Hästarna har stått inne i box i över en månad!

friper_1

Trådstartare
Jag bor en bit ut på landet och runt vårt hus går det hästhagar och ett litet stall med tre hästar. Dessa hästar har nu fått stå inne i sina boxar dygnet runt sen början på december när snöstormen började.
Det är för mig djupt förkastligt som hästtjej och dessutom vars häst går på lösdrift! Kan inte förstå att de inte får komma ut nånting. Är det vanvård? Ska jag anmäla?
Bakgrunden på detta är att hästarna ägs av ett äldre par som tagit över dem efter att deras dotter tragiskt dött i cancer. Av alla i familjen är det endast pappan som har hand om dem, de andra tycks vilja sälja dem. De används inte till nåt utan går runt i sina hagar och skrotar. Men nu gör de inte ens det!
På somrarna flyttar han runt dem var tredje timma för de har så lite bete.
De har alltså inte ens innan detta haft det så bra.
Jag förstår hans sorg och allt men det är dags att släppa taget och gå vidare. Dessutom kan han inte gå i pension för han måste ju dra in pengar till hästarna. Vi är oroliga över att han blir liggande nånstans snart när hästarna dragit omkull han. De är hetsiga i hantering förmodligen för att de har så mycket energi.
Men nu går de inte ens ute vilket bekymrar mig djupt. Jag vill anmäla av en anledning, att få honom att vakna upp och inse att det bästa vore att sälja när han inte klarar av att sköta om dem ordentligt längre.



Vad ska jag göra??:confused:
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

prata med djurskyddsinspektören i din kommun och förklara läget,
Jag tycker att det är djurplågeri, men dessvärre krävs det mer än så för att kallas det..
Förmodligen beror det på okunskap..
Eller så kanske du kan prata med pappan och se hur han tänker, som sagt tror mest det beror på okunskap, för många som inte är så vana att hantera djur tycker synd om dem att behöva gå ute när det är såå kallt och blåsigt.
Många förmänskligar djuren tyvärr.
Hoppas det får en lösning!!
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Just ang om de står inne, nej det är inte djurplågeri eller vanvård så länge de har mat, vatten och rena boxar. Mitt sto står inne pga skada och har gjort det av och till sedan i oktober. Hingsten får vara inne som sällskap.

Prata med ägaren först och fråga hur det ligger till. Det kan ju vara så att en av hästarna blivit sjuk och blir stressad om de andra är ute. (Så är det för min del)
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Är du säker på att hästarna är kvar på gården?
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Jag tycker det är djurplågeri när friska hästar tvingas stå inne.

Om du är säker på att hästarna finns kvar på gården bör du ringa länsstyrelsen och prata med dom.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Finns nån paragraf om att hästen ska få röra sig fritt. Men inte hur länge och kommer ej ihåg storleken. Men så att hästen kan röra sig i alla gångarter fritt. Om inte hästen är sjuk alltså.

Ja du kan ju alltid anmäla då får de kanske en tankeställare. Har dock svårt att tro att det kommer bli nån direkt ändring om alla bara stått och man har inte gjort nått med hästarna. Det skulle vara att sälja/flytta dem.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Jag förstår hans sorg och allt men det är dags att släppa taget och gå vidare.

Vet du vad, du förstår nog inte hans sorg ett endaste dugg.

Och "det är dags att släppa taget och gå vidare" är nog det mest kränkande man kan komma med till en människa i sorg, så jag hoppas att du inte har sagt det till honom. Vad vet vi - det kan vara så att hans dotters sista önskan på sin dödsbädd var "ta hand om hästarna".

I din sits skulle jag erbjuda praktisk hjälp, antigen själv eller erbjuda mig att hitta någon som kan vara intresserad av att hjälpa dom. Så skulle jag under tiden försöka lirka med honom om hur han ska ha det med hästarna långsiktigt.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Tycker som de som sagt att du ska erbjuda din hjälp snarast! Gör det så fort du kan, deras sorg är oförställbar som förälder det värsta man kan råka ut för- sin egen och sin älskade partners död inräknad...

Be gärna någon vuxen som de känner att vara med så de förstår att det bara är av välmening ni erbjuder hjälp...
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Först och främst, när det är dags för någon att "släppa taget och gå vidare" efter en sorg är det inte du som bestämmer, punkt slut.

För det andra. Om du vet med dig att hästarna har det som de har det pga att de som har hand om dem inte mår bra tycker jag i första hand du ska erbjuda dem din hjälp. Om gubben flyttade runt dem var tredje timme i somras för att de skulle ha att äta har jag svårt att tänka mig att han inte bryr sig om dem.

Att anmäla dem rakt av för vanvård bara för att hästarna stått inne under någon månad tycker jag inte är rättvist om man inte tagit reda på mer fakta. Har du ens varit inne i stallet och kollat hur hästarna har det där?

Det finns situationer där djuren behöver tas ifrån personen som har hand om dem så fort som möjligt pga svår vanvård, men i detta fallet tror jag att det inte är rätt väg att gå det första man gör, så vida inte hästarna är i väldigt dålig kondition.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Så dum är väl ingen att man startar en tråd om att hästar står inne om man bokstavligen inte sett det!

Säg inte det... En del är väldigt benägna att dra massor med egna slutsatser till höger och vänster baserade på väldigt knapp fakta, oavsett vad det gäller.

Om det är något jag lärt mig så är det att man aldrig ska vara naiv och tro att "ingen är väl så dum att de skulle..." för jodå, det finns det folk som är.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Det är djurplågeri att ha hästar inne dygnet runt utan tvekan. Förstår att det är en svår situation som dom är i men samtidigt så ska inte hästarna behöva lida för det. Anmäl det så någon pratar med honom eller ännu bättre innan någon anmälan prata med honom själv om att ev sälja eller fråga om dom vill ha någon hjälp med någonting. Kanske vill ha hjälp att hitta nya ägare, det är ju verkligen inte det lättaste att sälja på det sättet av den anledningen och hjälpen att sälja uppskattas säkert.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Vad ska jag göra??:confused:

Jag tror inte det rent juridiskt är djurplågeri att hålla djuren på stall sålänge de sköts i övrigt.

Jag tycker du ska ta och snacka med gubben, höra dig för lite, hur det går med hästarna och lite så bara. "ser att du kämpat på med hästarna, hur går det för dig, behöver du hjälp?" Typ =)
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Jättetråkigt sådana här saker hur man kan förfara,
Jag har pratat med min veterinär som tog hand om två fall vanvårdade hästar,
Ett var det 4 ponnyar som ägdes av storstadsfolk och lämnades till äldre folk att ta hand om på vintern och de kom inte ut och det mockades inte , en treåring var aldrig verkad, två av ponnyarna togs bort och två såldes.
Sedan var det en gammal häst som inte fick foder och omskötsel som jag anmälde den flyttades till annat stall från ägarnas stall.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Därför ska man heller inte skriva/tala om så att det låter som ett faktum. Är man osäker frågar man. Måla :devil: på väggen först och sen visar det sig vara felaktigt. Vem blir då lång i ansiktet?! Förhoppningsvis lär man sig av misstagen. Men att förutsätta att folk är korkade från början gör inte jag, men om det återkommer så...
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Hur länge man sörjer, är upp till var och en och inget som andra kan lägga sig i och säga att "nu räcker det". Hästarna är gjorda för att röra på sig, inte att stå instängda dag ut och dag in i boxar (om det inte ä på grund av sjukdom eller liknande) och detta tär på dem psykiskt, javisst, men, har du pratat med människorna? Sett hästarna? Har de mat, vatten, ren och torr bädd? Att anmäla tycker jag inte du ska göra bara så där, innan du har fått mer fakta om hur det står till med dem. Prata med gubben, fråga om någon är sjuk, eller om dom behöver din hjälp med något.
Och som du själv skriver
Vi är oroliga över att han blir liggande nånstans snart när hästarna dragit omkull han. De är hetsiga i hantering förmodligen för att de har så mycket energi.
Kanske det är just därför hästarna står inne! :idea: Han har kanske insett att han inte klarar av att leda dem så bra längre, han kanske också är rädd att något ska hända, precis som du skriver att ni är. Själv skulle jag knalla iväg dit och fråga rent ut om någon av hästarna är sjuka, typ "jaa, jag har inte sett hästarna på ett tag, har det hänt något?" Säger då gubben att inget har hänt, och att hästarna således kan gå ute, så skulle jag fråga vänligt om han vill ha hjälp med ut/insläpp, utfodring m.m. Det tar inte så länge att släppa ut 3 hästar och ge mat ändå, och jag skulle gärna ge dem den tiden. Sen kan man ju lite försiktigt fråga vad de har tänkt med hästarna osv. Kanske de vill hitta nya hem, men inte riktigt vet hur de ska gå tillväga för att hitta bra hem till dem. Då kan man ju hjälpa till på den punkten också.

På somrarna flyttar han runt dem var tredje timma för de har så lite bete.
De har alltså inte ens innan detta haft det så bra.

Här kan jag inte förstå hur du menar?? Hur kan du säga att hästarna inte har haft det så bra ens innan, baserat på att de inte har bete? Jag vet många hästar som inte har bete överhuvudtaget någon gång, men de har ett bra liv i alla fall och mår prima. Att de inte har tillgång till bete spelar ingen roll i den saken.
Hur har de hästarna på somrarna då, olika beteshagar de flyttar runt dem i, eller hur menar du?
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Det är en del saker som jag inte riktigt får ihop.

För det första: att hästarna flyttades runt mellan hagar på sommaren är inget fel.
Huruvida hästarna har "bete" eller inte är inte ett kriterium för OK hästhållning.
Om de har en tillräcklig hage och får foder och vatten, är det tillräckligt bra.

En häst får inte hållas inne i stall dygnet runt. Men det anses tillräckligt bra i lagens mening, om hästen får röra sig i sina naturliga gångarter två timmar (har jag för mig att det var, kan möjligen vara ännu kortare tid) per dygn. Övrig tid på dygnet är det tillåtet att ha dem på stall.

Du skriver om "ett äldre par" men du skriver också så att det ser ut som om åtminstone mannen är i arbetslivet. Det är i och för sig en definitionsfråga, men jag ser inte arbetsföra människor som "ett äldre par".

Man kan ha olika åsikter om lämplig hästhållning.
Jag tycker inte att häst uppstallad 22 tim per dygn är OK, men lagen anser det. Så länge de får foder och vatten som de ska ha.

Eftersom du skriver att ägarna mår psykiskt dåligt, tycker jag som de andra som föreslagit att du kan erbjuda dig att hjälpa till.

Annars: visst kan du anmäla. Men ägarna torde inte bli gladare av att granntjejen anmäler dem till djurskyddet.
Om hästarna har viss utevistelse dagligen, och allt ser OK ut i stallet, kommer en sådan anmälan endast att leda till att ägarna mår psykiskt sämre och inte till någon förändring för hästarna.
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Vad du ska göra?!?!?!?
(att man ens behöver fråga om det på ett nätforum? :confused:)

Du ska ta ditt medmänskliga ansvar- gå till dina grannar och fråga hur det är med dem, beklaga sorgen (om du inte redan gjort det) och fråga dem om du kan hjälpa dem med någonting- tex hästarna.
Jag håller med de som skrivit det här innan: att anmäla dem gör knappast saken bättre. Eller hur hade DU velat att dina grannar gjorde om ditt barn dött i cancer? Du kanske skulle vilja ha ett djurskyddsärende på halsen och en smaskig artikel i tidningen ovanpå det?
 
Sv: Hästarna har stått inne i box i över en månad!

Nu är jag säkert lat, ogin och grinig.
Varför ska TS ta hand om grannens hästar. Jag förstår att grannen sörjer men att tala om att TS givetvis ska lösa deras problem tycker jag är att lägga för stor börda på TS. Jag kan ärligt säga att jag varken har ork eller tid att fixa den typen av saker mer än någon enstaka dag då och då. Det som Ts besrkiver låter mer som ett långvarigt problem och det är ett rejält pass att ta på sig att sköta ut/insläpp och ev fodringar ute. Tidsmässigt tar det inte mycket tid men det är väldigt bundet. Till det har vi ingen aning om hur stallmiljön sköts med tex mockning. Ska TS ta på sig även det ansvaret om grannen inte orkar sköta om det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 851
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vet inte vart jag ska börja, jag känner att jag behöver skriva av mig. Jag har haft en häst i ca 8 år nu. Denna hästen är inte riktigt...
Svar
4
· Visningar
2 296
N
Hästhantering Har nyligen köpt mig ett halvblods sto på 9 år.. Har fått rätt stora bekymmer med henne.. Hon klarar inte av att hennes kompis...
Svar
3
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp