Hagproblem, ranghög..

E

eloon__

Min häst går sedan ca 3 månader tillbaka med 4 andra valackar i en stor hage. De har varit väldigt busiga och lekt mycket, men ej bråkat speciellt. Vad jag har tyckt så har min häst varit lite ledare, de andra följer honom osv.

Nu har en hagkompis åkt iväg på bete och resten går ute dygnet runt tillsammans. Märkte att min häst fick lite småsår på bringar, baken och lite här och var. Idag hade han fått ett rejält hack på knät, det är svullet och han är halt. Men han ska ändå gå med de andra ute så att det ej stelnar till. Imorgon får jag se om dte är bättre eller sämre.
Var ute nu i kväll och kollade till min hästs knä. När vi kom såg jag att A sparkade mot min häst och han hoppade undan. :( Sen kollar jag knät och sen står vi och kollar lite på dom. Då tränger A upp min häst i ett hörn och biter honom (argt, ej lekfullt) på halsen :eek::cry: Jag ryter åt A som sen inte gör något mer, just då i alla fall. Jaha, då fick han ett till blodit sår.. Sen går min häst iväg och ställer sig och äter själv. Hagen är väldigt stor, så han har plats att gå undan.

Det är så konstigt, min häst och A har varit bästabästa kompisar o alltid gått tillsammans förut. Men nu är A jättetaskig. Det verkar som om han försöker ta över högsta rang. Egentligen är det väll bara att låta dom göra upp, men det är så tråkigt när de skadar varandra... Jag kan väll egentligen inte skälla på A för att han bråkar, eller? Kunde inte låta bli idag, han var så taskig mot min älskling ju...:( Och min häst sa liksom inte ifrån eller något.. Vill ju inte dela på dom för då får min häst gå i en sandpadock.

Vad är det som har hänt? Vad skulle ni göra?
/e

Sv: Hagproblem, ranghög..

när en häst ändrar beteende så kraftigt så fort så är min erfarenhet att de har ont nånstans, det kan vara något som inte märks, låsning i bogen eller ont i ryggen, sadeln kanske inte passar längre (brukar ju bli så när de har gått på bete...)

så kolla om den hästen har ont nånstans

Jag kan bara hålla med, min häst har alltid varit ranghög till dess att han fick spatt, då föll han som en sten i rangordningen..

när en häst ändrar beteende så kraftigt så fort så är min erfarenhet att de har ont nånstans, det kan vara något som inte märks, låsning i bogen eller ont i ryggen, sadeln kanske inte passar längre (brukar ju bli så när de har gått på bete...)

så kolla om den hästen har ont nånstans

Men menar du allvar? :crazy:

Hästars rangordning är komplext och kan variera med tiden i en flock. Det låter hundra gånger mer troligt att det är rang som de etablerar och som kanske inte varit hundra uppgjord under de 3 månader de gått tillsammans, utan nu har rangen skiftat och ngn har tagit sig upp på stegen medans en annan har fått ge vika. När de nu börjat gå ute dygnet runt spenderar de hela dygnet i princip tillsammans med flocken, och då kan skiftningar/omfördelning av rang ske som följd, då TS häst inte gått i flocken särskilt länge.

3 månader är inte en lång tid alls..och rangordning kan skifta flera ggr om...sånt kan ta tid.

fast de låter lite extremt så som den andra hästen håller på..speciellt om den gör de utan anledning?

Jag skulle nog råda digatt dela av hagen innan din häst blir ordentligt skadad.

Men menar du allvar? :crazy:

Hästars rangordning är komplext och kan variera med tiden i en flock. Det låter hundra gånger mer troligt att det är rang som de etablerar och som kanske inte varit hundra uppgjord under de 3 månader de gått tillsammans, utan nu har rangen skiftat och ngn har tagit sig upp på stegen medans en annan har fått ge vika. När de nu börjat gå ute dygnet runt spenderar de hela dygnet i princip tillsammans med flocken, och då kan skiftningar/omfördelning av rang ske som följd, då TS häst inte gått i flocken särskilt länge.

men den hästen som är dum är ju fortfarande ledare, ellerhur?!
varför skulle han bl dum helt plötsligt bara utan anledning, för skulle rangordningen skifta så skulle ju han komma lägre ner och då skulle han ju inte våga göra något.
men så är ju inte fallet nu.

jag tror att ledaren har ont och tycker livet är skit och tar du ut det över sina lägre stående flockmedlemmar.

jag förstår inte ditt svar riktigt, jag har inte skrivit något om rangordningen...

men den hästen som är dum är ju fortfarande ledare, ellerhur?!
varför skulle han bl dum helt plötsligt bara utan anledning, för skulle rangordningen skifta så skulle ju han komma lägre ner och då skulle han ju inte våga göra något.
men så är ju inte fallet nu.

jag tror att ledaren har ont och tycker livet är skit och tar du ut det över sina lägre stående flockmedlemmar.

jag förstår inte ditt svar riktigt, jag har inte skrivit något om rangordningen...

Nej.
Trådskaparens häst var från början ranghög och har nu åkt ner på stegen och en annan häst har börjat styra och ställa över den - det är den hästen som är aggressiv. Varför skulle man utgå från att det är ngt fel på hästen snarare än att titta på det som är ungefär 99,9% mest troligare - att det skett en ändring i rang och att det ännu inte är helt befäst, därav behovet hos den "nye" att hävda sin dominans och pusha runt den "förre".
en häst som har ont reagerar inte så att den ska "ta ut det" på sina flockmedlemmar. snarare så döljer den det, alternativt drar sig undan och tappar i rang.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama