Foder till het häst

Sv: Foder till het häst

Genesis skrev:
Jag tar inte illa upp, då jag tycker precis likadant som dig. Det är väldigt många som ger deras hästar alldeles för mycket kraftfoder. Det är därför jag ger min häst groov. Groov är anpassad för att ges till avelsston, föl, unghästar och hästar i vila.
Sedan innehåller det mer protein och fett, därför har jag fått tipset att ge det (av foderrådgivare)
Jag ger ändå lite mindre än vad som är rekomenderat.
Jo, jag vet vilken målgruppen är för Groov och att många tävlingsryttare använder det som grundkraftfoder. Men man kan inte bara gå på vad som är rekommenderat utan man måste anpassa det till den enskilda hästens behov. Det är det jag är tveksam till om du har gjort tillräckligt. Tacka 17 för att Krafft och de andra fodertillverkarna rekommenderar stora givor. De vill ju sälja!

Hennes arbetsmängd är inte "lätt", hon rids inte stenhårt, men vi tränar regelbundet varje vecka i både hopp och dressyr.
Mest inriktat mot hopp, då det är en hopphäst.
Hästen har innan gått 1,30 hoppning, och i höst har vi startat 1,10. Nu tränar vi för att starta 1,20-1,30 i vår.
OK, halvlätt arbete då.:)

De flesta i min närhet tycker att jag ger hästen för lite krafftfoder, men jag envisas med att grovfodret är det viktigaste. Därför ger jag ett bra hö, och jag ger mycket av detta. Men en häst som tränar så pass mycket som min gör behöver krafftfoder också för att kunna bygga muskler.
Därför har jag valt groov, som är det krafftfoder som är mest "energiskonsamt".
Jäpp, grovfodret är det viktigaste. Du har ett bra hö. Jag håller med dig om att en tränande häst behöver kraftfoder, men det är inte kraftfodret i sig som gör att hästen sätter muskler utan den totala näringsmängden hästen får i sig som gör det i kombination med träningen. 9 kg hö till din häst är inte så mycket egentligen. Det är en giva som är jämförbar med t ex ridskolehalvblod (och de arbetar mer än man kan tro). Eller om jag jämför med min häst. Han är 155 cm, lättfödd welsh/hbl, normalt hull och normalt musklad i förhållande till ålder och arbete, går lätt arbete och får 8 kg hösilage med nästan samma TS-halt som i hö. Protein- och energivärdena är dock lägre än i ditt hö. Utöver hösilaget får han 0,75 kg lucernpellets och 0,25 kg kornkross. Han hittar på för mycket hyss om han får havre.

Om du ska byta till korn kan du göra det successivt. Om du vill hålla fast vid den kraftfodermängd du ger idag bör du kanske inte ersätta allt med korn utan också ge t ex Groov, lucernpellets eller något annat proteinrikt.

Sedan kan det ju vara så att hetsigheten kan ha andra orsaker också utöver miljöbytet och fodret. Går hon ihop med andra hästar i hagen? Om ja - rör de på sig? Ni kanske behöver jobba mera med lydnad?
 
Sv: Foder till het häst

9 kg hö är ju inte alls särskillt mycket. Dessutom har du ett bra hö. Jag skulle prova att öka höt och minska kraftfodret. Minskning av hull och hetare häst kan vara lite magproblem.
 
Sv: Foder till het häst

KORNKROSS har gjort underverk på mitt varmblodssto som alltid haft svårt att lägga på sig.
Havre kan hon inte äta för då blir hon alldeles tokig,(är väldigt het) men med kornkross har hon lagt på sig och har inga problem att hålla vikten, hon har alltid haft problem att hålla hullet över vintern men inte nu längre.
Så mitt tips är att prova det, det har funkat perfekt för oss.
 
Sv: Foder till het häst

Maran skrev:
Jo, jag vet vilken målgruppen är för Groov och att många tävlingsryttare använder det som grundkraftfoder. Men man kan inte bara gå på vad som är rekommenderat utan man måste anpassa det till den enskilda hästens behov. Det är det jag är tveksam till om du har gjort tillräckligt. Tacka 17 för att Krafft och de andra fodertillverkarna rekommenderar stora givor. De vill ju sälja!



OK, halvlätt arbete då.:)


Jäpp, grovfodret är det viktigaste. Du har ett bra hö. Jag håller med dig om att en tränande häst behöver kraftfoder, men det är inte kraftfodret i sig som gör att hästen sätter muskler utan den totala näringsmängden hästen får i sig som gör det i kombination med träningen. 9 kg hö till din häst är inte så mycket egentligen. Det är en giva som är jämförbar med t ex ridskolehalvblod (och de arbetar mer än man kan tro). Eller om jag jämför med min häst. Han är 155 cm, lättfödd welsh/hbl, normalt hull och normalt musklad i förhållande till ålder och arbete, går lätt arbete och får 8 kg hösilage med nästan samma TS-halt som i hö. Protein- och energivärdena är dock lägre än i ditt hö. Utöver hösilaget får han 0,75 kg lucernpellets och 0,25 kg kornkross. Han hittar på för mycket hyss om han får havre.

Om du ska byta till korn kan du göra det successivt. Om du vill hålla fast vid den kraftfodermängd du ger idag bör du kanske inte ersätta allt med korn utan också ge t ex Groov, lucernpellets eller något annat proteinrikt.

Sedan kan det ju vara så att hetsigheten kan ha andra orsaker också utöver miljöbytet och fodret. Går hon ihop med andra hästar i hagen? Om ja - rör de på sig? Ni kanske behöver jobba mera med lydnad?


Jag har anpassat kraftfodergivan efter hur hon är som individ, hon behövde lägga på sig, jag gav henne inte allt på en gång utan jag trappade upp det försiktigt, och det fungerade. Hon har lagt på sig jättefint, och det var det som var meningen med den här foderstaten. Jag fick den foderstaten av en foderrådgivare som räknade på den, tillsammans med mitt hö.
Jag vet att krafft vill sälja, men deras rekomendation ligger på 3-5 kg groov om dagen, och jag har gett 3 kg.

9 kg hö har fungerat mkt bra, hon har lagt på sig jättebra (hon fodras 4 gånger om dagen). Sedan slänger jag till henne exta hö lite då och då.
Nu i vinter ska jag öka på höet och minska krafftfodret.

Hästen går ihop med andra hästar, 9-17 varje dag, de trivs mkt bra i hop och rör på sig.
Hon är mkt lydig och välriden, inget problem med det, bara att hon är överdrivet het.
Håller inte med om att det är alvlätt arbete, men alla har ju olika åsikter om den saken. Enligt mig är det normalt arbete.
Ska ta blodprov för att kolla så att allt står rätt till där.

Jag ville bara ha tips på ett bra krafftfoder för en het häst, det övriga fungerar bra.
Tack :)
 
Sv: Foder till het häst

whipsy skrev:
KORNKROSS har gjort underverk på mitt varmblodssto som alltid haft svårt att lägga på sig.
Havre kan hon inte äta för då blir hon alldeles tokig,(är väldigt het) men med kornkross har hon lagt på sig och har inga problem att hålla vikten, hon har alltid haft problem att hålla hullet över vintern men inte nu längre.
Så mitt tips är att prova det, det har funkat perfekt för oss.
Tack :) har funderat på att börja med kornkross, ska kolla upp det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp