Hagproblem!!

K

Kryptonit

Problem hjälp mig!!
Nu är det 2 hästar i stallet. Och när jag ska ta in min då blir det jättesvårt eftersom han också vill med in i stallet. Så hur gör ni när ni bara ska ta in en häst från hagen?
I början tänkte jag att jag kunde ta in han och låta han stå inne.. Men han är väääldigt stark (en jättestor nsv). Så han slet sig (de står tyvär i spiltor :mad: ). Så vad tkr ni att jag ska göra?

Sv: Hagproblem!!

Det kan vara jättesvårt. För mig går det bra eftersom min häst inte är det minsta rädd för eltråden, kan öppna bara så att hon precis kommer ut. Men för tillfället tar jag in den andra hästen oxå, fodervärdarna vill det. Han är en snäll 26årig d-ponny så det går ju bra. ;) Han blir lite lessen om han blir själv i hagen.

Vad gör han om han blir ensam i hagen då? Rymmer han?

Om han försöker smita förbi när du går ut kan du ta med ett dressyrspö eller nåt. Inte att slå honom med såklart men peta på honom så han håller sig på avstånd... Armarna brukar vara lite för korta för att hålla isär två hästar :P Om du har möjlighet kan du göra en sluss, så är det inte lika stor risk att han kommer ut. Det har vi gjort i en av hagarna.

*kl*
Brukar aldrig lämna en ensam häst kvar i hagen. Visst, jag har haft hästar som det går att göra så med men undviker det så att jag tryggt kan gå iväg med den andra.

Problem hjälp mig!!
Nu är det 2 hästar i stallet. Och när jag ska ta in min då blir det jättesvårt eftersom han också vill med in i stallet. Så hur gör ni när ni bara ska ta in en häst från hagen?
I början tänkte jag att jag kunde ta in han och låta han stå inne.. Men han är väääldigt stark (en jättestor nsv). Så han slet sig (de står tyvär i spiltor :mad: ). Så vad tkr ni att jag ska göra?

Mina 2 står nu själva (stoet som dom stod med har flyttat) och ingen av mina gillar att stå ensam. Jag tar med mig en spännande IKEA-kasse :d med lite extra hö och en morot i, som "stannaren" får, så att han blir distraherad och tycker att det finns någon vits med att vara kvar.

Fast när den hästen har ätit upp brukar han stå o gnägga och se patetisk ut...men han får stå ut tycker jag. :cool:

Jag har vant alla mina hästar att vara själv i hagarna, visst kan det hända att de gnäggar lite när de blir själva, men efter några gånger så upptäcker den att de andra faktiskt kommer tillbaks så småningom. Och som nån skrev att lägga ut lite hö till den som blir kvar kan vara till lite hjälp.

Vänj dina hästar vid att stå själva en stund ibland, succesivt. Det är nyttigt för dem och underlättar hemskt mkt. Ge honom ngt att tugga på i hagen, brukar jag göra.

Gör en sluss, de gjorde vi när ponnyerna envisades med att följa med ut, det fungerade jättebra.

Bättre han står i hagen och gnäggar än att han lyckas med att slita sig från spiltplatsen.

varför står dem i spiltor :(

Till problemet ta med ett dressyrspö så du kan mota undan honom med, se till att han har mat ute i hagen så han kan sysselsätta sig med ngt.

Jag föredrar att ha min ensam inne i stallet än hagen (har iofs box). Om hon blir ensam i hagen springer hon som en dåre fram och tillbaka och gnäggar, struntar blankt i om man lägger ut mat. Det har hänt mer än en gång att skor har flugit all världens väg och att hon vrickat sig pga detta. Så o min häst blir ensam ute föredrar jag att hon får följa med in i stallet. Där är hon kolugn om hon är ensam...

Vi ska nu flytta min lilla pålle till ett annat stall närmare oss :D ^^

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka