Häva reservation?

Sv: Häva reservation?

Vi hade en reservation på gammeltantens ena ben, men den försvann på nåt vis när bolaget vi hade blev uppköpt av ett annat bolag om jag inte missminner mig.
 
Sv: Häva reservation?

Nej, det behövs inte alltid så mycket. Jag besiktigade min fd häst och han var helt ua, men veterinären skrev som "bra att veta" att han hade stora utflytande hovar och att det var viktigt med god hovvård, men det var inget fel på hovarna. Vips så fick han reservation på alla hovarna...

Dom är nitiska som tusan. En häst jag köpte hade bortnött päls från sitt täcke och sin brösta. Fick då reservation mot hudsjukdomar! :o Tror det var Agria. Sedan finns det bolag som inte verkar bry sig alls. Försäkrade in en häst i Folksam nu senast (för 30.000 kr) och dom ville inte ens ha något besiktningsintyg!
 
Sv: Häva reservation?

Dom är nitiska som tusan. En häst jag köpte hade bortnött päls från sitt täcke och sin brösta. Fick då reservation mot hudsjukdomar! :o Tror det var Agria. Sedan finns det bolag som inte verkar bry sig alls. Försäkrade in en häst i Folksam nu senast (för 30.000 kr) och dom ville inte ens ha något besiktningsintyg!

Men herregud, dom är helt otroliga! Min veterinär blev skitförbannad när jag berättade om reservationen och ville ringa upp försäkringsbolaget. Minns inte hur vi gjorde, men dom plockade bort reservationen till slut.

Det brukar väl vara så när man försäkrar för ett lägre belopp (30 000 kr och under)? Då behöver man bara fylla i en hästägarförsäkran. Så har det varit hos If iaf.
 
Sv: Häva reservation?

Dom är nitiska som tusan. En häst jag köpte hade bortnött päls från sitt täcke och sin brösta. Fick då reservation mot hudsjukdomar! :o Tror det var Agria. Sedan finns det bolag som inte verkar bry sig alls. Försäkrade in en häst i Folksam nu senast (för 30.000 kr) och dom ville inte ens ha något besiktningsintyg!

Oj vad olika vi haft det då...
När jag köpte min ena häst som var lite dyrare i inköp begärde Agria inte ens in veterinärbesiktningen.

För några månader sen köpte jag en ny häst och skulle försäkra henne i Agria så begärde de in veterinärbesiktningen och där stod det att hon har ett ärr på sitt ena bakben men inga reservationer.
Dock hade vet fyllt i rutan att det inte skulle vara några problem för framtida bruk.

Men vad har veterinären skrivit i besiktningsprotokollet för att det ska bli reservation mot hudsjukdomar? Det kan ju knappast stå pälsskav av täcke då...
 
Sv: Häva reservation?

Kl
Håller med om att bolagen är komplexa för att uttrycka det milt ... Fast det har ju blivit samma för människa . Fick ett formulär i brevlådan för ngra månader där jag uppmanades fylla i ALL min eventuella sjukdoms historik för att lämna in så att min pensions skydd kunde bedömas . Ja eller hur ?! Helt sanslöst !
 
Sv: Häva reservation?

Men vad är det för vet. som överhuvudtaget skriver in något sådant i besiktningsprotokollet?? Allvarligt?
 
Sv: Häva reservation?

Jag har fått ett vetintyg av en mycket känd veterinär där han påpekade att hästen grimaserade åt honom, att hans tänder var fula och behövde borstas och att hon som visade upp hästen behövde ett starkare bett så hon kunde få stopp på hästen ? ? ?

Snacka om dålig dag, eller nåt..... fniss fniss fniss
 
Sv: Häva reservation?

Jag har också haft Agria på en häst med helt rena röntgenplåtar men ändå vägrade dom ta bort reservationen... :mad:

Dessutom ändrade dom min hästs A:1 försäkring till A:2 UTAN att informera om varför eller ATT dom gjort det :mad:

Vänta nu lite, bara för att jag ska förstå betydelsen av denna händelse: Vad i runda slängar är det för skillnad på A1 och A2 (för mig som inte är så insatt i dagens läge)?
 
Sv: Häva reservation?

KL
Otäck tråd:crazy:... Känns ju som om vissa bolag är lite väl intresserade av att begränsa försäkringarna. Den här tråden var ju synd att jag sprang på. Blir ju nervös. Framförallt detta att det kan finnas reservationer som ägaren inte vet om (hur det nu går till). Någon som vet var i försäkringsbrevet det skulle finnas? Fast med tanke på att så många inte haft en aning, först när en skada sker, får de en kalldusch, eller ja vid en försäljning... verkar som det är en bra taktik, att skriva reservationer som försäkringstagarna inte vet om, som gör att de tryggt stannar kvar, för att sedan inte få ut pengar som de borde... Bra affärsidé...:(
 
Sv: Häva reservation?

A1 är den försäkring man ska ha om man vill vara så helgarderad som det bara går då den täcker det mesta skador en häst kan råka ut för.

A2 täcker endast om du exempelvis hittar hästen död i hagen/stallet eller med ett brutet ben i hagen/stallet. Alltså inga sjukdomar eller långvariga hältor...........
 
Sv: Häva reservation?

Framförallt detta att det kan finnas reservationer som ägaren inte vet om (hur det nu går till). Någon som vet var i försäkringsbrevet det skulle finnas? Fast med tanke på att så många inte haft en aning, först när en skada sker, får de en kalldusch, eller ja vid en försäljning... verkar som det är en bra taktik, att skriva reservationer som försäkringstagarna inte vet om, som gör att de tryggt stannar kvar, för att sedan inte få ut pengar som de borde... Bra affärsidé...:(


Den som ägde hästen och hade den försäkrad när reservationen kom till , den kan alltid häva sekretessen på en reservation.

SJÄLVKLART, som Gylle också skriver, så innan köp hör man sig för VAR hästen är försäkrad, ber om att få ev sekretess hävd av säljaren och ringer sedan bolaget.
Har säljaren köpt från en annan säljare o hästen har reservation från den tiden och nuvarande säljare påstår sig "ha missat", ja då får man jaga den allra första säljaren för att få reda på vad reservationen gällde.

Ett bolag slänger ju inte bara dit reservation för skoj skull utan den kommer isf för att man har haft en häst som inte varit frisk och man har sökt veterinärvård och antagligen fått behandling och antagligen även då nyttjat försäkringen. En sådan reservation kan då vara tidsbegränsad ex.

Det är en av de viktigaste saker att kontrollera, anser jag, när man köper häst, ev historik hos f-bolag är många gånger mycket lättare att få grepp om än klinikbesök då luttrade oseriösa säljare kan byta och åka långt, om hästen inte är försäkrad o inte har någon historik där så får man vara x noga som köpare, och där är jag tveksam men 1,5 timme anser jag inte vara någon särskilt noggrann undersökning men det beror såklart på saluhästens pris.
 
Sv: Häva reservation?

Ja - som det nu verkar (även om inte papper kommit på det) så ska reservationen vara hävd.. Ägarna har släppt det och är nöjda (jag är fortfarande orolig..) Ingen information har angetts vad reservationen gällde mer än att det var hovrelaterat vare sig från ägaren eller förs.bolaget. Det är bara att hålla tummarna att ingenting händer!
 
Sv: Häva reservation?

Men varför finns inget intresse av att häva sekretessen så nya ägare får insyn i varför reservationen funnits?
 
Sv: Häva reservation?

Fick till svar:

Ojdå ? ? ?. Men nu är han så gammal att vi inte kan göra några ändringar "uppåt"......

När jag påpekade att det var DOM som gjort ändringen INTE jag och jag vill GENAST ha TILLBAKA min försäkring fick jag bara till svar att det nu inte gick att ändra den "uppåt", bla bla bla.....

Tydligen kan dom göra precis som dom vill när hästen har uppnått den ålder där dom inte kan nyförsäkras längre, runt 15-16 år, för då kan man inte byta bolag om man vill ha en A1-försäkring.....

Nåja, detta tilltag har gjort att bägaren nu runnit över och jag kommer ALDRIG mer ha något djur försäkrat där igen... :mad:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 527
Senast: Kingsland89
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 671
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 225
Senast: AliceZeta
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 118
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp