Hästpensionat/hotell

Maddo78

Trådstartare
Hej
Har haft en tanke under en längre tid gällande pensionat för häst.
Vet inte riktigt var jag kan info om det finns intresse så jag provar här :)

Min idé är att rikta in mig på dom som behöver hjälp med sina pållar under en speciell tid tex sem, sjukdom,graviditet etc. Men oxå då när slutet kommer för våra fyrbenta vänner. Framför allt det sistnämnda.

Vad tror ni? Finns det intresse, behov av detta?
Tacksam för svar, kommentarer el synpunkter.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Intresse kan det nog finnas, men frågan är vad folk är villiga att betala.

har du tänkt leva på detta ?
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Behovet finns nog, men rent krasst så vill inte folk betala för det.

Ska man räkna på ett äldre halvblod utan några specialbehov så blir det på ett ungefär

Hö - 12 kg x 2kr/kg = 720 :-
Strö - beroende på uppstallning såklart, men box på spån ca 5 x 75 kr/balen = 375 :-
Kraftfoder - beroende på behov, men säg att det går 2 säckar lusern/månad = 360 :-
Hovslagare - verkning 400 varannan månad - ca 200 :-
Bara det grundläggande som är lågt räknat blir 1655:- Sen ska man väl ha lite lönsamhet, lite marginal osv...
 
Sv: Hästpensionat/hotell

vi har ett sånt här där jag bor, hon har det inte fett direkt.... kommer ngn enstaka häst då och då, mest såna som varit där tidigare. oftast är stället tomt, bara hennes egna hästar. sommartid går det att fylla platserna med beteshästar, inte övriga året.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Behovet finns nog, men rent krasst så vill inte folk betala för det.

Ska man räkna på ett äldre halvblod utan några specialbehov så blir det på ett ungefär

Hö - 12 kg x 2kr/kg = 720 :-
Strö - beroende på uppstallning såklart, men box på spån ca 5 x 75 kr/balen = 375 :-
Kraftfoder - beroende på behov, men säg att det går 2 säckar lusern/månad = 360 :-
Hovslagare - verkning 400 varannan månad - ca 200 :-
Bara det grundläggande som är lågt räknat blir 1655:- Sen ska man väl ha lite lönsamhet, lite marginal osv...

Priserna skiljer förstås med geografin, men jag tycker att 2 kr/kg för hö är väldigt billigt, lusern är inte kraftfoder i min värld utan grovfoder med hög proteinhalt, det finns mer energirika foder. Kostnaden för kraftfoder kan jag inte alls gissa mig till.
Hovslagarkostnaden verkar väldigt lågt tilltagen i dina beräkningar.

Att hyra in sin gamla häst på pensionat i slutet av livet tror jag inte det finns marknad för. Inte om man förutsätter att det kostar 4000kr/mån vilket det nog bör göra för en "storhäst" inkl omsorg - om man gör det vitt.

Däremot tror jag att det kan finnas efterfrågan efter "pensionat" när man är på semester och liknande. Det brukar dessutom handla om en kortare tidsperiod och då blir totalsumman inte lika hög så där tror jag att folk är mer betalningsvilliga.
1000kr/vecka (blir ju ca 4000kr/mån) tror jag att många är villiga att betala för att ha hästen omhändertagen under semesterresan.

Men 1000kr/vecka vitt ger just ingen lönsamhet som företagsidé betraktad.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Jag har inte tänkt leva på detta.
Tack för era inlägg, tänkvärda svar. :)
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Men som sagt, det var ju endast en fingervisning och jag skrev att det var lågt räknat.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Jag hade varit tveksam. Många lämnar iväg hästen på tillridning vid sådan tillfällen, eller släpper på bete med tillsyn. Det går att få mer för pengarna på annat sätt, s a s.

Dessutom hade jag nog varit tveksam med tanke på smittspridning etc.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Ja, dessutom är ju hästar vanedjur och att bara skeppa iväg dem för en vecka eller två är nåt jag är tveksam till. Jag skulle möjligtvis kunna köra min häst till typ rehab där de hade vattenband och lite sånt för att hålla igång hästen medan jag är borta. Men då snackar vi helt andra pengar.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Exakt. Då blir det mer en "jag passar på nu när jag ändå får lite mer för pengarna" s a s.

Jag hade hellre betalt någon för att ta hand om hästen på plats, än lämnat på pensionat.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Håller med, skulle aldrig lämna bort hästarna utan skulle se till att ordna någon som sköter dem på hemmaplan.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

De som har medryttare låter nog den ta hand om hästen. Så funkar det hos dom som jag vet är medryttare. Ingen kostnad för ägaren.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Retirement livery eller Convalescent livery finns det gott om i England, men da handlar det om ren losdrift med mojlighet till uppstallning vid behov. Baskostnaden brukar ligga pa £25 per vecka for plats pa losdriften och daglig tillsyn, men det inkluderar da inget extra ho, kraftfoder, mineraler, hovslagarkostnader osv. Men det finns ju iofs alltid gott om gras i England sa just den biten ar ju oftast inget problem. Maste hasten stallas upp pga skada eller annat sa blir det genast dyrare.

Men gott om kunder finns det, de som jag kanner till dar jag bor verkar vara mer eller mindre fulla konstant. Sa det kanske kommer till Sverige ocksa sa smaningom...
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Maste tillagga att de hastar som skickas till dessa losdrifter oftast ar yngre eller medelalders men ej ridbara av olika anledningar fast fortfarande ok att ga i hagen och da far de leva ut nagra ar pa detta viset till en mindre kostnad och arbetsinsats an om agaren haft dem uppstallade "normalt".

Om man ska pa semester eller ar gravid sa brukar man hellre skicka hasten pa typ tillridning under en period, eller fixa det pa egen hand med medryttare eller annat. Hastar som hanger pa sista versen brukar man mig veterligen inte heller skicka bort, det vore nog traumatiskt (for hasten) att byta miljo, da ar det battre att ta det hemma.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Om du riktar in dig på konvalesenter och trav- och galoppsporten tror jag det kan funka. Ridsporten är jag mer tveksamt till, en och annan säkert, men du skall ju helst ha fullt om det skall gå runt :-)
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Men inte skickar trav och galopp sporten bort konvalescenter de anser är värda mkt att rehabilitera till ngn de inte själva har i regi/nära samarbete ?
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Nä, det har jag aldrig hört talas om. Om man däremot kan erbjuda kvalificerad rehab t ex kan det ju finnas intresse.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

Tja inte vet jag. Men en tidigare granne hade i alla fall gården full av travare som bara skulle gå och vila några månader. Dom kom överallt ifrån . Även danmark.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

KL

Jag undrar om det ar sa att i Sverige finns det mer mark dvs hagarna ar generellt storre och battre an i t.ex. England vilket gor att i Sverige kan man sjalv rehabilitera sin hast. Om min tavlingshast skulle skada sig och behova ga i hage ett ar sa skulle jag behova skicka ivag honom till precis ett sant stalle som TS foreslar, for dar han star nu ar det begransad utevistelse - precis som pa de allra flesta "vanliga" stall haromkring.
 
Sv: Hästpensionat/hotell

När jag hade eget stall och skötte allt själv hade jag kunnat döda för ett hästhotell de gånger man skulle på semester. Jag hade med lätthet kunnat flytta mina hästar den veckan det rörde sig om. Men det var då två hästar som inte var känsliga för miljöombyten (i vart fall inte märkbart).

Jag skulle nog känna mig mer tveksam till att anlita någon okänd person till att sköta dem på plats. Då hade jag oroat mig för att personen inte skulle dyka upp som avtalat. Hade jag lämnat dem i ett stall som jag tyckte var godtagbart och där det fanns andra hästar så hade jag bedömt risken som liten för att de inte skulle bli omhändertagna.

Att anlita släkt/vänner etc. att ta hand om allt under en vecka tyckte jag bara kändes jobbigt. Jag ville egentligen inte utsätta dem för det.

Har även stått i stall där två boxar alltid stod lediga för tillfälliga "semesterhästar". På det året jag stod i stallet var det dock bara vid ett tillfälle som de nyttjades. Då var det tre hästar (fanns box även till den tredje) och familjen var bort i 3 v. Suverän lösning tyckte jag!

Men jag tror det är svårt att få beläggning. Även om möjligheten fanns så skulle jag ju inte använda mig av den så särskilt regelbundet. En gång om året kanske på sin höjd. Möjligen vartannat. Men jag skulle tycka det var värt ett par tusen kronor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 122
Senast: manda
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 455
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 081
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 838
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp