Hästar dåliga i magen, övergång silage/hö ?

xaheena

Trådstartare
Hejsan,
Mina hästar har ätit hösilage i flera år utan problem. Då jag nu har mycket färre hästar än tidigare har jag nu valt att vänja över dom på hö. Tanken var att vänja över dom under ca 14 dagars tid. Dock har alla 3 hästar blivit dåliga i magen sen vi öppnade den senaste balen hösilage och de tycker inte om hösilaget heller (det har inte varit några problem tidigare).
Idag har vi hämtat hö och tanken var som sagt att långsamt vänja över dom.
Jag är säker på att det är den sista balen hösilage som gör dom dåliga och de ratar nu helt hösilaget utan äter bara höet dom får.

Min tanke är nu att låta dom gå snabbt över på hö för att dom ska få slut på den dåliga magen men det kanske är helt fel ?

Tacksam för hjälp
Ylva
 
Sv: Hästar dåliga i magen, övergång silage/hö ?

Är inte hästarna känsliga brukar det gå bra att vänja över snabbt från hösilage till hö. Motsatsen brukar vara värre. Försiktighet bör dock alltid iakttas vid foderbyte. Exvis bakjäst kanske skulle funka? Billigare än att använda sig av mag-tarm preparat.
 
Sv: Hästar dåliga i magen, övergång silage/hö ?

Färsk jäst. Ge ett fjärdedels paket om dagen. Det brukar ge bra effekt.
 
Sv: Hästar dåliga i magen, övergång silage/hö ?

ska testa detta. Min blev lös av hösilaget vi började ge nu efter betet:(
 
Sv: Hästar dåliga i magen, övergång silage/hö ?

Är hästen mycket lös kan du ge mer i början och dra ner efter att du märker att det stabiliserar sig. Ett paket om dagen vet jag många som gett. Det är helt oskadligt och är ingen fara att det "jäser" i magen som många tror.
 
Sv: Hästar dåliga i magen, övergång silage/hö ?

bra att veta.
De flesta hästarna i stallet vart småkassa i kistan,men vi har proppat i dom nyponsoppa och det har gett resultat. Dock är min inte helt ok ännu,men nyponsoppa är dyyyrt,så jäst skulle va ett bra billigare alternativ. Och jag tror säkert mer effektivt?
 
Sv: Hästar dåliga i magen, övergång silage/hö ?

Shettisen får bakjäst vid foderövergångar, det har verkligen fungerat jättebra. Han kan bli rinnig i magen när det inte fungerar med fodret. Jag har då ökat grovfodret och gett bakjäst och på tre dagar är magen stabil igen. Han får 1/2 paket/dag. De övriga kräsmagade äter inte jästen utan får dyrare MagTarm från Krafft.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Ray
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp