Hästaffär

Bluefish

Trådstartare
Jag har sålt en häst och köparen vill återlämna den. De hänvisar till konsumentköplagen, att de har 10 dagar på sig att reklamera oavsett vad som står i kontrakt eller huruvida jag är privatperson eller företag. De hänvisar till ett problem som är nedskrivet i kontraktet att hästen har och undertecknat av båda parter. Hjälp mig buke, hur ser det ut egentligen?
 
Ja de påstår det. Nu hör ju inte det till det juridiska men de har fått rekommendationer på hur lång tid hästen behöver ha på sig och man kan ju säga att detta inte följts vilket resulterat i den här situationen. Jag har mycket svårt att ta att de ska kunna lämna tillbaka den när jag skriftligen informerat att hästen behäftas med detta problem. De har heller inte besiktat den.
 
Är ni bägge privatpersoner så gäller köplagen. Den är inte alls lika hård som konsumenköplagen. Är du privatperson så har de ingen rätt att klaga på ett fel som du redan skrivit ner och dessutom gjort dem uppmärksam på.
 
Är du företagare och köparen privatperson: konsumentköplagen. Finns inget stipulerat i kKL om ångervecka/10 dagar. Rent skitsnack.

Är du privatperson och köparen privatperson: köplagen. Då är ni fria att avtala hur ni vill.

Om de vetat om en förutsättning/problem och ändå valt att genomföra köpet, kan de inte reklamera hästen på grundval av dessa förutsättningar/problem om det inte uttryckligen står inskrivet i kontraktet. Oavsett lagstiftning.
 
Då borde jag rimligtvis kunna andas ut, vi är båda privatpersoner. Ingen ångerrätt står skriven i kontraktet, det jag har på min sida där är en konversation på sms där jag skrivit att jag ej har möjlighet att ha prövotid då jag ej kan ta tillbaka hästen efter köp.
 
Tack för länk, har läst på även om kunsumentköplagen eftersom det var den köparen ville åberopa. Har visat vad som gäller vilket ju gör det svårt för dem att lämna tillbaka hästen så vi får se om de vill dra det vidare. Stackars hästen, det är ju den verkliga förloraren i sånt här :(
 
Nej det tror jag inte, den har stått ett tag och har sadeltvång sen tidigare så den behöver tid och lugn och ro för att sättas igång. Det är de informerade om. Skulle ge det minst en månad. Men sanningen var bevisligen en annan @stjarnhimmel .
 
Vad tråkigt för dig och hästen...

Jag har precis sålt min häst som också uppvisar sadeltvång när han inte är igång,nu har han varit på prov ett tag och det har funkat klockrent,han fick komma igång lugnt och sakta och har inte uppvisat något tvång,och nyligen beslutade sig tjejen för köp,vilket känns skönt för mig för hon verkar verkligen toppen,men jag får lite panik av sånna här trådar,för jag varken vill eller kan ha häst nu.

Tycker det har blivit löjligt ofta man får höra om folk som sålt häst,sen kommer nya ägaren med massa krav/ånger/påstådda dolda fel osv,ofta en låååång stund efter försäljingen,så man blir ju onekligen nervös...

Hur kan man skydda sig mot sånt? Ska man spara pengarna på ett konto för alltid OM säljaren kräver ett återköp? Jag har besiktigat med så gott som rent papper (lite blöt stråle pga snösulor,något småsår på benen osv,alltså inget som ska påverka hästen),köparen godkänt det. Ingen röntgen är gjord då ingen av oss tyckte det behövdes. Såklart informerat om bla sadeltvånget och allt jag vet.

När kan man vara säker? Aldrig?
 
Ja jag vet faktiskt inte hur man ska gardera sig, känner också att hur länge ska jag sitta på pengarna utifall att? Iof rör det sig om en såpass liten summa att jag inte tror det är lönt att tvista om.

Ta hem hästen går inte, jag kan inget göra med den för att göra den attraktivare på marknaden och har varken plats eller råd efter att ha slutat på mitt jobb.
 
Ja de påstår det. Nu hör ju inte det till det juridiska men de har fått rekommendationer på hur lång tid hästen behöver ha på sig och man kan ju säga att detta inte följts vilket resulterat i den här situationen. Jag har mycket svårt att ta att de ska kunna lämna tillbaka den när jag skriftligen informerat att hästen behäftas med detta problem. De har heller inte besiktat den.
Jag tänker att de agerat enligt köplagen och tror att det är lätt att då reklamera ? Några 10 dagars ångerrätt finns inte . Kanske har de läst ngt om att "fel" ska anmälas /underrättas säljaren snarast ?

I vilket fall om det är köplagen och hästens problem finns skrivna i kontraktet är det svårt för dem att kräva återlämnande , om kontraktet redovisar hästens status och inget avtalats specifikt om prövotid osv , om de inte vill gå till tingsrätten .
 
Jag har sålt en häst och köparen vill återlämna den. De hänvisar till konsumentköplagen, att de har 10 dagar på sig att reklamera oavsett vad som står i kontrakt eller huruvida jag är privatperson eller företag. De hänvisar till ett problem som är nedskrivet i kontraktet att hästen har och undertecknat av båda parter. Hjälp mig buke, hur ser det ut egentligen?
I mitten på 1800-talet så sålde jag damsugare vid dörren. Då ingick i "utbildningen" att läsa lagen om "distans och hemförsäljning", där fanns den sk "ångerveckan". Då gällde de tjänster, sålda över telefon och försäljning vid dörr.
Knappast applicerbart på en hästköp.
Men det är säkert den lagen köparna har hört talas om.
 
Det har aldrig funnits sk ångervecka i samband med köp av häst, OM inte en sk provmånad avtalats mellan parterna. Det här är det första jurister påtalar när det kommer till att köpare ångrar sig, vill man då reklamera något som står inskrivet i kontraktet så är det ju ingen reklamation. En sådan kan bara göras i de fall fel upptäcks som inte kunde förväntas, eller kunde upptäckas vid en undersökning.
 
Såhär i efterhand tror jag också att det är distanslagen de tänker på, när vi talades vid hävdade de bestämt att jo, de hade all rätt att häva köpet inom si och så lång tid för det visste minsann alla. Utom jag då, men nu är det tyst och de har gått vidare med att försöka sälja hästen igen. Jäkligt trist situation oavsett och jag ångrar att jag inte valde en annan spekulant. Men - det lät ju sååå bra :cool:
 
@Bluefish tråkigt för både hästen och dig att det blivit så ....

Men som sagt ångervecka på häst finns inte ...
Tråkigt för hästen som direkt ska säljas vidare med de svårigheter den har . Inte lätt att sälja häst med sadeltvång öht och ännu tristare om en köpare sen ska sälja den vidare utifrån sitt korta ägande efter bara några veckor .

Du lär ju dock aldrig behöva få några komplikationer i fråga om att de har rätt att reklamera hästen så att du måste ta tillbaka den rent rättsligt .
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 453
Senast: Stereo
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 235
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp