Hästarna i "A song of Ice and Fire"?

Lingon

Trådstartare
Jag är ett stort fan av A Song of Ice and Fire böckerna och som hästtjej så funderar jag ibland över hur hästarna delas in i böckerna. Jag antar att indelningen har hyfsat god grund i historien men har inte forskat närmre om det.

Dessa "hästraser" (är ju inte raser utan en annan indelning efter användningsområde) finns (kan ha missat nån):

1) Destriers are tall, strong, splendid animals, often high spirited. Destriers give knights a majestic air at tourneys. They are normally the most valuable type of horse, being well bred and highly trained but quite expensive.

2) Coursers are smaller than destriers but faster, fit for war and for hunting. Warhorses are usually coursers, although they may in rare occasions be destriers. The expected mount of knights and nobility when they find themselves in combat or jousting situations

3)Chargers are warhorses used on campaign[4] and in tourneys

4) Palfreys have an ambling capability which makes them a more comfortable mount for long riding journeys. A well-bred palfrey may be as expensive as a destrier. Even royalty and high nobility will often be seen riding palfreys, although they are not meant for combat or jousting.

5) Garrons are the only reasonable choice of horse beyond the Wall. Both the Night's Watch and the free folk use them in considerable numbers, both for riding and carrying cargo. Among horses, garrons are notable for their capability to deal with irregular terrain and cold temperatures. Under extreme cold, they fare better than palfreys and far better than destriers, which have considerably higher eating demands and are not particularly capable of dealing with snow.

6) Rounseys are strong and capable steeds of no particular breeding. Although rounseys are capable war horses, they are relegated to hedge knights, squires, and non-knightly men-at-arms. Rounseys are common riding horses and may also be used as pack animals

7) Drays, also called plow horses, are strong horses meant for heavy tasks. They are not necessarily unfit for riding, although they will not be the best choice for combat situations.

Jag har lite egna tankar om denna indelning men det hade varit roligt höra era tankar! Kan man dra paralleller till våra hästraser? Vad för häst skulle kunna passa in på beskrivningen av en Destrier? Palfrey? Osv? Palfrey borde vara nån av de amerikanska gångartsraserna då de väl är de enda stora hästarna som har extra bekväma gångarter? Garron skulle kunna passa in på islänningen eller nån annan äldre och mindre typ av häst. Coursers och chargers borde väl vara av halvblodstyp? Men vad skulle passa in på beskrivningen av en Destrier?

Hoppas nån annan är lika nördig som jag!
 
Moderatorn som inte har en aning om vad du pratar om undrar om det är riktiga hästraser du pratar om eller påhittade?
Är de påhittade passar detta inte på avel utan på hästmänniska med gnägg-prefix.
 
Moderatorn som inte har en aning om vad du pratar om undrar om det är riktiga hästraser du pratar om eller påhittade?
Är de påhittade passar detta inte på avel utan på hästmänniska med gnägg-prefix.

Du får gärna flytta det. jag tror att man förr pratade om hästar i en del av dessa termer men är inte säker på att alla har sin grund i historien.
 
Du får gärna flytta det. jag tror att man förr pratade om hästar i en del av dessa termer men är inte säker på att alla har sin grund i historien.

Av ren nyfikenhet kan du väl svara mig om det är riktiga eller påhittade hästraser? Jag har som sagt noll aning om vad detta är.
 
En stor del av indelningen kommer från hur hästar delades in under medeltiden, inklusive flera av namnen på kategorierna, t ex destrier, courser och palfrey.
Dock är det, som du redan nämnt, svårt att avgöra hur stor del som avgjordes av hästarnas utseende/egenskaper respektive träning.
 
Av ren nyfikenhet kan du väl svara mig om det är riktiga eller påhittade hästraser? Jag har som sagt noll aning om vad detta är.

Det är inte hästraser. Förr i tiden (typ 1200-talet) pratade man inte om hästraser. Man höll inte koll på hästars härstamning som man gör idag. Då delade man in dem efter användningsområde och det är det som författaren av A song of ice and fire använt sig av i sina böcker. Sen om han hittat på ytterligare vet jag inte. Men fler av de som jag skrivit om är termer hämtade ur verklig historia.
 
Det är inte hästraser. Förr i tiden (typ 1200-talet) pratade man inte om hästraser. Man höll inte koll på hästars härstamning som man gör idag. Då delade man in dem efter användningsområde och det är det som författaren av A song of ice and fire använt sig av i sina böcker. Sen om han hittat på ytterligare vet jag inte. Men fler av de som jag skrivit om är termer hämtade ur verklig historia.

Ok, eftersom jag aldrig hört talas om böckerna förstod jag inte vad det handlade om :)
 
Handlar diskussionen om avelsurvalet för nämnda typer i historien eller är det brainstorming om hur moderna raser passar på beskrivningarna i boken?

(Beträffande destriers hade de idealt sett inslag av spanskt blod.)
 
"Even royalty and high nobility will sometimes be seen riding garrons..." :angel: :D

278751B200000578-3037367-Park_life_The_Queen_was_joined_by_Lord_Vestey_and_her_Head_Groom-m-15_1428948520850.jpg


Vad skulle ni klassa detta som? Destrier?

59f52e2762f14c6c007a4ec6930907c9--queen-of-england-queen-elizabeth-ii.jpg


Courser?

article-2594656-00BCC91200000190-916_634x382.jpg


Fler ponnies och schaletter åt folket, för övrigt!
 
Är lika nördig själv! @Lingon Men vad gäller just hästraserna så har GRRM bara tagit dem direkt från historien och inte ens ändrat namnet. Om du bara googlar så hittar du bilder direkt på samtliga hästsorter, den enda skillnaden är väl att han stavat rounsey med s istället för c :D
 

Liknande trådar

Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 495
Senast: MiniLi
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
932
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 747
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
829
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp