Hästfolk och markägare

Yrja

Trådstartare
Efter att ha talat med ett antal markägare börjar jag få en glimt av världen ur deras ögon och inser att det vore så enkelt att lösa många problem med väldigt enkla medel, om man bara tog lite intiativ. Enligt min mening saknas 2 saker i hästvärlden och det är 1) kunskap och 2) en mötesplats där det är naturligt och enkelt att nå varandra hästfolk och markägare imellan.

Det absolut viktigaste vi har som hästägare idag tycker jag är allemansrätten. Det är otrolig förmån som inte finns i alla länder, att kunna rida fritt i vårt land. För att inte tala om att det är en förutsättning för djurens välmående. Om vi inte hade rätten att rida i skog och mark så skulle det troligtvis leda till att många hästar reds endast på ridbanor.

Jag tror att många glömmer att all mark i Sverige ägs av någon, och det är mer sällan kommunen än en privatperson. En privatperson som äger skog brukar också ofta marken på ett eller annat sätt.

Man fokuserar gärna på åker- och ängsmark och att man inte får rida på odlad mark, och tar för givet att i skogen får man rida, såvida det inte är uppenbart att man är mitt i ett nyplantage. Det är väldigt dåligt informerat kring detta, både från stallägare till sina hyresgäster och från ridskolorna där majoriteten av Sveriges framtida hästägare får sin grundutbildning.

Jag har haft häst i många år men insåg inte att en häst kan skapa ekonomiska förluster för en skogsbrukare om man inte rider med sunt förnufft. Vilket leder mig till nästa punkt som just är sunt förnufft. Utan kunskaper om naturen, hur ska vi egentligen kunna utöva sunt förnufft? Jag hade ingen aning om vad rotröta var, hur eller varför känslig mark är känslig eller om ett kalhygge likväl kanske kan vara ett nyplantage med små, små skogsplantor.

Iom den dåliga kunskapen hos ryttare, som samtidigt har allemansrätten i ryggen, skadar vi relationen till Sveriges markägare ständigt. Vi förstår inte varann. Hästfolk får markägare att öva prickskytt på lerduvor för att kunna försvara sina skogar från dessa utnyttjande, nonchalanta försövare, medan den allmänna synen på markägare bland hästfolk är att de är gormande, traktorkörande hästskjutare.. :angel:

Nånstans har vi redan förlorat allemansrätten som ryttare, för vi saknar kunskap om hur man använder den till häst.

- - -

Hur ska man få folk att förstå att vi ska vara tackamma för att vi har förmånen att använda någon annan människas ägor för vår fritid?

Jag anser att det nånstans ligger i stallägarnas ansvar att se till att de ryttare som rider på annans mark och håller till på ens gård, om det så bara är en själv, vet och förstår vad som gäller just där och får information från markägarna själva. Mao. att stallägaren tar kontakt med markägare vars skogar och vägar man rider i regelbunder och ber dem tala om hur de känner inför ridning på deras marker. Vad man ska tänka på, vilka områden som är känsliga, om det är något som ryttarna ska känna till eller tänka på, om det finns marker som man ska undvika helt... Och samtidigt visa markägarna tacksamhet för att de ställer upp - även om vi har allemansrätten i ryggen! Tacka för ett gott sammarbete om inte annat.

Många markägare känner sig utnyttjade och nonchalerade. Som om marker som de köpt och brukar är allmänt gods att hantera hur som helst. Bara vi hästfolk kan ändra på det och vi skulle ju bara vinna på det.

Ni som har stall - engagerar ni er för att behålla en god realtion till markägarna i grannskapet och ser ni till att informera och undervisa era eventuella hyresgäster? Tycker ni att hästfolk verkar besitta de kunskaper man behöver för att rida på allemansrätten i skog och mark?
 
Sv: Hästfolk och markägare

Bra skrivet! Jag tror att många ryttare i allmänhet tycker de får rida var som helst, vilket förstör för andra som har lite mer förnuft.

Där jag bor är vår närmsta skog privatägd, men eftersom vi bor nära en travbana, tränas många travare på vägarna i den skogen. Grusvägarna hålls i ordning av markägaren och travtränarna, som också betalar en liten "nyttjandepeng" till skogsägaren. De större ridstallen i närheten har också pratat med skogsägaren.

Sen har vi som tur är också en rejäl kommunägd skog i närheten. Tar lite längre tid för oss att ta sig dit, men fullt rimligt, om det skulle bli problem med den privata.

Under jakttiden sätts skyltar upp de dagar det är jakt, och då håller vi oss på ridbanan, både av självbevarelsedrift;) och hänsyn till jägarna. De är inte där så ofta, så det kan de väl få ha!

Och som svar på din fråga - jag tror inte många ryttare vet vad rotröta mm är, jag har bara ett litet hum...
 
Sv: Hästfolk och markägare

Mkt bra skrivit! Jag har själv aldrig "bråkat" med någon markägare. Dels så är jag noga med var jag rider sen har dom i stallet ridit där i över 20år och har god kontakt med markägarna.
Bönderna brukar vinka glatt :banana::bump::banana:
 
Sv: Hästfolk och markägare

Kul att du spann vidare på det :)

Vad jag vet har vi en god relation till markägarna. Till största del är skogarna ägda av ett väldigt stort bolag. Det är även de vi arrenderar hagarna av och har köpt loss gården från. Pappa har god relation till dem och de har aldrig nånsin sagt något om vårat ridande i skogen. Det ligger rätt många stall i min trakt så ridning är inte direkt något nytt under solen.

Viss skog och alla stora åkrar ägs av ett jordbruk. Även där har vi goda relationer. Man tjänar på att tillhöra en av de familjer som bott där sedan urminnes tider, och många respekterar min pappa. Med alla gamla, inbodda grannar är det aldrig problem. Är aldrig problem att rida på hans åkrar när de ligger i träda osv eller mitt i vintern med en halvmeter snö.
Desto oftare orsakas problem av nyinflyttat villafolk, men det är en annan femma. De äger ju varken mark eller väg ;)
Har ju aldrig hört nämnas om rotröta eller liknande skador på skogen. Om ett träd faller över väg/stig kan det ibland ta upp emot ett år eller mer innan nån röjer bort det. Då skapas nya stigar som går runt träden men inte heller i sådana fall har de påpekat att man kanske ska vara försiktig med markerna.

Däremot red jag nyligen på ett soft air gun-spel i skogen. Har aldrig sett dem innan, såg bara deras väskor med vapen som låg övergivna på vägen så vände för att inte hamna mitt i allt. Hittade dem senare på nätet och tog kontakt, de blev jätteglada över feedback :) De lovade att framöver sätta upp skyltar när de hade spel, och nu vet man ju att det är på söndagar i så fall. Det är på ovanstående bondes mark och inte han heller har informerat. Det är ju inte kul som ryttare/motionär bli träffad av en kula i onödan, eller som ryttare helt plötsligt hamna mitt i ett gäng som kommer rultande ur skogen och skräms. Likaså när det är jakt, sätts aldrig upp skyltar. Lite synd, men vi vet ju på ett ungefär var de jagar så man rider hemma eller på andra vägar. Men jägarna hade nog tjänat på att inte bli störda! Kan inte tro att andra (mer nybyggda) stall har samma koll på markägare, jaktlag osv.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Jo jag var ju tvungen att börja läsa på lite om rotröta och plötsligt upptäckte jag att detta nog är ett törre problem än vad ridsporten ger sken av. När man frågar hästfolk är allt så bra, medan markägarna ofta verkar missnöjda när man väl tar upp frågan med dem. Det har ju även lämnats in förslag om att utesluta ryttare ur allemansrätten just för att det saknas kunskap och sköts på väldigt illa på många ställen. :o Själv har man haft det bra med goda relationer, men jag måste erkänna att man som liten inte fick mycket till information utan red där andra red. Och det är nog där problemet startar ibland.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Men om det är ett problem varför tar inte markägarna upp det istället? Varför går de och är sura istället för att lösa det hela innan det måste lagstiftas om det? Man kan ju inte vara synsk om allting, det är ju en hel del man måste veta och ta reda på som hästägare/stallägare och sedan ska man ta reda på saker man inte ens kan gissa sig till :p
 
Sv: Hästfolk och markägare

Jag tror att det för det första handlar om det dåliga bemötande markägare ofta får. Dessutom är det ju trots allt inte markägarnas ansvar att jaga runt efter ryttare med information, det är ju vi som utnyttjar deras mark.

Som det lät på det LRF-mötet vi hade upplevde markägarna att det var svårt att nå fram till hästfolk för att man för det första har svårt att veta hur man tar kontakt med de olika stallen och till vem. Samtidigt som man ofta får ett dåligt bemötande när man säger till ryttare som man ser rider oaktsamt. Det råder ett ganska stort förnekande, hästfolk hänvisar till allemansrätten och förstår inte, kanske vill dom inte förstå, att man förstör utan att egentligen veta om det många ggr. Inställningen i allmänhet är ganska förnekande och negativ. De vet helt enkelt inte hur de ska lösa det hela. I vår kommun var det MARKÄGARNA som bjöd in hästfolket till LRF-mötet och helt enkelt organiserade hela engagemanget för att de inte visste något annat sätt att nå ut till oss. Sen räckte inte detta ändå. De lyckades inte få tag på alla stall (trots att de gått runt och lämnat inbjudningar i de stall de kunde hitta) kom och dessutom är det svårt att gå in på specifika områden på ett stormöte. De vädjade då till oss stallägare att ta nästa steg och kontakta dem så att stallägare kunde bibehålla en konversation med berörda markägare i fortsättningen.

Det saknas som sagt ett forum, och efter som att hästfolket har en ganska dålig inställning i allmänhet, så skapas ingen sådan. Man ser inte behovet och markägarna kan inget göra efter som att intresset måste komma från vår sida.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Hur ska man få folk att förstå att vi ska vara tackamma för att vi har förmånen att använda någon annan människas ägor för vår fritid?

Många markägare känner sig utnyttjade och nonchalerade. Som om marker som de köpt och brukar är allmänt gods att hantera hur som helst. Bara vi hästfolk kan ändra på det och vi skulle ju bara vinna på det.

Ni som har stall - engagerar ni er för att behålla en god realtion till markägarna i grannskapet och ser ni till att informera och undervisa era eventuella hyresgäster? Tycker ni att hästfolk verkar besitta de kunskaper man behöver för att rida på allemansrätten i skog och mark?

Nu håller jag med dig nästan till punkt och pricka och tycker att det mesta går att lösa med dialog. Det går alltid att hitta lösningar om båda sidor försöker.

Men jag tycker inte att det finns någon tacksamhetsskuld i allemansrätten. Som markägare (ja, jag äger också lite mark) har man en begränsad rätt till den mark man äger. Man äger rätt att bruka marken. Alla vi andra äger också marken på ett sätt, genom allemansrätten har man tillträdesrätt under ansvar.

Så markägarna måste också acceptera att deras mark inte är enväldigt deras, bara för att de har ett papper med lagfart. Ofta, bland annat här på Buke, hör man tongångar från markägare om att de ska hindra människor från att passera, vandra och rida på deras ägor. Då har man missförstått hela ägandebegreppet.

Vi har en kontinuerlig dialog med markägaren och tillhandahåller kartor för våra gäster som rider i markerna med tydligt markerade ridvägar. Ibland, särskilt i jakttider, finns det många begränsningar - då krävs dagliga samtal med jaktledarna i de olika jaktlagen. Och det har alltid gått att lösa. Med dialog och förståelse finns alltid lösningar. På ett sätt har vi det bra, eftersom det är en enda markägare på 95% av "ridmarken".

Jag tycker att det är stallägarnas "förbannade" skyldighet att se till att det finns avtal eller överenskommelser om var man får rida. Annars ska man inte hyra ut stallplatser för ridhästar.

Allemansrätten är tänkt för enstaka passager av privatpersoner, inte regelbunden användning av kommersiella aktörer, även om det undantaget inte är explicit. Däremot får man inte göra skada, och rider man regelbundet på ett ställe (utanför anlagd väg) blir det per definition skador.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Det saknas som sagt ett forum, och efter som att hästfolket har en ganska dålig inställning i allmänhet, så skapas ingen sådan. Man ser inte behovet och markägarna kan inget göra efter som att intresset måste komma från vår sida.

Fast om det missköts så kan markägarna visst göra saker. Först bör man ta kontakt och redovisa sina synpunkter, gärna med förslag på alternativa passagevägar. Om det inte tas emot i god jord så kan man ringa kommunen och ansöka om en lokal trafikföreskrift, med ridning förbjuden. Därefter kan man börja polisanmäla. Jag tror att även LRF kan hjälpa till med juridisk hjälp om det är större problem.

Fast det gäller ju att det är riktiga problem. Vissa markägare får frispel om det är hovavtryck på en grusväg eller om deras öga ens skådar djurslaget häst - och det är ingen skada, det är en personlighetsdefekt hos markägaren.

Samma med ryttare - jag har svårt att förstå att man INTE skulle vilja lösa situationen på ett acceptabelt sätt. Betalar man för sig och skriver avtal kan båda parter bli nöjda. Det kan till och med vara så att markägaren ser till att hålla ridvägarna iordning åt ryttarna, om han får skäligt betalt och man undviker de marker han pekar ut som mer känsliga.

Och markägare är i grunden oftast lika trevliga som alla andra - men man ska inte stå och bli arg hemma - prata med varandra istället.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Jag håller med dig helt och fullt. Det är stallägarens skyldighet. När man som markägare ständigt behöva jaga efter ryttare och stallansvariga och problemen ändå kvarstår, så förstår jag att man till slut tröttnar och ställer geväret utanför dörrn - eller iaf är ganska grinig när man väl får tag på ngn och inte känner att man har ngn lust tt kompromissa.

Kom i kontakt med just en sån markägare som inte vill se röken av en häst på sina marker, för då åker bössan fram. Men efter samtal kunde han tänka sig att tillåta ridning på sina marker och ha en dialog, om han bara visades respekt, vilket han inte tyckt att man gjort någonsin i hans trakter.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Det här var en av de viktigaste trådarna på länge. Hästfolk har ofta i allmänhet dåligt rykte, något som vi alla måste arbeta för att förbättra.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Håller helt med att detta är viktigt.
Men,det folk i allmänhet anser om allemansrätten är att det är en
rätt,när det egentligen är en skyldighet.
En skyldighet att visa respekt och hänsyn till marken,djuren,växterna,
OCH dess ägare.
Det enklast sättet är såklart,FRÅGA FÖRST,rid sedan,eller vad du
nu tänkt göra i naturen.
Jag är själv ryttare med egen skog och har fått förstört av både ryttare,
crossåkare,eldande och nedskräpande människor.:devil:
MVH//K
 
Sv: Hästfolk och markägare

Det är intressant att de ryttare som själva äger mark ofta upplever problem de med.

Vill dock tillägga att det kanske också finns arrgument som talar för oss ryttare, och mot markägarna - do vill jag också höra och gärna ta med de jag för dialog med. Det gick bara upp för mig häromdan att markägare i regel faktiskt är mer missnöjda än vad jag trott och som ryttare vill jag verkligen inte bli av med allemansrätten...
 
Sv: Hästfolk och markägare

Jag försöker alltid ta hänsyn till om det är blött i markerna, tjälen precis gått ur, eller om marken ser ömtålig ut på annat vis. Tyvärr verkar inte alla ha den kunskapen att de kan se om de kan rida där eller inte och pga det uppkommer det nog betydligt mycket mer skador än det skulle behövas. Det där står ju i allemansrätten, men alla verkar inte bry sig (liksom många tältar i stadsparker eller slänger skräp var som helst).

Bara en så enkel sak som att säga "hej!" verkar många strunta i att göra...? Jag är alltid trevlig när jag är ute och rider, hälsar på allt folk, ibland stannar jag och pratar och visar alltid hänsyn vad gäller hastighet etc. Jag har hört flera som i efterhand tyckt man varit så trevlig för att man sagt hej, och då har jag inte gjort så mycket mer än bara att fira av ett leende och hälsa.

Jag försöker ha en dialog med både skogsägare, jaktlag och andra personer som använder skogen ganska ofta. Nu har vi sådan tur att vår bonde äger mycket av skogen, och jaktlaget har sin stuga bredvid vår sommarhage. Det blir alltså naturligt att man pratar ganska mycket. Det finns många gamla traktorvägar och postvägar i vår skog. De har till och med gjort en grusväg som främst är till för strövfolk och hästar, och jägarna. Så länge man tar hänsyn till marken och håller sig till de upptrampade stigarna tycker ägarna att det är ok. Viss del av skogen är odlad och viss del inte.

Jag har faktiskt inte träffat på några ilskna markägare, utan då är det snarare bärplockare, eller andra som kanske inte är ute i skogen så ofta, som kan tycka att vi inte hör hemma där. Fast det är lika många som tycker det är jättekul och skulle själva vilja rida ut i trollskogen.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Får ni rida utnför stigarna i skogen? Dvs. i "terrängen".
 
Sv: Hästfolk och markägare

Det största problemet tror jag nog ligger i att Allemansrätten egentligen är till för att man ska kunna passera över marker på väg någon annanstans utan problem. Man ska kunna övernatta enstaka nätter och även plocka bär och nötter för få mat under den passgen över marken. Idag utnyttjas den inte för det utan för omkringboende och ditresta som i stället för att ha egen mark använder "grannens" för att plocka bär, rasta hunden och rida. Så det är ju klart att det uppstår konflikter och att slitaget på marken blir helt annorlunda än vid enstaka passager.

Är ju markägare själv och svär ofta ve och förbannelse över allemansrätten Speciellt när jag hittar rivna får, folk på gårdsplanen uppe bland husen och skrämda hästar. Inte minst när de har ätit upp mina krusbär och grävt upp växter. Så den stora okunskapen bland folk även utan häst om vad allemansrätten innebär ger missnöjda markägare. Där ryttarena på många ställen är det största problemet. Hos mig har de ännu så länge bara lyckats släppa 15 hästar för att de skulle rida i deras hage. Så jag har haft mycket större problem med hundägare och "vanligt" fotfolk.
Att de sedan inte får rida bland mina hästar eller gå på gårdsplan m m spelar ju mindre roll när det verkligen gör det. De utsläppta hästarna spelar ju inte så stor att de inte fick störa dem enligt allemansrätten, när de till faktum sprang runt grannens åkrar och ryttarna snabbt galopperade bort på andra hållet. Eller hundägarna som tappat kontrollen över sina hundar, vad hjälper det mig när fåren ligger rivna i hagen att de inte får, det har ju redan hänt?
 
Sv: Hästfolk och markägare

Det beror på vad det är för mark. En del får vi rida utanför stigarna, en del inte. Men det finns många traktorvägar och bredare stigar så det känns sällan som att det behövs.

I många fall tycker jag cross-åkarna gör större skador än vi med oskodda hästar. Vet dock inte om de har tillstånd eller ej.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Kan bara :bow: :bow: detta inlägg! :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästfolk och markägare

Crossåkarna får inte köra i skogen oavsett om markägaren ger tillstånd eller ej. Motordrivna fordon får inte vistas utanför vägar om de inte arbetar, typ skogvård eller hämta jaktbyten eller liknande.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Jag tror att det ligger ngt i det faktiskt. Det har jag också märkt att det är inte bara ryttare som förstör utan minst lika mkt hundägare och fotgängare - som skräpar ner osv.

psychogrrl Okej, roligt att höra hur det fungerar hos andra som har en god kontakt med markägarna.

ALLA Får ni rida utanför stigarna i era skogar för markägarna?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Cilva
·
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 913
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp