Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att tillexempel vatten börjar rinna ner i jorden snabbare då det regnar/regnat.Vad vill du åstadkomma?
En häst kan inte gå i en upplöjd hage, nej.
Då behöver hagen dräneras. Är det åkermark eller annat?Att tillexempel vatten börjar rinna ner i jorden snabbare då det regnar/regnat.
Menar du plöja? Och sen så om med nytt gräs?Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
Är det samma pyttelilla hage du haft problem med tidigare?Det är en åker och marken blir ju hård för att hästarna går där vilket medför att det blir en sjö där hagen är lägst om det regnar mycket.
Se ifall du kan få någon med grävmaskin i närheten komma o dika ur lite kring hagen.Det är en åker och marken blir ju hård för att hästarna går där vilket medför att det blir en sjö där hagen är lägst om det regnar mycket.
Vad kan du se skulle hjälpa då?Är det samma pyttelilla hage du haft problem med tidigare?
Jag har svårt att se hur ytharvning skulle hjälpa.
Dränering. En mindre hage hade jag nog gjort som @chiiliacanth föreslår och dränera runt om, en större så som man gör på åkrar med täckt dränering.Vad kan du se skulle hjälpa då?
Menar du plöja?Skulle plogning hjälpa? Hur länge borde hagen vara hästlös i såna fall?
Jag menar ploga som man gör efter att man tröskat havre t.ex. Då man odlar på åker plogar man antingen höst eller vår och sen också harvar och sår. Hur man skulle göra i en hästhage vet jag inte men skulle man så något där är det väl gräs isåfall.Menar du plöja?
Då behöver hagen sås om efteråt, annars blir det bara lera. Och då behöver hagen få i alla fall ett år/sommar på sig beroende på om det är höst- eller vårsådd.
Det är att plöjaJag menar ploga som man gör efter att man tröskat havre t.ex. Då man odlar på åker plogar man antingen höst eller vår och sen också harvar och sår. Hur man skulle göra i en hästhage vet jag inte men skulle man så något där är det väl gräs isåfall.
Aldrig hört någon kalla ploga för plöjning.Det är att plöja
Ploga är när du tex flyttar snö.
Orden ploga och plöja är snarlika. Men för många människor med anknytning till lantbruket finns en klar skillnad mellan dem. Plöjer gör man på en åker med en teg- eller växelplog, men aldrig med en kultivator eller ett årder. Plogar gör man på en väg med en snöplog för att hålla vägen fri från snö.Aldrig hört någon kalla ploga för plöjning.
Själv har jag väl aldrig använt så fin svenska så jag funderat på om det heter plöja eller ploga har alltid använt ploga om åkrar men det är väl dialekt förmodligen.Orden ploga och plöja är snarlika. Men för många människor med anknytning till lantbruket finns en klar skillnad mellan dem. Plöjer gör man på en åker med en teg- eller växelplog, men aldrig med en kultivator eller ett årder. Plogar gör man på en väg med en snöplog för att hålla vägen fri från snö.
Aldrig hört någon kalla ploga för plöjning.