Hag-fundering

A

annalisa

Har ett dräktigt sto (fölar i början av maj), ett 3½ månaders stoföl och ett 5-årigt sto. Avelsstoet och fölet går på bete, men inte 5-åringen. Någon gång under augusti månad hade jag tänkt att stalla in de två, och sedan sära på dem någon gång i september-oktober. Då undrar jag, 5-åringen är JÄÄÄÄTTE snäll (en ängel!) och väldigt ranglåg, dessutom ganska leken, fölungen är väldig självständig och okomplicerad. Kan jag låta 5-åringen och fölungen gå tillsammans i hagen, eller ska fölet fortsätta gå med mamma? Om 5-åringen och fölungen skulle gå ihop så skulle dom gå själva i en hage. finns andra alternativ?

Tacksam för svar!

Sv: Hag-fundering

nu svara ja inte på frågan men e inte bara 6månader me mammsen lite för lite för fölisar?:P undrarbara för vårat föl fick gå me sin mamma i 9månader :s

Det låter som en bra ide. Man kan börja vänja av fölrn mellan 5-8månader jag brukar göra som du tänkt men då tar jag så inte fölet och mamman kan se varandra. De bästa är tycker jag att börja vänja av dom på natten så dom står i box bredvid varandra. så går dom ihop på dagarna. sen tar jag bort dom även på dagen med. När allt är klart och frid och fröjd utan att de ska bli hysteri så är fölungen ca 8månader.

Det låter som en bra ide. Man kan börja vänja av fölrn mellan 5-8månader jag brukar göra som du tänkt men då tar jag så inte fölet och mamman kan se varandra. De bästa är tycker jag att börja vänja av dom på natten så dom står i box bredvid varandra. så går dom ihop på dagarna. sen tar jag bort dom även på dagen med. När allt är klart och frid och fröjd utan att de ska bli hysteri så är fölungen ca 8månader.

Vilket toppen upplägg :idea: låter perfekt för oss, 8 månader,,, då blir det till jul som vi är klara då, lagom till helgdagarna när man endå har lite extra tid :) tack så jätte mycket för tipset!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 550
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar