aglaonema

Trådstartare
Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
 
Ploga vet jag är vanligt vintertid uppåt i landet där de får mycket snö. Är det sådan plogning eller menar du som man gör på fält?
Vad menar du med harva? Lätt som man gör i/på ridhus/ridbana eller mer djup?
 
Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
Menar du plöja? Och sen så om med nytt gräs?
Då måste hagen vila i 1-2 år för att gräset ska bli starkt nog för hästarna att gå på.

Vill man få mindre vatten i hagen så är det dränera och grusa
 
Det är en åker och marken blir ju hård för att hästarna går där vilket medför att det blir en sjö där hagen är lägst om det regnar mycket.
 
I bland hjälper det inte att dika heller. Har en sådan hage som är som lägre än övre delen som är mer bergig.
Blev betydligt bättre efter dikningen men om man ska få det ”lerfritt” krävs ordentlig dränering. Inte gjorts än. Låter ingen häst gå där om det blir riktig regnperiod.
 
Menar du plöja?
Då behöver hagen sås om efteråt, annars blir det bara lera. Och då behöver hagen få i alla fall ett år/sommar på sig beroende på om det är höst- eller vårsådd.
Jag menar ploga som man gör efter att man tröskat havre t.ex. Då man odlar på åker plogar man antingen höst eller vår och sen också harvar och sår. Hur man skulle göra i en hästhage vet jag inte men skulle man så något där är det väl gräs isåfall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Stora mängder snö kan göra att hästarna rör sig mindre när de är ute i hagen. Detta problem löste Bitte Vesterholm genom att ploga...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
Anläggning Nån som vet om det funkar att gå med häst över gräsmatta där dom har robotgräsklippare? Behöver passera en gräsmatta påväg till...
Svar
2
· Visningar
741
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 375
Senast: Grazing
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp