Häst utan namn och beskrivning i passet

Ireland

Trådstartare
Nyss fått hem en häst reggad i Holsteinerförbundet, född i Tyskland. I passet står det inget namn på framsidan. På första sidan där det står namn och stam så har de skrivit dit ett namn (med vanlig penna), sedan strukit över det och skrivit dit ett annat. Kanske inget konstigt med det, ganska vanligt tydligen. Men hästen är inte avritad i passet, inga tecken, virvlar, brännmärkning mm. Hästen är inte chippad vad jag kan se i passet. Hur vet man då att det är rätt häst? Vad händer om jag skulle behöva ta bort hästen och vi inte kan vara säkra på att det är rätt häst?
Själv reggat föl i ASVH och där är ju allt supernoga. De behöver ett namn och ritas av och chippas. Varför är det inte så noga i Holstein?
 
I dom tyska förbunden döps inte föl,utan man döper dom först när man börjar tävla eller ska visa på tex treårs.
Är du säker på att det inte sitter ett diagram bak i passet? Det är det på alla andra.
 
För att ta bort en häst behöver du inte visa passet så det är inga problem för den sakens skull. Det är enbart om du slaktar hästen som du måste kunna visa upp passet och då är det för att bevisa att hästen inte har ätit vissa mediciner som inte får förekomma i kött som är människoföda.
 
Vi behövde visa passet för trotjänaravlivining (destruktion) häromåret. Det var krav, och han meddelade det redan när jag bokade tiden. Inget pass, ingen avlivning.
 
Samma här för en månad sen

Jag har inte heller behövt något pass för de två som jag tvingats ta bort. Den ena hästen var egentligen inte ens min utan stod på min dotter som valde att inte vara med men vem som var ägare frågade han inte efter heller. Han bad inte om legitimation på mig heller utan bara jag hade betalat så var allt klart.
 
Kan du inte maila förbundet och fråga om hästen? Det står väl ett reg.nummer i passet, och se om de har några uppgifter på det numret? Sen boka en signalementsbeskrivning i Sverige.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 107
Senast: Korven
·
Avel Jag har ju betäckt mitt sto. Mitt sto är en Brandenburger, registrerad i det förbundet i Tyskland. Till min stora förvåning verkade min...
Svar
7
· Visningar
2 126
Senast: Bubbla
·
Hästvård ... vad händer? De nya reglerna säger ju att hästpasset inte får vara mer än 3 timmar bort från hästen. Vad händer om någon kollar det...
Svar
6
· Visningar
1 304
Senast: Trix
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 584
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp