Hästarna på bete!

M

Magella

Nu har jag släppt mina hästar på bete. Stoet på 5 år som är högdräktig har hitills ätit: 1kg spannmål,1kg betfor,1kgkrafft breed,0,2kg soya.2klyftor vitlök per dag. Ska hon fortsätta med samma takter eller dra ner/öka på något?
Stoet på 1 år har ätit 0,4kg spannmål,0,4kg kraft breed,0,5kg betfor,0,1kg soya,två klyftor vitlök per dag. Tidigare fick jag rådet att inte ge henne nåt extra under betet så länge det inte såg ut att behövas,men givetvis vill hon ha nån form av godismat om andra hästen får...Hon har desuttom en jäkla massa päls kvar och jag undrar om det kan bero på nåt speciellt, brist på nåt?kan man göra nåt åt detta? (då tänker jag inte på raka...) Tilläggas kan att dom får hö i hagen även om det är bete,utifall dom vill äta det,salt och naturligtvis fri tillgång på vatten. Sen har jag hört att små föl kan få diarre av att slicka på mammas saltsten,vågar man ha saltet i "fölhöjd" sen?
tacksam för lite råd! :)
 
Jag är absolut ingen foder expert så det överlåter jag till nån annan, men för pälsen kanske du kan ge en omgång av shy feeder. Jag har alltid haft vinterpäls på min tjej när det är dax för bete, men i år fick hon en kur shy feeder och nu har hon blank o fin sommarpäls.
Men mina svar brukar ju skrapas bort av nån vetenskaplig artikel så lita inte på mig :D
 
Är inte så bra på det här med unghästar, men är det inte normalt att de tappar pälsen sent första året??? Har för mig att jag läst det någonstans.

Jag skulle nog behålla krafftfodret tills jag ser om de går upp i hull, gör de inte det behöver de antagligen kraftfodret.

Går de upp i hull skulle jag nog först ta bort betforn och sedan spannmålet. Breeden är bra att behålla för då vet du att de får i sig en viss mängd mineraler och selen.

mvh Jessica
 
Det har jag oxå hört! Nu när vi varit omkring och tittat på just åringar måste jag säga att alla av dessa faktiskt haft massor med päls.
 
var får ma tag på shy feeder, hur mycket kostar det och hur mycket ger man? vad är det för nåt? har aldrig hört om...
 
Det är B-vitaminer. Kan man köpa nästan överallt där man köper foder, t.ex. Granngården eller Eko.
 
shyfeeder B är flytande B-vitamin för häst. B-vitamin tillskott underlättar fällning och pälssättning och ger blank ny päls. Säljs i de flesta hästbutiker.
 
jaha, vad dum jag känner mej :o jag vet ju vad det är men det kopplade lixom inte. ja jag har också tänkt llite på b-vitaminer.kanske borde köpa en flaska och prova ett tag då? vad kostar sånt?
 
Vad jag vet finns det på "alla" välsorterade häst butiker.
Det är extra b-vitamin i flytande form. hos oss kostar det 135:- och det räcker till en 14 dagars kur, mer ska du inte behöva ge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp