hästpass till föl med okänd fader? hjälp? :s

Knuzze

Trådstartare
Nu är de ju så att många vet säkert om lilla bukefölet som kom 1April, och nu börjar det bli dags att tänka på pass osv.
Hon är ju skäcksto, och ska registreras i SH , med okänd fader. Problemet är att jag inte hittar vad det är för blanketter osv jag ska beställa ?
På ena stället står de att det inte behövs någon signalementsbeskrivning, medans på ett annat ställe att man behöver det?

Vad ska jag beställa för papper?
Hur går det till när man ska utfärda ett pass?
Behövs signalementsbeskrivning?

skickat mail till SH nu ikväll men skulle kolla om någon här inne visste det? :)

tack på förhand!
 
Sv: hästpass till föl med okänd fader? hjälp? :s

Du skall ta ut en ID-kontrollant som ID-kollar och chipmärker fölet. Id-kollen är en signalementsbeskrivning. Sedan behöver du ha ett intyg från en veterinär på fölets ålder. Ja det är löjligt när du vet exakt när den är född, men så är det tyvärr...

Och så fyller du i en pass-ansökan till SH och uppger vem som är ägare.

Gå in på Svenska Hästavelsförbundets hemsida, klicka på Hästpass, bläddra ner en bit så finns det flera alternativ, välj det som passar din häst ex. oregisterad häst med okänd härstammning Läs i länken där finnas all info du behöver, samt blanketten för passansökan.

Kolla noga att alla 5 punkterna på listan kommer med i passansökan det kostar extra att komplettera!

Mvh Embla, ID-kontrollant
 
Sv: hästpass till föl med okänd fader? hjälp? :s

Här kan du läsa vilka handlingar som du ska bifoga i passansökan för att få med modern och hennes uppgifter i passet. Blankett finns länkad i punkt 1.

Länk

Om fölet är id-kollad och chipmärkt vid moderns sida innan födelseårets slut/inom 6 månader från födelse behövs ingen åldersbestämning enligt tänder av en veterinär.
 
Sv: hästpass till föl med okänd fader? hjälp? :s

Om fölet är id-kollad och chipmärkt vid moderns sida innan födelseårets slut/inom 6 månader från födelse behövs ingen åldersbestämning enligt tänder av en veterinär.

Så bra i så fall, en kostnad mindre för stoägaren...! Jag har Id-kollat hästar där veterinär tittat på tänderna på föl, det är inte så länge sedan, men det är ju bra att SH förenklat reglerna, det underlättar! Och ett föl går ju inte att tveka på ålder på heller.
 
Senast ändrad:
Sv: hästpass till föl med okänd fader? hjälp? :s

Det kan nog stämma.

Hade hand om ett vanvårdsärende för något år sedan, där alla hästar skulle få pass för att kunna säljas.

Då konstaterades att fölungen som fanns med INTE gick att göra så på, eftersom hon var ett par månader för gammal.
(Hon var försäkrad vid födseln, så det hade ägaren koll på, det var sämre med mat, hovvård och utevistelse... :banghead:)
 

Liknande trådar

Avel Hej, suttit och läst på STS om registrering av vårat föl. Man kan registrera som tinker part breed, men vad innebär det? är det...
Svar
7
· Visningar
1 264
Senast: Liander
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 546
Övr. Hund Hej. I en längre period har jag nu blivit alltmer hundsjuk. Har väl läst så mycket det bara går, lånat massa böcker från biblioteket...
Svar
10
· Visningar
1 948
Senast: sonjaa
·
Avel Vet inte riktigt om detta hör hemma på avel, men men...Flytta om det passar bättre ngn annanstans! Jag funderar på att köpa ett föl...
Svar
3
· Visningar
1 356
Senast: arnlic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp