Hästen äter bajs!!!

lovehorses

Trådstartare
Jag har inte sett det men mina föräldrar har gjort de påstår de och jag undrar då:
- Brukar hästar göra det?
- Har de brist på något då?

Snälla svara på frågan, jag börjar bli orolig...
 
Hästarna kan ha vitaminbrist om de äter son egen avföring...
 
vad för vitaminer ger jag då?
jag vet inte om det är hennes egen...
hästen får vitlök och biotin som tillskott men...

Kan de ha vitaminbrist när de skalar av barken på träd eller är det bara att de har tråkigt??
 
kan som sagt vara vitaminbrist.....
ger du din häst b-vitamin nu?
Det är det första jag skulle ge,nu när de fäller.

:D

Sen får du se om det hjälper,annars kan du ge e-vitamin eller soja,soja inehåller massor med b-vitamin & en massa protein och ja mycket mer.
testa soja,det är faktiskt jättebra
Bioton & vitlök är visst jättebra oxå,men de är inte så vitaminrika,om man säger så...
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Hästar som har proteinbrist kan äta sitt eget bajs. Även för lite grovfoder kan göra att hästen beter sig så.

Unghästar kan äta sitt eget bajs för att ta skaffa mikroorganismer till sin grovtarmsjäsning. Hos unghästar är detta normalt och behöver alltså inte vara ett tecken på någon brist.
 
Om hästen ligger på en proteinkvot över 7 och äter minst 15 kg hösilage om dagen då?

Och är äldre häst och får kraftfoder med diverse vitaminer i?
 
Hur är hästen i magen? Är det lite dålig i magen och beter sig så, så kan det ju vara av samma anledning som föl äter träck! För att få i sig bra tarmbakterier och stabilisera magen.
 
,annars kan du ge e-vitamin eller soja,soja inehåller massor med b-vitamin & en massa protein och ja mycket mer.
testa soja,det är faktiskt jättebra

Hur kan du ge det här rådet? Har du sett hennes grovfoderanalys?
 
Koprofagi (hästar som äter sin egen avföring) kan bero på flera orsaker. Vanligast är att mkt unga hästar äter avföring för att få ordning på sin tarmflora. Men även äldre hästar kan göra det om de har fått obalans i tarmfloran. Har du nyligen ändrat foderstaten? Prova att ge din häst mag- tarmbalans (vet att Krafft saluför ett sådant pulver) eller prova om du kan få hästen att äta A-fil.

Den allra vanligaste orsaken till koprofagi är när hästen får för lite grovfoder, det blir ett oönskat beteende precis som vävning och luftsnappning. Vilken TS-halt har ensilaget? Kan du öka mängden ensilage? Vilken typ av strö medel använder du i boxen? Studier har visat att koprofagi är vanligast hos hästar som står på spån.

Det finns även en del som påstår att koprofagi kan utlösas vid mineralbrist, men det finns inte (vad jag vet) några vetenskapliga bevis för det. Men du kan ju alltid kontrollera hans foderstat igen. Har du någon analys på Ca och P i ditt ensilage?
Lycka till!
/M
 
Hon har gjort detta sen årsskiftet och både stått på torv och spån, ingen skillnad.

Ingen dålig mage, funkar som vanligt.

Ts -halt runt 60%. Blir ju drygt 9 kg TS till häst på 450kg.
Mer får jag knappast i henne.

Ddet enda som återstår är mineralbrist, har inte analyserat än, samlar prover.
 
torv eller spån har ju ingen större betydelse, det är lika "dåligt" bägge två i det här fallet. Menar att halm är det som får hästen att pilla i sig mer grovfoder och som då skulle kunna hjälpa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
845
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Luff
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp