Hästaffär

Nej det är sant @mackan, jag känner mig tryggare nu än vid trådstart. Det är ju hästen som blir förloraren, de har inte ens haft den en vecka.
 
Hur har de formulerat annonsen?

Tråkigt :( vet själv hur det är och det är svårt att veta om köparna är de rätta eller ej. Jobbigt när man ändå är ärlig som säljare och de hade tid att göra rätt för men valde att reagera såhär istället.

När jag sålde min travare blev det massa krångel och efter jag betalat tillbaka hela köpsumman (för hästens bästa) så slutar det ändå inte där utan inte förens jag säger "jag kommer och hämtar hem henne idag" så slutar hon ringa mig
 
Fyyy för såna människor! :mad:

Hoppas den stackars hästen får ett bättre hem. Fattar inte att folk vågar sälja sina hästar, verkar som varannan köpare är idiot. :crazy:

Jag har en häst som kan ha allt från ingen sadeltvång alls till rejäl sadeltvång helt beroende på vilken gjord som används, hur den spänns och hur man beter sig vid uppsittning. Visar inga tendenser om man använder hjärnan...
 
Jag har sålt en häst och köparen vill återlämna den. De hänvisar till konsumentköplagen, att de har 10 dagar på sig att reklamera oavsett vad som står i kontrakt eller huruvida jag är privatperson eller företag. De hänvisar till ett problem som är nedskrivet i kontraktet att hästen har och undertecknat av båda parter. Hjälp mig buke, hur ser det ut egentligen?

när man köper i befintligt skick och skador som är/har varit står med i kontraktet så gäller det inte..

Så svara med ett skarpt men vänligt sms att ni har köpt hästen i befintligt skick och i kontraktet stod de skador haft/har så ett återköp är ej aktuellt.


Sedan svarar du inte mer å sms/mejl från köparna vill de gå vidare så får de kontakta en advokat.. vilket advokaten kommer tala om samma sak som du gjort så de kommer inge vart.
 
Hon finns inte på annons utan jag har förmedlat en kontakt med en annan person är intresserad av hästen och känner till den sen tidigare så jag hoppas verkligen hen får köpa den.

Och befintligt skick tror jag inte håller rent juridiskt längre? Men jag har ju informerat och ifrågasatt dem, "ska du verkligen, är du inte lite ung/oerfaren/rädd" osv. Så jag känner att jag har skött min del och faktiskt trott att hästen skulle få det toppen nu.
 
Hur har de formulerat annonsen?

Tråkigt :( vet själv hur det är och det är svårt att veta om köparna är de rätta eller ej. Jobbigt när man ändå är ärlig som säljare och de hade tid att göra rätt för men valde att reagera såhär istället.

När jag sålde min travare blev det massa krångel och efter jag betalat tillbaka hela köpsumman (för hästens bästa) så slutar det ändå inte där utan inte förens jag säger "jag kommer och hämtar hem henne idag" så slutar hon ringa mig
Hur köparna formulerat annonsen är ju inte relevant öht ? De väljer själva vad de köper. Säljaren har inget ansvar ang att förstå vad köpare tänker sig rent psykologiskt .
 
I mitten på 1800-talet så sålde jag damsugare vid dörren. Då ingick i "utbildningen" att läsa lagen om "distans och hemförsäljning", där fanns den sk "ångerveckan". Då gällde de tjänster, sålda över telefon och försäljning vid dörr.
Knappast applicerbart på en hästköp.
Men det är säkert den lagen köparna har hört talas om.
Shit, hur gammal är du egentligen? :eek:
Vad är hemligheten? :rofl: :rofl: :love:
 
Fyyy för såna människor! :mad:

Hoppas den stackars hästen får ett bättre hem. Fattar inte att folk vågar sälja sina hästar, verkar som varannan köpare är idiot. :crazy:

Jag har en häst som kan ha allt från ingen sadeltvång alls till rejäl sadeltvång helt beroende på vilken gjord som används, hur den spänns och hur man beter sig vid uppsittning. Visar inga tendenser om man använder hjärnan...

Nä men precis.. eller om hästen har vilat i några dgr. Men sant, verkar som var och varannan köpare är idiot och det verkar ha blivit något slags mode med att var och varannan ska lämna tillbaka så fort minsta lilla konstiga eller okonstiga uppenbarar sig? Det är en HÄST, den LEVER och kan FÖRÄNDRAS! Vet inte folk detta? Vad gör dom med sina barn när dom förändras? Jo dom tar väl reda på varför antar jag och försöker komma till rätta med problemen.. eller skickas dom direkt till fosterfamilj :cool:

Ska aldrig i hela mitt liv sälja en häst..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 453
Senast: Stereo
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 235
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Jämställt förhållande
  • Cameo

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp