Bee

Trådstartare
Är det någon som vet vad minimåttet för hage är per häst?

Hur stora anser ni att de ska vara för att det ska vara humant för hästen??

Frågar då det är en som vill köpa en lada och ha hästar där, men funderar lite på om marken verkligen räcker till för att hästarna ska kunna ah det bra.

Sv: Hagar

Jag diskuterade en liknande fråga med en vän idag; hur mätar man en hage?
För när det gäller bete så är det ju inte hektaren som räknas utan hur mycket gräs som växer, och hur mycket övrig mark som de kan ströva på förstås men det viktigaste är ju ändå att maten räcker.

När det gäller vinterhagar måste man ju se till kvalitén på marken och utformingen på hagen. Personligen tycker jag att hagen oavsett storlek absolut inte får bli "tråkig"!
Alltså inga små fyrkanter som man brukar se på diverse ridskolor etc här uppe i norrland.

Sedan är det väl bra om marken antingen är tillräckligt stabil eller att hagen är tillräckligt stor för att inte bli genomlerig höst och vår.

Men det finns vad jag vet inga minimått på hagar, inget som är lagstadgat iaf.

Jag anser att en hage som förvandlas till en leråker är alldeles för liten! Hästar tycker jag ska ha gräsbelagd yta att gå och pilla i året om, tycker det är sorgligt att se hästar som står och hänger i en lerhage utan minsta grässtrå att gnaga på...

Nej då SÅ illa är det inte... men det finns ganska lite mark runt ladan, så jag är lite tveksma att det verkligen räcker...

För att hästen ska må bra: så stor som möjligt. För att marken ska må bra (= inte bli nedtrampad och lerig, en sådan hage kommer inget att växa i så länge hästarna är kvar) minst 0,5 hektar per stor häst.

Carina
www.silverarabians.com

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka