Haflingerston, stamboksnr

Zuzzi

Trådstartare
Har suttit och påtat på med haflinger ett tag nu i databasen men saknar tre ston i stamboksordning.

331
389
419

vet någon vad de heter som har dessa stamboksnr?

Har en undran även vilken som är den senaste godkända hingsten, är det Väbjörns Anér 31? Tycker det finns så dåligt med information om den här rasen i Sverige så det är svårt att få någon riktig koll!

Tacksam för svar

Sv: Haflingerston, stamboksnr

Stona du söker efter är

331 Wilma (Nelson-Wilrené)
389 Hilma (Nepos av Säckestad-Martin)
419 Winnie (Homer-Martin)

Den Hingst som senast blev godkänd för avel är Marlon äg Clarence o Anna-Karin Holmberg, Bredaryd

Ett tips är att köpa Riksstamboken över Haflingerrasen i Sverige band 1
en mkt användbar bok...skratt :D

Man hittar den på www.haflingerforum.nu

mvh // Nennan

Tack så jättemycket :bow: Men måste fråga om stammen på Winnie stämmer? Hittar bara ett sto som har ett annat möderne nämligen.

Vad innehåller stamboken om du vet? Alltså till vilka stamboksnr?

Jag är nästan helt säker på att stammen stämmer...

Stamboken innehåller
Hingstarna mellan 1-25 och 5 hingstar som varit godkännda för interimistiskt spermaimport.
Stona mellan 301-446 (Nästan alla hästarna finns med på bild)

Marlon blev godkänd för avel 2008 på en interimistis ( är säkert felstavat) med betyder att han får tillfälligt betäcknings tillstånde till nästa odenarie hingstbedömning för haflinger som kommer gå av stapeln i början av mars.

Sista godkända hingsten i sverige är Atlas-F och Liz/T Nachtman. Nachtman behöver dock från och med i år avlägga ett bruksprov för att få vidarebetäcknings lisens.

Skulle du kunna skriva ut mödernet åtminstone 3 led bakåt om det finns möjlighet till det? Så kan jag få ut den sista också. Har fram till sto nr. 487 och hingst nr.31

Warsteiner: Vilka stamboksnr har dessa två hingstar fått? Samt stamm på Marlon?

En nyfiken fråga;

Hur kommer det sig att du kollar på haflinger?

Lakrits som är haflingerägare :D

Hehe vi saknade helt enkelt rasen i stamboksordning i våran databas. Länk dit hittar du under min profil.

Har väldigt svårt att bara sitta och låta något vara ogjort. Sedan var det faktiskt spännande att gräva lite i en ras som man inte har haft något att göra med tidigare :bump:

Hej

Midas 23 är avliden

Såg att du saknar en del stam på den del hingstar. Jag kan maila över dem vid ett senare tillfälle.

Eldfuxens Adelante 24 är såld till Finnland

Tack för infon! Har du mer uppgifter om de stamboksförda hingstarna får du gärna maila mig :bow:

Har inte tagit mig för att komplettera stammarna ännu på hingstarna. Har jobbat med stona nämligen.

Liknande trådar

F
Islandshäst Sista numret av Islandshästen är det en artikel som heter "I huvudet på en avlare". Där framgår en i mina ögon gammal kritik om att man...
2
Svar
28
· Visningar
4 509
Senast: Mósi
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 884
Senast: a_schuber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur