Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

snogubben

Trådstartare
Hej!

Undrar om det finns någon med erfarenheter av att dra sin hästtvist till tingsrätten, hur lång tid tog tvisten, löste sig det i det förberedande samtalet eller gick det till huvudförhandling?, m.m.
Sitter själv i en tvist pga köp av en häst som bara några veckor efter köp visade sig ha ett allvarligt dolt fel som ej gick att upptäcka vid besiktningen, säljaren vägrar ta min reklamation varav en stämning nu är inskickad.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Beror lite på värdet och inte minst arbetsbelastningen hos Tingsrätten om hur lång tid det kommer att ta.
Om det handlar om två likvärdiga parter (privatperson mot privatperson eller företag mot företag) där lagstiftningen är lite mer tillåtande för avvikelser och inte allt för högt belopp. Brukar man börja med ett möte där det finns folk från Tingsrätten med där man försöker komma till en förlikning. Den brukar kunna komma upp ganska snabbt (någon/några månader) Blir man inte sams då så går det vidare till rättegång och det kan gå fort men det kan också ta år innan det kommer upp. För mål där t ex någon sitter frihetsberövad kommer ju att ha förtur m m.

Jag har själv varit med om ett fall där det kom till den första förhandlingen. I mitt fall tog över två år innan det kom så långt som till det här mötet och då insåg jag att det var lika bra att ge sig även om jag hade rätt. För det skulle ta minst lika lång tid innan det hade kommit vidare. Handlade inte om så mycket pengar i mitt fall.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Efter att vi var dumma nog att lämna iväg vår fina dressyrponny till köparna mot bara handpenning så fick vi driva vårt ärende via Tingsrätten då "köparna" vägrade betala och vägrade lämna tillbaka ponnyn, trots påståenden om fel på ponnyn från deras sida.Till råga på allt så förstörde de ponnyn totalt under de 1.5 åren de hade honom. Jag tycker förstås att man inte ska kunna stjäla en ponny så döm om min förvåning då vi kommer till Tingsrätten och domaren kör en mentalt nedbrytande övertalningskampanj för att vi ska förlika oss. Efter 3 timmars hård nedbrytning så går vi självklart med på en förlikning. I en förlikning finns bara två vinnare, och det är inte vi som är parter, utan våra ombud. Ombuden vet att det går till så här och ändå finns det ingen vilja att hitta förlikningen tidigare utan de skrattar gott hela vägen till banken. De stora förlorarna är parterna. Vi "vann" förlikningen men herregud vad det har kostat oss i ombudsarvoden och förlikningen kom inte ens uppi halva ursprungspriset för ponnyn. Trösten är att det har kostat "köparna" ännu mer så förhoppningsvis "köper" de inga fler hästar utan att betala för dem.
Så lös tvisten innan, för din egen skull.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Jag och min advokat har verkligen försökt att förlikas med försäljaren, min advokat anser att en förlikning (utan att ses i tingsrätten) är det bästa för alla, men vad ska man göra när säljaren vägrar, man kan inte tvinga någon att förlikas. Hästen har kostat mig 75.000 kr och ytterligare 15.000 kr i bara veterinärkostnader så man kan inte bara acceptera utan vill säljaren inte förlikas finns ingen annan utväg än tingsrätt tyvärr, säljaren förstår nog inte sitt eget bästa tyvärr...
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Läs Ridsport från i våras där man hade artiklar om hästadvokater och vad folk som anlitat dem tyckte om resultatet. Många uppgav att advokaterna drev mål som klienten inte vann. Den som gjorde förtjänst på affären var advokaten.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Vad säger säljaren, varför vill den inte ens diskutera förlikning? Är det ett tveksamt fall som ev säljaren kan och känner sig säker på att vinna?
Vid mindre köptesummor känns det som att man verkligen ska tänka sig för då advokaterna kostar en hel del innan det ens gått så långt som till förlikning men om du köpt hästen för 75.000 kanske det kan vara värt det. Kanske säjaren kan tänka sig att gå ner i köpeskilling eller dyl beroende på vad som upptäckts etc.
Räkna med år isf månader om ni inte kommer fram till något. Om du inte har klockrent fall så stöt o blöt innan ni går vidare.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Det är det som säljarens ombud gör tror jag, kör sitt eget race, utan att inse sin klients ev. förlust i tingsrätten, men ombudet tjänar ju pengar under tiden...Som sagt min advokat och jag har ju verkligen försökt att hitta en lösning med säljaren, men som advokaten säger, man kan inte tvinga någon till att vilja förlikas, varav vi nu inte har något mer alternativ än att dra det till tingsrätten. Trots bevisning om hästens skada från veterinär och att skadan kommit innan jag köpte hästen vägrar säljaren ta tillbaka hästen, hur korkad är man inte då, och att inte säljaren kan bli informerad av sitt ombud om dåliga vinstchanser tycker jag är högst märkligt, då anser jag att man som ombud skiter i sin klient totalt utan bara "kör på"...
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Ja du, det undrar jag med varför säljaren inte vill gå med på förlikning...Vissa människor går genom eld och vatten för pengar tydligen...Vissa inser nog inte sig eget bästa och min säljare tillhör nog denna kategori!
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Men ett dolt fel är ju alltid ett dolt fel = något som varken köpare eller säljare kunde veta att det fanns.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Men om säljaren är näringsidkare så är den skyldig att ta tillbaka hästen pga dolt fel.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Vi är båda privatpersoner, sen om det är "dolt" fel vet jag inte, menade att felet inte kunde upptäckas under provridningen eller under veterinärbesiktningen. Finns en stor möjlighet att säljaren känner till hästens problem då uppgifter framkommit att den har undersökts och röntgats tidigare utan jag har vetat om detta eller fått ta del av veterinärutlåtande vid köp. Slutsumman hur man än vänder och vrider på det är att vid ett tingsrättsmål kommer någon av oss två förlora och jag är beredd att ta det vidare för det är oacceptabelt att sälja en häst så pass dyrt och så ska jag stå med en sjuk häst som är såld som ridhäst som jag ridit vid något enstaka tillfälle och nu inte går att bruka som det, nej det tänker jag inte köpa:mad:
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Fast om det verkligen räknas som ett dolt fel eller inte är extremt relevant för din del. Det är ju det hela målet hänger på. Om felet hade kunnat upptäckas så är det du som inte har uppfyllt din undersökningsplikt. Beroende på hästens ålder, användning, ras osv är det ju inte heller säkert att en vanlig "gårdsbesiktning" räknas som tillräckligt omfattande.

Om du stämmer säljaren är bevisbördan din och den kan vara riktigt klurig - kan du verkligen bevisa utom rimligt tvivel att säljaren känt till problemet?

Har själv en gång i tiden legat i tvist i ett "solklart" fall. Köpte en häst som enligt säljaren var inriden som 4-åring men vid köpetillfället var 7 år och inte riden på länge. Visade sig vara helt omöjlig att rida trots att vi "började om" med inridningen med proffessionell beridare. Hästen bockade tills hon gick omkull varje gång hon fick ryttare på ryggen.

Av en slump fick jag kontakt med en tjej som varit intresserad av hästen då den tidigare varit till salu och hon berättade att säljaren då sagt att hästen aldrig hade varit riden... Säljaren hade uppenbarligen inte lyckats få hästen såld som så gammal och aldrig riden och ändrade därför uppgifterna till att hon har varit riden som yngre för att hon skulle låta mer intressant. Tjejen hade kvar alla mail angående hästen så jag hade verkligen svart på vitt på att säljaren ljugit.

Hur det slutade då? Jo... Efter att ha tjafsat via advokater i närmare två år och försökt förlika men säljaren vägrade erkänna att hon ljugit för mig så kom vi till den punkten att det var dags att ta ett beslut om vi skulle skicka in en stämningsansökan. Då sa min advokat: "Ja att hon har ljugit finns det ju bevis på... Men om det var dig eller den andra spekulanten hon ljög för kan vi inte med säkerhet bevisa även om vi VET. Bevisbördan är vår - säljaren behöver inte bevisa något alls. Och jag tycker det känns väldigt osäkert."

Jag vågade naturligtvis inte gå vidare med dom orden utan betalade bara snällt min advokat hans arvode som övergick hästens värde flera gånger om... En riktigt tråkig och dyrköpt läxa! :crazy:
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Håll dig från tingsrätten till varje pris. Det är 1000 ggr bättre att bita i det sura äpplet. Har du hästen fullvärdesfördäkrad? Ofta är det där skon klämmer. Köparen försäkrar hästen i en lägre summa än inköpspriset.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Det är inte alls där skon klämmer, har givetvis min häst fullförsäkrad i Agria för 80 tusen, men inget bolag betalar ut användbarhetsförsäkringen där det är uppenbart att skadan funnits innan köp. Mitt halvblod går pga skadan inte rida mer. Så det är en svår sits...
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Det ska de göra om hästen haft en obruten försäkring och skadan inte är behandlad innan. Det finns bara förlorare i domstolen, tro mig.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Så om säljaren har en BRA försäkring tex A1 med andvändbarhet (vet bara vad det kallas i mitt bolag) utan reservationer och köparen inte byter bolag så kan de i princip inte neka när sånt här inträffar? Varför byter folk bolag? Lite OT kanske men....
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

För några årsedan var jag hovslagare åt en som hade köpt en ponny från en egenföretagare.

Ponnyn var 3år och köparen hittade ganska snart fel på ponnyn som hade pålagringar i båda knäna och köparen ville att köpet skulle gå tillbaka och hon vann efter många månader (tror det blev över halvåret).

Den stora förloraren var ponnyn som hålldes vid liv trots att den hade så ont att den inte kunde verkas pga pålagringarna :cry:
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Det räcker med obruten försäkring, behöver inte ens vara samma bolag. Om skadan inte varit behandlad tidigare. Men att behålla samma försäkring är trots allt ändå alltid att föredra vid köp.
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Vad betalade du för hästen, o vad var angivet användningsområde, dvs vad menar du med ridhäst?
På vilket sätt fullgjorde du din undersökningsplikt? Gårds eller klinikbesiktning o vad är det som gör hästen obrukbar?
 
Sv: Hästtvist till tingsrätt-erfarenheter?

Utom rimligt tvivel gäller bara i brottsmål. I civilrätt räcker att man visar det sannolikt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 997
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 352
Ekonomi & Juridik ...efter flera gånger vad som kan hända! Det kan sluta illa även om man vinner som köpare! Ska berätta om ett verkligt fall, vad som...
2
Svar
23
· Visningar
3 662
Senast: ericaeriksson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp