Hästpass mm

acj

Trådstartare
Har en häst till låns efter några turer med hästbyte mm. Hittills haft den på test men kommer sannolikt efter sommaren köpa alt skriva foderkontrakt. Kruxet nu är att vet ska komma hit för bl a vaccination och jag har inte något pass utan ägaren har det. Brukar vet gå med på att bara skriva ett intyg på vacc utan att ha passet (jag vet vilken typ av vaccin hästen ska ha)? Ägaren vill uppenbarligen inte lämna ut passet trots att jag bett om det. Var kan man ta reda på om det över huvud taget finns något pass? Om inte annat kommer det att bli aktuellt vid köpe-/foderkontrakt. Tacksam för tips och råd.
 
Sv: Hästpass mm

Som jag har förstått de ska passet vara där hästen är oavsett om de är utlånad eller inte. Vi har haft vaccinations intyg förut innan passen blev klara till bebisarna så de borde gå.
 
Sv: Hästpass mm

Du kan ta vaccinationerna på ett separat vaccinationsintyg. Sedan kan veterinären föra över i passet när du har det.

Dock ska passet alltid vara där hästen är (se jordbruksverket.se) så det behöver ändå ombesörjas.
 
Sv: Hästpass mm

Tack för info båda två. Då tar jag intyg plus en funderare och diskussion om köp av hästen.
 
Sv: Hästpass mm

Se bara till att intyget verkligen klargör vilket häst det avser, annars går det inte att föra över.
 
Sv: Hästpass mm

Hm... Det jag har är namn, födelseår, det licensnr han hade när han tävlade, ägaruppgifter och givetvis signalement. Räcker det eller måste jag även ha idnr? Förstår inte att det ska vara så svårt att lämna passet till mig. I början visst, eftersom vi inte känner varandra så väl men har gått flera månader nu. Hoppas verkligen det finns något pass. Jaja, ordnar sig väl. Hästen är trevlig och vi trivs bra med den och det är ju mycket värt.
 
Sv: Hästpass mm

Såklart! Tack, tur att du är så smart. Fastnade liksom i orostänket där. En grej mindre att fundera på, så skönt!
 
Sv: Hästpass mm

Klart det finns pass utifrån detta ;)

Be ägaren lämna kopia så länge . Passet ska dock son flera sagt medfölja hästen , det är inget ägarbevis ...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 956
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 930
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 630
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp