam men uttråkad/ledsen häst.
Gå tillsammans men riskera skada.

Såren har inte varit djupa hitills men kan ju bli om han har otur.

Riktigt enkelt val : Tillsammans med risk för skada!

Utan att tveka faktiskt! Man kan inte välja bort ett av hästarnas grundläggande behov dvs sällskap för att man oroar sig för skador som till störsa delen ändå är självförvållade!

Såna här skydd då, de lär ju skydda lite bättre kanske?

Skydd

Finns ju i lite olika varianter!

Edit: Såg att Centaur redan skrivit om såna... :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 403
Senast: Viva
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 702
Senast: Raderad medlem 68338
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka