Hästmarknaden just nu?

Rimfaxe

Trådstartare
Hur upplever ni marknaden för att köpa och sälja häst just nu? När jag tittar på annonser ser det ut som att många hästar ligger väldigt länge till salu, eller återkommer flera gånger. Det finns också väldigt många hästar till salu verkar det som och inflödet på annonser är stort. Är efterfrågan på häst mindre nu, eller är utbudet större än förut?

Hur kommer det att se ut om några år tror ni? Mindre antal hästar till salu, eller högre efterfrågan, eller vad kommer ske?
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Ja det är ju ganska tydligt att det finns fler hästar än köpare:)

Kan ju hoppas folk slutar ta föl bara för att nu ett tag:)

Börjar kännas som med hundar nu, alla stora blandraser som paras hej vilt och många av dom får inga bra hem om ens hem alls..
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Att betäckningarna har sjunkit märks redan nu, då det är mindre annonser i år än förra året vid samma tid. Men än så dröjer det några år till innan det märks ordentligt. Givetvis kommer det bli mindre hästar i framtiden, speciellt friska o välridna.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Ja de som betäcker sina hästar nu, måste verkligen ha riktigt bra ston som de matchar med riktigt bra hingstar. Inte bara få fram sporthästar med tuffa psyken, utan även få fram trevliga individer med vänligt temperament även för hobbyryttare, men vore jag uppfödare idag skulle jag inte våga satsa på föl så länge jag inte är beredd att behålla dem ett antal år framåt i tiden.

Korsningsavel hit och dit i nuläget lär nog vara svårsålt.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Jag tycker hästmarknaden är rätt död dels för att det finns för många hästar än vad det finns köpare men också ser man en hel del säljare som tar överpriser på sina hästar..dessa kommer ligga ute länge på annons och just då marknaden är död kanske man inte får ut exakt det priset man tänkt sig utan får vara beredd att sänka ned priset om man verkligen vill ha iväg hästen.
Det är köparens marknad helt klart på så vis.

Sen importeras det rätt så friskt vilket också bidrar till att det blir svårare att sälja häst.

Att köpa häst idag verkar vara rätt okej, känner till många som av ovan anledningar gjort sig riktiga fynd.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden just nu?

Jag förstår att det är trögt åt bägge håll. Finns massa hästar ute, tråkiga, mediokra hästar ofta till rejäla överpriser.

Jag letade i några månader innan jag gav upp och importerade en häst. Fick precis vad jag letat efter till ungefär halva priset.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Ja, efter x antal vändor på hästnet den senaste tiden så hittar man många hästar som legat ute länge/har flera annonser. Dock är i alla fall inte jag så sugen på att betala 15.000-20.000:- för en häst runt 18-20 år, oavsett hur bra den gått som ung.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Ingen större skillnad mot de senaste åren.

Massor av unghästar och en hel del äldre. Inte särskilt många i mellanålder.
Jag har en kompis som letat en vanlig, snäll, frisk gångartshäst med lagom mycket gång - hon har letat i många månader och just nu har hon givit upp hoppet ett tag.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Förstår det.. Själv tittar jag mest på fullblod, gärna som gått på banan. Många utav dessa finns dock inte ute på någon annons alls.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Förstår det.. Själv tittar jag mest på fullblod, gärna som gått på banan. Många utav dessa finns dock inte ute på någon annons alls.

Nä men vissa av dom ska ju ha hutlöst betalt för sina fullblod från banan.. mer än en välstammad hopphäst!
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Nä men vissa av dom ska ju ha hutlöst betalt för sina fullblod från banan.. mer än en välstammad hopphäst!

Ja, och dem är jag inte intresserad av ;)
Det jag vill ha är en schyst häst för hobbyridning, ev. tävling om man känner för det samt någon som man kan träna inför amatörlicens/hoppa boxar med. De borde inte kosta allt för mycket enligt min åsikt.. Sen får vi väl se vad man hittar!
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Jag som letar en helt vanlig B/C ponny här uppe i norr kan då säga att det verkar helt hopplöst just nu, allt som finns är "framtida stjärnor" , eller gamla meriter, med priser där efter. Har inga stora krav, hel och frisk, trygg barnponny för barnen att ha roligt och utvecklas med.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Kl

Jag ska köpa ny häst nu och tycker att marknaden känns rätt bra för köpare. Kommer iofs lägga rätt mkt pengar på min nya häst, tycker att när man kommer upp mot sexsiffriga belopp så är det riktigt fina hästar. Har redan hittat några som ska provridas. Denna gång ska jag ha en stoor häst :D
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Kl
Jag tycker det vimlar av oseriösa annonser just nu, typ "hej det har nu blivit dags att sälja min älskade snuttebulle som kan hoppa alla vägbommar i bara grimma och aldrig behöver skos".
Inkluderat alla särskrivningar och stavfel de kunnat uppbåda.
Lägg gärna till att hästen då är 4 eller 25 år och att den "inte är i kondition just nu".
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Jag håller helt med. Har haft samma problem själv. Letat trygg och snäll förstaponny till bra pris. Inga krav på kapacitet utan bara en snäll och trygg ponny för promenadridning i skog och mark. Men det var helt hopplöst. Till slut blev det en fjordig. Hade tur och lyckades komma hem med ett riktigt bra exemplar, lite lättare typ med lagom egen bjudning och det viktigaste av allt; gudasnäll och har inga tokigheter för sig.

Var finns alla lugna snälla ponnyer man törs sätta upp vilket barn som hellst på?
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Jag letade häst under några månader i vintras-våras. Jag letade efter en snäll, pålitlig och trafiksäker skogsmulle, en valack, ca 150 cm hög och mellan 8-12 år gammal. Det var totalt hopplöst och sådana brukar det ju finnas mängder av!
De få som fanns som var i någorlunda rätt höjd, ålder och pris var antingen halta eller helt knäppa när jag väl kom dit och samtliga bodde långt bort så det var mycket farande. En var inte ens i rätt höjd när jag väl kom dit efter att ha åkt 10 mil utan var en liten c-ponny och en annan var betydligt mycket högre än 150 cm.
Sedan fanns det några som jag omgående insåg förmodligen var totalslut i benen efter att ha flängridits under hela sin ridbara livstid som jag inte ens åkte och tittade på. Jag menar vad sägs om 35000 kr för en sextonårig D-ponny valack som har hoppats 120-130 cm men aldrig tävlats? Där tjejen upprepade gånger poängterar hur mycket både hon och hästen älskar att hoppa... Får en film där hästen hoppas ute i skogen utan sadel och de far fram som en virvel vind. Hästen hade ridits och tagits hand om en tonårstjej utan stöd ifrån hästkunniga föräldrar, andra hästkunniga människor eller tränare. Det är ju inte alla tonåringar som förstår och har kunskapen om hur man ska rida och ta hand om en häst för att den ska förbli hel. Visst, den var säkert jättesnäll men absolut inte värd 35000 kr vilket inte heller var prutbart.
Jag hittade också en hel del hästar som hade haft fång, svårare skador, inte var trafiksäkra och annat som gjorde hästen ointressant.
Alla säger att det är köparens marknad men vad gör man när det inte ens finns några intressanta att titta på och de som finns till salu tycker ägaren ändå att deras häst är värd minst 15000-20000 kr för mycket?
Min egen annons tog jag bort efter ett tag för de enda svar jag fick var ifrån folk med travare på 170 cm...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden just nu?

Jag försökte sälja en av mina hästar nu i våras. hon har inte gjort särskilt mkt och hade satt ett relativt lågt pris. Fick rätt många svar, men mest från väldigt oseriösa människor så jag tröttnade och tog bort anonsen. Sen köpte jag även en ny häst för någon månad sen. la in en egen annons och fick säkert 150 svar. Även där MÅNGA oseriösa men hittade tillslut rätt. Att sälja till rätt person känns svårt just nu, men köpa är verkligen inga problem. Bara man vet vad man vill ha.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

Var finns alla lugna snälla ponnyer man törs sätta upp vilket barn som hellst på?

Jag tror att många av dom säljs gm kontakter, typ ridskolans "ängel" som ska pensioneras hamnar sällan på annons.

F ö om man ska ha en sån ponny måste man hänga på annonssidorna jämt och vara beredd att kasta sig över säljaren så fort annonsen är uppe. Trygga barnponnys går åt som smör i solsken, dom är sällan ute mer än någon dag.
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

För två år sen sålde jag två hästar, en ride och en unghäst, inom en månad, föera seriösa sprkulanter.Islandshästar.

I vintras sålde jag en åring, en Islandshäst, tre som slogs om honom i princip, en ville dra igång en budgivning ...

Har precis fått förmånen attt köpa en ponny, ett russ. det var massor av seriöst intresserade av honom. (Jag fick gå före i kön för jag bodde närmst)
 
Sv: Hästmarknaden just nu?

F ö om man ska ha en sån ponny måste man hänga på annonssidorna jämt och vara beredd att kasta sig över säljaren så fort annonsen är uppe. Trygga barnponnys går åt som smör i solsken, dom är sällan ute mer än någon dag.

Japp.
Jag har köpt en sån till mig själv. annonsen var fortfarande varm och matten helt nedringd av bra folk. Jag fick köpa honom för jag bodde närmst och vi fick fin kontakt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
986
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp