Häst som tappat vikt

Suspiria

Trådstartare
Mitt kallblodssto har tappat en del i vikt sista tiden. Både fett och muskler ser det ut som.
Hon är 19 år, har knappt ridits sista året. Går på lösdrift med ett par hästar till.

Det har gått på 1-2 månader ungefär. Rumpan är spetsigare, halsen lite tunnare och ryggen något spetsigare. Revbenen syns inte men känns tydligare. Hon är mer uppdragen baktill under magen och det drar in lite i ljumskarna.

Det första jag gjorde var att ta träckprov på dem alla, separata prover. De hade lite, lite blodmask. Mellan 150-200. Tänder är kollade förra året (inga problem där) men jag ska kolla dem igen.

De får fri tillgång på torrt hösilage. Jag har fått analys men är inte så bra på detta.
Smältbart råprotein 40g/kg 50g/kg ts
Socker 109g/kg ts
Kalcium 4,5g/kg ts
Fosfor 1,5g/kg ts
Magnesium 1,8g/kg ts

Efter att skrivit in i en foderstatsberäknare på internet så verkar det inte katastrofalt, förutom att det behövs tillskott av selen och eventuellt magnesium.

Hon får nu luzern och linfröolja.
Vad mer kan ges för att få upp vikten?
Jag går lite promenader med henne och tanken var att komma igång igen i vinter, men jag vill ha upp henne mer i vikt först.
 
Jag skulle kolla tänderna snarast, det kan hända saker fort som gör att de inte kan äta ordentligt.
Sedan kanske man skulle höra med en veterinär om man kan kolla något annat, cushing tex kan ju göra att de faller ur bland annat.
Sedan är det ju möjligt att åldern gör att hon behöver mer/annan mat. Där kan antagligen veterinären hjälpa till med vad man ska tänka på när man utfodrar en äldre häst. De har kanske behov av andra kvoter, mer fett eller något. Kolla upp det.
 
Mitt kallblodssto har tappat en del i vikt sista tiden. Både fett och muskler ser det ut som.
Hon är 19 år, har knappt ridits sista året. Går på lösdrift med ett par hästar till.

Det har gått på 1-2 månader ungefär. Rumpan är spetsigare, halsen lite tunnare och ryggen något spetsigare. Revbenen syns inte men känns tydligare. Hon är mer uppdragen baktill under magen och det drar in lite i ljumskarna.

Det första jag gjorde var att ta träckprov på dem alla, separata prover. De hade lite, lite blodmask. Mellan 150-200. Tänder är kollade förra året (inga problem där) men jag ska kolla dem igen.

De får fri tillgång på torrt hösilage. Jag har fått analys men är inte så bra på detta.
Smältbart råprotein 40g/kg 50g/kg ts
Socker 109g/kg ts
Kalcium 4,5g/kg ts
Fosfor 1,5g/kg ts
Magnesium 1,8g/kg ts

Efter att skrivit in i en foderstatsberäknare på internet så verkar det inte katastrofalt, förutom att det behövs tillskott av selen och eventuellt magnesium.

Hon får nu luzern och linfröolja.
Vad mer kan ges för att få upp vikten?
Jag går lite promenader med henne och tanken var att komma igång igen i vinter, men jag vill ha upp henne mer i vikt först.
Valde du till bandmask på träckprovet?
 
Jag skulle, som skuggi säger, ta och kolla tänderna snarast! Tänderna kan ha stor betydelse för hur väl en häst kan tillgodogöra sig maten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är ny inom detta och har lite funderingar. Fick foderstaten idag som ser ut enligt nedan: TS 75,9% per kg Energi 7,7 per kg, 10,2...
Svar
11
· Visningar
1 045
Senast: deer
·
G
Foder & Strö Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få lite tips på vad man kan ge för foder till en häst som är mycket het samtidigt som hon har...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
Senast: Genesis
·
M
Foder & Strö Hästens urin & träck har luktat lite konstigt ett tag, så jag tog ut veterinären som tog prover (ca 1 månad sedan), allt visade sej vara...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Arwyn
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp