Hagar och parasiter

pannis

Trådstartare
Hur planerar ni betesgång och hagar och sånt för att hålla parasittrycket nere? Jag har fått tillgång till några nya hagar som jag vill hålla så rena som möjligt.

Varför jag undrar är att i sommar kommer vi ha två sommarhagar, en som redan är använd och en där det bara gått kor.
Även om man avmaskar hästarna innan man släpper på bete så är väl den gamla hagen "infekterad", kommer den nya hagen bli "smittad" då, eftersom hästarna kommer gå lite fram och tillbaka mellan hagarna?

Sedan har jag ytterligare en hage där det inte gått hästar tidigare, där jag skulle behöva stängsla av en liten bit och låta min häst gå några timmar om dagen med start i morgon, och han är inte avmaskad än.
Kommer jag "förstöra" den biten av hagen eller kan man räkna den som parasitfri om jag mockar den några gånger i veckan?

Sv: Hagar och parasiter

Börja med att läsa parasittråden som är nålad på hästvård och hojta sen om du har fler funderingar!

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 521
Senast: EZMK
·
Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
3 158
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
830
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024