Hage med sorkhål

Murmelin

Trådstartare
Hagen där hästarna ska gå i sommar är ojämn och det verkar som sorkhål eller om det kanske är kaninhål. Jag har aldrig varit med om det innan och blir lite orolig. Borde jag se mig om efter en annan hage?
 
Inget att oroa sig för alls. Hästar kan gå på ojämnt underlag. Vi har en vall som är väldigt ojämn också pga sorkhål men hästarna går mycket där trots att det finns jämnare vall att välja. Helt oväsentligt.
 
Har en del sorkhål och mullvadshögar i hagarna. Inga problem alls. Bara för hästarna att lyfta lite extra på fötterna ;).
 
Lite skillnad på sorkhål och kaninhål ;)
Det lär vara sorkhål du menar ? De brukar inte vara särskilt stora även om de kan innebära ojämnheter men ingen större skillnad mot om hagen allmänt är kuperad .
Kaninhål är lite annat Och kaniner gräver öht inte hålor på vallar ;)
 
Vi hade redan förra sommaren sork i delar av hagarna då var det i en "rata" så inte den mest välbesökta delen av hagen. Nu på våren hade området utökats och trampade man på fel ställe försvann jorden ner i gångarna. Vi tog STORA traktorn med harv på och körde över hela hagen räknar med att behöva göra det någon gång senare under sommaren också när sorken har gjort nya gångar.
Kaninhålet vi hittade fylldes igen, absolut risk för benbrott om någon hade trampat ner i det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: Luff
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: CaisaCax
·
Bro
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp