Hästar som haft foderstrupsförstoppning

lady_vip

Trådstartare
Denna tråden passar på både foder och hästvård, men kör här.

Min väns häst hade foderstrupsförstoppning för någon vecka sen, vet. fick tas ut och de slangade och höll på i 1,5 timme innan det lossnade. Det var kraftfoder som hade fastnat.
Min häst har också haft foderstrupsförstoppning och rekommendationen jag fått från flera håll är att undvika kraftfoder, vilket inte är särskilt svårt för min del eftersom hon ändå inte mår bra av det. Dessutom vara noga med att hon alltid har vatten.

Men min väns häst är 22 år och även då han fodrades med analyserat hö ville hon ha mer energi i honom, och därför har hon gett honom havre vintertid och tycker det gjort stor skillnad. Analysen för i år har inte skickats in än, stallägaren har inte själv gjort någon, så vi famlar lite i blindo.

Men hur är foderrestriktionerna för hästar som har denna problematiken? Finns det något foder som är mer lämpligt än annat?
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

Vår gammelman i stallet har en sten i krubban för att inte äta för fort. Allt krafft foder ges med vatten, alltid pellets med vatten såklart, men även havren.
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

Foder som hästen måste tugga ordentligt alternativt är så uppblött att det inte spelar roll om den sväljer det helt är att föredra. Lättsmulade pelletssorter som ges torrt tuggar hästen inte tillräckligt länge för att det ska bli salivuppblandat utan de sväljer det för tidigt eftersom konsistensen är så smulig (=färdigtuggat tycker hästen)

Uppblött lucern, betfor, andra pellets bara det är ordentligt blött och så att man gärna fodrar det i lägre höjd så att saliven lättare rinner till. Ge alltid grovfoder före så hästen tuggat innan och inte är hungrig o kastar i sig maten. En stor balja i golvhöjd där maten sprids ut kan också vara ett alternativ så den inte kan stoppa in så stora tuggor i taget utan måste pillra i sig mer.
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

Uppblött foder och alltid låta hästen äta höet i minst en kvart innan kraften slängs in! Så salivproduktionen hinner komma igång ordentligt. Då brukar det inte vara någon fara! :)
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

Kruxet blir väl då att de inte gör så i stallet, de ger kraftfoder först. Vilket är lite avigt då jag iaf minst 5-6 år har vetat om att hästar mår bättre av att äta grovfoder först också av andra anledningar...
Men då kan hon ge honom vilket foder hon vill, bara det är uppblött då:)
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

Jag har haft lättare foderstrupsförstoppning på min ena häst vid två tillfällen. Han får numera alltid pelleterat kraftfoder som är uppblött.

Han kan dock INTE äta havre, varken hel eller kross, trots att det ges med vatten.

Så hade det varit min häst hade jag som sagt inte vågat att chansa med havre.
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

Att ge uppblött linfrökaka med havren är ett hett tips.

min fick foderstrupsförstoppning när den gått med betesreduceraren första gången. Det var jag som hade brustit i min koll av att hästen drack ordentligt.
Trolig vis vågade den inte dricka trots att det inte var modellen munkorg utan remmar. Den fick då detta av intag av hö. hungrig häst o torrt hö.

Det hände 3 ggr på raken fastän jag sedan hade koll o blötte höt. troligen var strupen lite skadad- ingen sondning hade dock behövts utan lossnade av promenering o massage. Den fick sen bara äta gräs ett tag( lenare för strupen) o detta har nu inte hänt på mer än 3 år.
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

Jag, (nojig), hade inte vågat ge kraftfoder alls om de fick det först! :crazy:
Istället hade jag gett hästen en tuss hö att tugga på och gett kraften själv när jag var ute hos den och då uppblött!
Det är inte roligt när det går så illa att det inte går att rädda hästen.
Fick reda på för ett tag sen att det var de ödet som min förra häst hade gått till mötes! :cry:
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

Jag fick en förstoppning i lördags på en av mina ettåringar som ledde till att vi ta ut veterinär. Hos oss gick det snabbt att slanga och få loss det. Men veterinären berättade att han haft flera fall med förstoppning när hästar ätit müsli foder. Just dessa skulle dessutom vara extremt svåra att få loss. Han beskrev det som att fodret packade sig till en propp som satte sig i strupen.
Så om man vill undvika svårbehandlade förstoppningar kanske man ska undvika müsli.

I vårt fall handlade det mindre om vad för foder (var lusern) utan mer om att han skulle försöka äta upp även kompisens foder. En glupsk liten häst :devil:
 
Sv: Hästar som haft foderstrupsförstoppning

KL
Min häst fick förstoppning nu ikväll och gud va rädd jag blev. Visste inte vad det var och grät som en stucken gris. Som tur va gick allt bra och hon fick smärtstillande av vet. Han ska även tillbaka och kolla tänderna på henne men eftersom hon blev så stressad av allt ikväll så ville han inte göra det nu. Hädan efter ska hon få uppblött foder och inte direkt utan en stund efter att kommit in!:laugh:

Skuggan_ som är helt matt efter kvällen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: nexxa
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 562
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 433
Senast: Irival
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 123
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp