hästköp långt borta, hur gör man...

Lilla_Gubben

Trådstartare
Det finns säkert massa trådar om detta redan, men om man bor i ena änden av landet och har hittat en intressant pålle i den andra, hur gör man med vet.besikting? Det blir ju väldigt mycket pengar om man först ska flyga upp för provridning och sen flyga upp till vet.besiktning... Och hur vet man vilken vet man vill använda? Och om man inte kan vara där för besiktningen hur gör man då?
Nu ska vi ju upp och titta på djuret först, men om man nu vill ha den, hur fixar man alla praktiska delar med besiktning, betalning, köpekontrakt. Man vill ju inte betala förrän varan är levererad och man ser att det är rätt häst, samtidigt som jag förstår att de inte vill skicka iväg den utan att den är betald. Och eftersom man dessutom måste blanda in en tredje part, transportören, för att få hem den.

Suck, varför finns aldrig den man vill ha nästgårds...
 
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

Vi var intresserade av en häst som fanns i andra änden av Finland (jag bor i södra Finland, hästen fanns i Lappland, dvs norra änden av landet). Vi löste det så att den kom ner på prov till oss i en månad. När månaden gått och vi bestämt oss för att vi ville ha henne gjorde vi vet.besiktning här med egen veterinär. Tyvärr gick hästen inte igenom besiktningen, så vi köpte inte henne. Men så gjorde vi, det var bra att ha hästen hos sig tycker jag, då fick man se hur den betedde sig hemma. :)
 
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

Du kan beställa besiktning på en klinik i närheten av där hästen finns och telefonkontakt med veterinären.
Juridiskt så är det ofta så att hästen blir ditt ansvar i ock med att den sätter en hov på lastbilen. Så det är ju lika bra att se till så att hästen är betald och försäkrad i ditt namn innan dess.

Nu vet jag ju inte alls vad det är för säljare som du ev kommer att köpa av. Men du kan ju inte utgå ifrån att det är någon som tänker byta ut hästen. Inte många har ju så gott om hästar att det ens är möjligt.

Jag har köpt häst från över Norrland och tagit ner till Skåne ett par gånger. I de fallen har jag inte ens varit uppe och tittat på hästen innan och ännu mindre fått den besiktigad. Men det är risker som jag har tagit medvetet på information som jag har kunnat skaffa mig själv om hästen på avstånd, från rasföreningar, register, tävlingsresultat m m.
 
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

När jag sålde mitt kallblod kom köparen upp och provred, fick telnr till några veterinärer, sen kom hon upp till besiktningen och red en gång till efter, betalade och sen åkte han lastbil ner till henne.

Själv har jag hämtat de på en gång :)
 
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

Det är nog väldigt olika hur man gör, beror på hur du själv känner känns bäst?
Själv har jag haft lite dåliga erfarenheter sedan innan, inte med själva köpet men fräschheten på hästen, så senast jag köpte åkte jag till både provridning och besiktning. Klinik valde jag efter att ha kollat runt och blivit rekommenderad av vänner som bodde i närheten.
Även om jag inte köpte en dyr häst (ca 70000) ville jag att det skulle bli så bra som möjligt, hade strulat rätt mycket med hästen innan in och ut på kliniker.
Men jag tror många är med under besiktningen via telefon, jag var det på tre hästar innan denna. Innan dess har jag låtit säljaren besiktiga på sin gård (unghästar) före avhämtning, och det är väl inte att rekommendera men har gått bra.
Numera känner jag att jag själv vill få en uppfattning om hur hästen reagerar och rör sig.
 
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

Och det är därför jag aldrig skulle lämna en häst på prov och dessutom inte lämna den obesiktigad på provtid. Det kan hända mycket på en månad....
 
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

Jag har köpt häst på Irland nyligen. Köpte den efter att ha sett film, jag valde veterinär och fick intyget faxat till mig. Gjorde en banköverförining och sen var det bara att vänta på att han skulle komma hit. Allt gick jättebra och efter ett par veckor kom han på lastbil hit.
 
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

Hästen gick inte igenom besiktningen eftersom den hade medfött starr och var helblind på ena ögat, knappast något som uppstod på en månad hos oss...men jag förstår din tanke och håller med. :) varför vill du dock inte lämna ut hästen på prov, besiktigad eller ej? Den ska ju ändå säljas, och efter köpet kan vad som helst hända, precis som under provtiden...om köparen får ha hästen på prov är det till fördel för alla, förutsatt att ett väl uttänkt kontrakt är skrivet om en olycka skulle inträffa. Köparen får se hurdan hästen är från dag till dag och bestämma sig om det är rätt häst för denne, och risken minskar att hästen blir en vandringspokal bara för att häst och ryttare inte passade ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

Hästen gick inte igenom besiktningen eftersom den hade medfött starr och var helblind på ena ögat, knappast något som uppstod på en månad hos oss...men jag förstår din tanke och håller med. :) varför vill du dock inte lämna ut hästen på prov, besiktigad eller ej? Den ska ju ändå säljas, och efter köpet kan vad som helst hända, precis som under provtiden...om köparen får ha hästen på prov är det till fördel för alla, förutsatt att ett väl uttänkt kontrakt är skrivet om en olycka skulle inträffa. Köparen får se hurdan hästen är från dag till dag och bestämma sig om det är rätt häst för denne, och risken minskar att hästen blir en vandringspokal bara för att häst och ryttare inte passade ihop.

Jag hade aldrig någonsin lämnat ut en häst på prov eftersom jag inte vet vad jag får hem igen om det inte blir köp av det, möjligtvis öppet köp vid väldigt speciellt förutsättningar.
Det är alldeles för stor risk att jag får hem en häst som hela jobbet jag lagt ner innan är förstört på, och att dom börjat med ovanor av olika slag på det nya stället eller att det dykt upp skador under tiden hästen varit iväg.

/Camilla
 
Sv: hästköp långt borta, hur gör man...

Om jag köper häst själv så tittar jag, kanske provrider osv. Om jag sen bestämmer mig för en häst så är det upp till mig att få det att fungera. Det kan ta från en vecka upp till 1 år innan man har funnit varandra och det är min uppgift att forma hästen så jag vill ha den-med ömsesidig respekt förstås.

Har man hästen på prov eller öppet köp så får hästen inte den chansen. Utan är inte allt perfekt inom prövotiden så hävs köpet och hästen har varit iväg i onödan. Samma problem blir det med konsumentköplagen - vid minsta problem ska det reklameras. Och självklart är det hästen som inte fungerar. Men herregud, det är ju vi människor som har intelligensen och vi som ska lösa problemet...

Ett halvblod köpte jag på postorder från Skåne, pga snöstormar, och hade jag sett honom innan så hade jag aldrig köpt honom. Jag gillade honom inte först, men oj vad jag kom att älska den hästen och fick många fina år med honom.

Så efter det har vi köpt flera hästar och ponnyer från Holland, via postorder, hos en uppfödare där. Alla har varit jättefina och fungerat kanonbra. Med öppet sinne, lugn och stressfri hantering och som en bra flockledare så brukar det bli bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 371
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Ska besiktiga en häst imorgon och har börjat fundera lite på praktiska detaljer kring köpet. Går hästen igenom besiktningen är ju tanken...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle gärna vilja få lite tips på hur jag enklast gör med mitt kommande hästköp:-) Hästen i fråga finns redan hos mig då jag haft...
2
Svar
26
· Visningar
3 704
Senast: limona
·
Ekonomi & Juridik En häst lämnas till person A ( feb 08) som ska prova hästen en tid för ev köp eller leasing, ägare och person A har haft affärer ihop...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp