D

Dragonfruit_

Jag vet inte om det här är rätta forumet men jag har en liten fråga. Vi ska bygga en till hage att ha nu i sommar. Det växte korn där förra året, och det växte rätt mkt klöver där också. En bit bakom åkerbiten finns det en liten udde med gräs, stenar och träd. Kornet växer ju inte upp igen, eller hur? Är det lämpligt att släppa hästar där?
 
kornet kan växa upp om det finns rester kvar i marken. i mitt förra stall växte det korn i gödselstacken, även om hästarna aldrig åt korn, så du kan ju aldrig vara riktigt säker.

men jag hade nog gjort så att jag hade försökt att inte använda den biten som det växt korn på.
 
Det är ju bara skördat liksom, inte harvat eller så.. Så man kanske inte ska släppa dom där då?
 
Det kan säkert komma upp lite korn efter tröskspill men det är jättebra hästmat även som grönfoder. Är det en häst som är känslig för grönt eller varför skulle han inte kunna käka korn ? Är klövern (röd eller vit ?) insådd annars har den nog inget vidare näringsvärde ? För att kunna ge dig ett råd behöver man veta vad det är för syfte med hagen, sommarbete eller rasthage. Det låter annars som en trevlig hage med varierad terräng. Hur stor är hagen ?
 
Det är fyra shettisar som ska gå där dygnet runt.. Klövern är inte insådd. Hagen är inte så jättestor men lagom åt dom som ska gå där. Men det är väl inge bra att dm äter av omogeet korn?
 
Ok shettisar, kan ju vara känsliga förstås, men om dom betar från tidig vår så hinner det inte bli mer än gräs av de få korntuvor som kommer upp, alltså näringsrikt gräs. Är dom under 3 år så brukar det inte var någon fara men senare är det alltid en balansgång oavsett grässort. Är det sen rödklöver så är det ju enormt mycket näring om det är rikligt, vitklövern brukar ju inte smaka så det brukar gå bättre.
 
Okej, åringarna kommer att gå dynget runt. Och dom två äldre kommer inte att gå ute dygnet runt förrens ett tag efter midsommar. Då ska det nog vara lugnt. Så fort det tinar någorlunda i marken, ska stolp och trådar upp så får som gå där. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
757
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 145
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp