Hästar som är små för rasen

annan1

Trådstartare
Jag vill se (vuxna) hästar och ponnyer som är ovanligt små för rasen! In med bilder. Med "små" menar jag främst mankhöjd, men också individer som är nätta för sin ras vore roligt att se.
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Arabsto på blott 139 cm:

Salsatill+3.jpeg


Ganska rejäl kropp och lite sommarfläsk men ja inte är hon hög inte :D
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Åh vilken fin! Jag skriver mest för att komma ihåg tråden!
Jag red en travare för många år sedan som inte var mer än 145cm i mankhöjd. Jättefin i dressyren var han!
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Jättejättesöt. Är det du som rider/har du ridit henne? Hur känns hon att rida?
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Nu har jag bara ridit den aktuella hästen i tio minuter (alltså jag som rider på bilden) då jag provred henne med en vän/elev till mig, (hästen är alltså till salu och min kompis är den som är intresserad -inte jag).

Jag har ju ridit många araber och visst var det ovant nära till marken men hon var tämligen kraftfull och rejäl att sitta på så jag vande mig snabbt -ville inte hoppa av ;)

I stallet kändes det dock jättemärkligt med en C-ponny Arab, haha.
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Kl
På ridskolan där jag rider har vi två hästar som definitivt är små för sina raser.

Häst 1:
562688_228905390566134_345612149_n.jpg

Travare f. 1990 e: Tibur ue: Kayoe. Han är endast ca. 145 cm i mkh.

Häst 2:
487761_303139759809363_943018671_n.jpg

Halvblodssto av okänd härkomst/stam. Hon är endast ca. 158 cm i mkh.
 
Sv: Hästar som är små för rasen

208298_101317946622560_4130701_n.jpg

Kryddan, vbl-travare född 1997. 142.5cm i mankhöjd.
Fotot taget 2008. Hästen dessvärre avlivad 2012 pga sjukdom.
 
Sv: Hästar som är små för rasen

158 på ett halvblod är inga konstigheter inom rasen, har själv haft 2 som inte va större.
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Speciellt eftersom det stod att den var av okänt ursprung, kan ju vara ponny i den också.
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Precis!

Min kompis födde upp ett föl, renrasigt halvblod, som stannade på C-ponnymått. Det kan inte vara så vanligt :p
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Nä! Inte tvilling heller? Urbino gav ju mycket ponnyer, men bara D-ponnyer vad jag vet...
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Har tyvärr ingen bild men har haft en sköthäst som är haflinger, precis storhäst på centimetern och fruktansvärt smäcker för rasen..
Vi har alltid skämtat om att stuteriet lurat ägaren och skickat någon form av korsning :D (vilket inte kan stämma då hon är godkänd och har tyrolmärkning)
 
Sv: Hästar som är små för rasen

Va lustigt! Ingen aning hur det funkar, men som du säger borde ju inte den lilla storleken nedärvas, då storleken var pga tvilling...intressant!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 663
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 961
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 450
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp