Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin utbildning och är inte direkt nyinriden, men inte speciellt utbildad. Hon är inriden på bettlöst (hackamore och grimma, och sen hon kom till mig på ett typ bitless bridle, som jag även kopplat bett i och således kan rida med dubbla tyglar) och hitills i hennes utbildning har det inte ställts några stora krav formmässigt utan hon har mycket (men inte enbart) fått gå i självvald form, och då väljer hon en form om är lite för mycket stjärnkikare, och tappar rygg och bakdel.

Det var en del problem med bettinvänjningen, hon spottade och grimaserade och tyckte INTE om bettet, och att försöka ta i det var inte att tänka på. Sen 'plötsligt en dag' så var bettet okej, hon tog det, stängde munnen och såg belåten ut och det var det..

Men rida på bettet gick sämre, hon gapade, joxade och slog upp huvudet. På bettlöst gick det bättre, på grimma allra bäst, men min första upplevelse av henne var att det var en VÄLDIGT grön och vinglig unghäst. Jag har fått omvärdera den dock.

Redan från början med bett så har hon när hon sett något intressant eller liknande och velat gå åt ett visst håll kunnat häääänga sig på bettet utan att varken veva med huvudet eller gapa... Samma sak i början när jag red henne, blev ett fasligt vevande och gapande för det mesta, men om jag t ex red offroad kunde jag ha lätt bettkontakt utan minsta problem, då var hon fullt upptagen med var hon skulle sätta fötterna.

Dessutom kunde man redan från början 'jobba igenom' det hela, dvs passet började med en häst som välte runt volterna och var som en stelopererad planka på alla ledder, men när man insisteradeoch bara fortsatte be så lossnade hon och blev väldigt styrbar och formen mjuknade och det kom fram en riktigt TREVLIG häst som gick med lätt bettstöd, stängd mun, i unghästform och som är en fröjd att rida. Så hon KAN helt uppenbarligen, bara hon VILL..

Hon har dock sina egna synpunkter på det här med att man sätter 'press' på henne, att HON ska göra som JAG vill, och hon inte går lalla omkring som HON vill. Det är en myckets mart häst, och hon drar igenom det mesta i testväg, när en sak inte fungerar provar hon efter ett tags betänketid nästa. Det har dock hitills inte varit några problem när man väl kommit igenom det, då har den lyhörda, trevliga hästen som är en fröjd att rida kommit fram. Men det har krävts sina diskussioner att komma dit.. Som sagt, det är en SMART häst som än INTE är övertygad om att det här med att man ska JOBBA också, och någon annan ska bestämma hur, var och när är hennes grej riktigt.

Dock hade vi ett par pass när hon gick i unghästform, med bettstöd (läääätt, vi talar sytråd), i trevlig form och engagerad, och stängd mun. Bra tyckte jag. Sen utvecklade hon ett nytt 'trick', att rycka i bettet. Hon går fint med lääätt stöd, och så drar hon blixtsnabbt in huvudet så tygeln glappar, för att lika bixtsnabbt rycka tillbaka i den. Om och om igen. Hon gör det även i lång - låg form, och på relativt lång tygel. Finns där ett stöd, hur mjukt det än är, så 'rycker' hon. Och hon rycker HÅRT. Och uppenbarligen har hon kommit fram till att jag har svårt (till skillnad mot hennes andra trix) att göra så mycket åt det, hon har också börjat joxa och gapa igen. VIKTIGT är att medans hon gör detta är det öronen framåt och en häst som ser fullt nöjd och belåten ut och gör det som begärs av henne utan knot! Det är alltså inte en förbannad häst som slåss mot bettet. (Eller hon kan göra det med innan hon lossnar, men..)

Hon är genomgången på klinik, hon är friröntgad UA, hon är kollad av equiatriker och behandlad (och hon har en hoper muskelproblem men INGET som ska kunna förklara det här). Tänderna är kollade, men ska kollas igen, men det känns inte som svaret sitter där eftersom hon KAN gå hur fint som helst utan 'jox' - om HON vill det. Hon kan dessutom som sagt när hon får syn på något väldigt spännande verkligen draaaaa i tyglarna, dvs hänga sig på bettet och streta mot det spännande utan minsta gapande.

Hon gör likadant vid tömkörning som under ryttare.

Att ge henne tygel när hon rycker så det inte finns något att rycka emot ger bara resultatet att hon drar tygeln ur handen på mig, slår upp huvudet i självvald pose och älgar iväg i rask trav mot det håll hon tycker är roligast, med spetsade öron och belåten uppsyn.

Om hon slipper bettstöd är hon nöjd (dvs bara går på det bettlösa), men hon blir väldigt svår att påverka formmässigt och återgår då till sin självvalda form, som inte är nyttig för henne.

I början var det STORA problem att svänga på bett, så EXTREMA protester att jag var ÖVERTYGAD om att hon måste ha superont i munnen.. Bara för att tio minuter senare inse att hon bara testat, eftersom hon då gick som en klocka i unghästform, med lätt bettstöd och var hur svängbar som helst för en KRAMNING av tygeln och en liten viktskiftning.

Hon rids inte för hårt, och det ställs inte för stora krav till henne sett till styrka, kondition, utbstp etc. (Sen att HON tycker att det är rena koncentrationslägret att inte få bestämma själv är en annan sak *s*). Det gör ingen skillnad med olika bett och olika höjd på bettet i munnen.

Jag - och ägaren (det är inte min häst, den är här för att ridas och förhoppningsvis utbildas *s*) - har lite ideer om vad man ska prova, men intressant atts e vad andra har för input, det kan ju vara folk därute med jättebra tip som man inte ens tänkt på.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Vad ar det for bett du anvander pa henne? Har ni testat nagot annat bett an just detta?
Hur fungerar hon om ni longerar med inspanningstyglar? Anvander vi inspanningstyglar nar ni tomkor?
Har du testat att anvanda hjalptyglar pa henne i ridningen? Det jag ar ute efter ar att som unghastar sa kan de behova lite extra stod for att klara av att halla balansen riktigt. Hade sjalv en 4-aring som var mycket tjafsig i munnen och jobbig att rida pga detta. Satta man dock pa ett par gramantyglar blev han helt ok, eftersom han fick det dar extra stodet han behovde. Det var inte forrens nagon annan (har pa Buke faktiskt) sa att de hade haft samma problem med en unghast de haft, och nar hasten fick starkare bakdel sa forsvann problemet helt - sa ocksa pa hasten jag hade.

Eftersom hon inte fungerar sa bra pa det bettlosa heller, sa skulle jag faktiskt utesluta att det var nagonting fel pa tanderna.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

ramonarunds skrev:
Vad ar det for bett du anvander pa henne? Har ni testat nagot annat bett an just detta?
Hur fungerar hon om ni longerar med inspanningstyglar? Anvander vi inspanningstyglar nar ni tomkor?
Har du testat att anvanda hjalptyglar pa henne i ridningen? Det jag ar ute efter ar att som unghastar sa kan de behova lite extra stod for att klara av att halla balansen riktigt. Hade sjalv en 4-aring som var mycket tjafsig i munnen och jobbig att rida pga detta. Satta man dock pa ett par gramantyglar blev han helt ok, eftersom han fick det dar extra stodet han behovde. Det var inte forrens nagon annan (har pa Buke faktiskt) sa att de hade haft samma problem med en unghast de haft, och nar hasten fick starkare bakdel sa forsvann problemet helt - sa ocksa pa hasten jag hade.

Eftersom hon inte fungerar sa bra pa det bettlosa heller, sa skulle jag faktiskt utesluta att det var nagonting fel pa tanderna.

provat med andra bett - inget resultat. Och hon fungerar bättre med det bettlösa såtillvida att hon då inte slår med huvudet och joxar, men är svårare att påverka form och böjning på så (Vilket nog INTE ska skyllas det bettlösa utan på att jag har svårare att 'komma åt henne'). Båda stod i tråden. SÅ det är faktiskt bättre på det bettlösa 'muntjafsmässigt', utan minsta tvekan.

Jag är ingen ovän av graman och har med framgång använt den på stjärnkikarunghästar förut, så jag har funderat på den mer än en gång, men jag kan inte se hur det ska hjälpa den här damen faktiskt. Jag kan ju inte rida henne med gramanstöd hela tiden utan den ska ju då användas för att ge henne en signal om att ta huvudet nedåt FRAMÅT, och för att ge henne frihet framåt måste jag ge eftergift, och jag ser inte hur det i det här läget skulle fungera just pfa hur hon beter sig med bettstöd. Men jag kan fundera på det ett varv till, men som sagt, jag ser inte hur den kan göra nytta.

Ingen inspänning, det vi ffa vill uppnå med den här damen är att hon slappnar av, söker sig framåt - nedåt och aktiverar sin överlinje, och det kommer inspänningstyglar inte tillåta (återigen eftergiften FRAMÅT nedåt som är det viktiga). Hon är däremot longerad på chambon, och en av mina ideer är att rida henne på chambonen. Dock kan jag inte påstå att longeringen med chambon har gett sådär direkt bra resultat då hon bara snabbt räknar ut vilket läga den inte tar i, och håller huvudet där, men fortfarande med inaktiv rygg och bakben.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Kikar i stjärnorna ÄVEN på hackamoret?

annars tycker jag det är värt att kanske acceptera att hästen hellre går på bettlöst, om du inte ska tävla dressyr osv med henne....? det går ju visst att rida hästen ordentligt i form bara man engagerar bakdelen och rider fram mot handen, inte använder hacket som broms/hävstång om du fattar hur jag tänker.. (vilket i och för sig är lätt hänt om hästen är lite motsträvig).

vad för bett har du använt på henne hittills? har du testat ngt med mera tungfrihet...? endel gillar ju det bättre om de är tjafsiga....
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Kikar i stjärnorna ÄVEN på hackamoret?

Jag har inte ridit henne på hack - än, så just det kan jag inte uttala mig om. Men rent generellt så när hästen får välja form själv så kör hon metoden med halsen rak, och huvudet för högt (även om hon inte regelrätt kikar på stjärnorna). I de lägena blir hon ju inte speciellt lösgjord någonstans och ridningen blir mycket av typen 'välta runt en stridsvagn' och hon blir generellt sätt opåverkbar.

En av de saker vi HOPPAS kunna uppnå med att hon är här är det här med bettet. Inte för att det egentligen är ett DUGG viktigt för ägaren med bett (fast det är klart det är bra om det går). Men hästen är ffa tänkt som distanshäst, så inget krav på bett, och ägaren rider gärna bettlöst. Men eftersom hästen inte är riktigt, riktigt påverkarbar i den form man vill bettlöst så. Och hon BEHÖVER lära sig att använda sin kropp rätt, vilket hon ogärna gör om hon får välja. På bett är det (för mig) betydligt lättare att få henne att lossna. Och jag har uteslutande ridit henne på bett (men med dubbla tyglar för att kunna rida bettlöst med när det krävs), och efter ett ganska kort tag tycktes ju hennes bettantipati ha 'gått över' och hon var fullt nöjd, fast nu tycks hon ju kommit på ett nytt sätt att joxa. och även om HON verkar fullt nöjd med att gå och rycka i det så är jag inte lika nöjd med det :devil:

annars tycker jag det är värt att kanske acceptera att hästen hellre går på bettlöst, om du inte ska tävla dressyr osv med henne....? det går ju visst att rida hästen ordentligt i form bara man engagerar bakdelen och rider fram mot handen, inte använder hacket som broms/hävstång om du fattar hur jag tänker.. (vilket i och för sig är lätt hänt om hästen är lite motsträvig).

Ang bettlöst så se ovan - är inget problem så (tävlingsmässigt etc). Men det att få 'loss' henne på bettlöst, hon tar gärna för mycket stöd på det, och bli svårpåverkbar. Inga problem med halter, men svängradien blir inte så bra, och det blir mer välta runt än vända runt t ex, och formen kan vi ju lämna därhän. Hon är (utom när hon får sina muppryck och INTE tänker vara med alls, som igår när hon reste sig och slog över bara jag satt upp.. hmm..) inte motsträvig, men däremot inte alls pigg på att överge sin invanda, bekväma arbetsform, som dock inte alls är bra för henne. Men även när honr ycker i bettet så jobbar hon på bra, öronen framåt och ser fullt nöjd ut. Det blir en väldigt motsägelsefull bild - en häst med öronen framåt som ser belåten ut över att göra det som begärs - men som gapar, joxar och rycker i tygeln. Det går inte ihop, det är inte en irriterad eller arg häst man tittar på rent allmänt liksom.



vad för bett har du använt på henne hittills? har du testat ngt med mera tungfrihet...? endel gillar ju det bättre om de är tjafsiga..

Inte provad på några 'konstiga' bett utan tränsbett, tvådelat, tredelat, D-ring och vanlig, rullar och utan osv. Men varken jag eller ägaren tror egentligen problemet sitter i bettet för när hästen VILL så kan hon gå alldeles utmärkt på bett, med stängd mun och stilla huvud. Däremot som sagt så är hon inte alls glad i att inte få bestämma själv längre och håller på och prova sig igenom alla kända och okända knep för att slippa jobba, hon har gått igenom 'jag kaaaaan inte, jag föööörstååår inte vad du vill?', 'jag kaaan inte, det gör oooooooont', 'jag vill inte, jag tänker springa ifrån det', 'jag vill inte, jag tänker backa vad du än ber om', 'jag VILL INTE, nu ska jag bocka av dig' och hennes senaste trumfkort är 'jag tänker ställa mig på bakbenen om jag inte får göra som jag vill'. Det LÅTER som en genomhemsk häst men det ÄR det inte. Däremot är hon smart.. och lite lat ;) När man vänligt men bestämt talat om för henne att man inte tänker gå på hennes undanflykter ändras hela attityden och hon jobbar på jättetrevligt (inom sin ork och kapacitet såklart).

Så jag tror, med ledning av att hon rent generellt är smart och en stjärna på att hitta på olika sätt att slippa undan inledningsvis, och att hon faktiskt KAN gå med bettstöd utan en endaste protest, att problemet eg inte sitter i bettypen
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

mackan skrev:
Kikar i stjärnorna ÄVEN på hackamoret?

annars tycker jag det är värt att kanske acceptera att hästen hellre går på bettlöst, om du inte ska tävla dressyr osv med henne....?
Så kommer ägaren in och lägger sig i tråden lite.. :smirk:

Hästen är i FÖRSTA hand tänkt som distanshäst, men jag vill dock inte begränsa våra möjligheter att tävla i andra discipliner för det. Dressyr är min andra passion. (japp! jag vet att det är en ovanlig kombo, men jag har aldrig varit normal.... :D ) Jag rider min andra häst i enbart grimma, (har jag gjort i fyra ÅR), så jag är inte nödvändigtvis bettfanatiker nej... :smirk: och jag har ridit in fyra andra (arab)unghästar bettlöst, så det är inte där problemet sitter. Däremot tycker jag inte att jag får den fina styrbarheten som jag faktiskt är VAN vid att få även bettlöst och på outbildad häst.

Hon blir inte stjärnkikare alls faktiskt.. se det snarare som att hästen går med rätt så högt huvud och har svalt ett SPETT!

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Kassiopeja skrev:
Hon blir inte stjärnkikare alls faktiskt.. se det snarare som att hästen går med rätt så högt huvud och har svalt ett SPETT!

/JES

MYCKET bra förklaring. Det jag försökte förklara med huvudet högt och RAK hals, men utan att eg kika på stjärnorna. Men svalt ett spett är en perfekt förklaring. :bow:
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Om det inte var vad ni skriver att hon går som ett spett, i så hög form, skulle jag säga baserat på det ni skriver att det helt enkelt är en ovana. dvs hästen har lärt sig att rycker hon, tappar ni greppet och därmed slipper hon arbetet. en kompis häst var likadan - fruktansvärt jobbig ovana som dessvärre precis som ni skriver, funkade för hästen att slippa undan/få kollen över ryttaren...

men det där med spett formen.... hur rör hon sig under longering/tömkörning osv? Lägre - bättre? om det inte är rygg problem är det ju likväl någon sorts spänning hon går omkring med, om det nu är ryttar tyngd som irriterar eller ngt annat...?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Min första tanke är varför lägga så stor vikt i bettet? När jag rider min häst använder jag min sits och skänklar för att bla svänga och påverka formen, tyglarna använder jag för ledande tygeltag och för att ställa henne.

Men i huvudsak så tror jag att ni måste ta en kamp med henne för det är bara fjanteri från hästens sida. Antingen gör ni det eller så struntar ni i det och använder bara bettlöst.

Lycka till, det är aldrig enklet att rida in hästar!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
:



Inte provad på några 'konstiga' bett utan tränsbett, tvådelat, tredelat, D-ring och vanlig, rullar och utan osv. Men varken jag eller ägaren tror egentligen problemet sitter i bettet för när hästen VILL så kan hon gå alldeles utmärkt på bett, med stängd mun och stilla huvud. Däremot som sagt så är hon inte alls glad i att inte få bestämma själv längre och håller på och prova sig igenom alla kända och okända knep för att slippa jobba, hon har gått igenom 'jag kaaaaan inte, jag föööörstååår inte vad du vill?', 'jag kaaan inte, det gör oooooooont', 'jag vill inte, jag tänker springa ifrån det', 'jag vill inte, jag tänker backa vad du än ber om', 'jag VILL INTE, nu ska jag bocka av dig' och hennes senaste trumfkort är 'jag tänker ställa mig på bakbenen om jag inte får göra som jag vill'. Det LÅTER som en genomhemsk häst men det ÄR det inte. Däremot är hon smart.. och lite lat ;) När man vänligt men bestämt talat om för henne att man inte tänker gå på hennes undanflykter ändras hela attityden och hon jobbar på jättetrevligt (inom sin ork och kapacitet såklart).

Så jag tror, med ledning av att hon rent generellt är smart och en stjärna på att hitta på olika sätt att slippa undan inledningsvis, och att hon faktiskt KAN gå med bettstöd utan en endaste protest, att problemet eg inte sitter i bettypen

Jag skulle ha testat med happy-mouth eller gummi-klätt RAKT bett, jag har många som har blivit RIKTIGT bra på sånna... Tror hon inte gillar metall-bett.. Testa iaf, du har inget att förlora på det! :d
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Montéryttare skrev:
Jag skulle ha testat med happy-mouth eller gummi-klätt RAKT bett, jag har många som har blivit RIKTIGT bra på sånna... Tror hon inte gillar metall-bett.. Testa iaf, du har inget att förlora på det! :d

Och hur förklarar du att damen utan problem har det i munnen lugnt och stilla sålänge man inte tar i det, och att hon när hon VILL kan ridas på det utan minsta problem.

Jag tror övht inte detta sitter i BETTET utan i damens HUVUD..

Jag vänjer ogärna in hästar som någon gång förväntas kunna starta dressyr på rakt bett eftersom det inte är tillåtet. Sen är ett rakt bett i mina ögon för otydligt för att vara ett förstahandsval på en ung, outbildad häst.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Cecely skrev:
Min första tanke är varför lägga så stor vikt i bettet? När jag rider min häst använder jag min sits och skänklar för att bla svänga och påverka formen, tyglarna använder jag för ledande tygeltag och för att ställa henne.

Men i huvudsak så tror jag att ni måste ta en kamp med henne för det är bara fjanteri från hästens sida. Antingen gör ni det eller så struntar ni i det och använder bara bettlöst.

Lycka till, det är aldrig enklet att rida in hästar!

Eftersom hästeländet glatt IGNORERAR både det ena och det andra om man inte kommer åt henne. Om man t ex rider henne helt fri från hand t ex (dvs lös tygel) så älgar hon glatt iväg i sin självvalda form, och är fullständigt DÖV för allt vad sidförande heter t ex. Det finns bara en enda hjälp hon 'förstår' då och det är drivande. För att få någon form av JOBB så måste man få henne att mjukna och lossna, t ex genom voltarbete. På bettlöst så fungerar det i VISS mån, men det är väldigt mycket 'välta runt volt' på en stelopererad häst.

När man fått henne att lossna så förstår hon UTMÄRKT både vikthjälper och sidförande skänklar, men det är det där att komma till det läget där hon är MOTTAGLIG för att lyssna och svara.

Dvs få henne att lossna genom kroppen och använda rygg och bakdel. Och det ska INTE (och det är inte det jag försöker heller) ske framifrån och bakåt, men jag använder mig t ex mycket av voltarbete för det, men för att kunna ställa henne RUNT en volt och inte vända i åttkanter med en häst som närmast är som en planka från nacke till svans så måste jag ju komma såpass att hon t ex svarar för ledande tygeltag och ger efter. Och dit kommer man i princip inte på bettlöst.

För övrigt håller jag HELT med om att det är fjanteri, och jag är inte rädd att ta kampen, vi utövar små kamper dagligen, och när de är 'klara' så jobbar vi. Men just ryckandet i bettet kommer jag ju inte åt, och hon VET det (och är uppenbart nöjd med det). Så frågan är HUR jag kommer åt bettryckandet, det är själva kärnfrågan i inlägget?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Om det inte var vad ni skriver att hon går som ett spett, i så hög form, skulle jag säga baserat på det ni skriver att det helt enkelt är en ovana. dvs hästen har lärt sig att rycker hon, tappar ni greppet och därmed slipper hon arbetet. en kompis häst var likadan - fruktansvärt jobbig ovana som dessvärre precis som ni skriver, funkade för hästen att slippa undan/få kollen över ryttaren...

Som hons valt ett spett går hon som om HON får välja. När vi kommit till jobb så går hon INTE så utan då kan man beskåda en häst som arbetar i unghästform (dvs en ganska öppen och lite lägre form) och med engagerad rygg och bakdel. Men som går och rycker i bettet. MEN, bibehåller formen. Alltså hon går där i unghästform, och så drar hon blixtsnabbt in hakan kanske 5-10 cm så tygeln slackar, och lika blixtsnabbt rycker hon till utåt igen, och stannar i 'normalläget'. För att 30 sekunder senare göra ett 'ryck' igen. Hon försöker alltså INTE slå sig ur form, eller går ur form, utan hon bara går och rycker i bettet. Det stör egentligen inte arbetet, däremot får jag ont i händerna (men jag kan ha handskar), och hon ont i munnen (antagligen) och så ser det förjävla illa ut och är GRYMT irriterande. Men formen, jobbet etc påverkas INTE mer än sekunden då hon drar in näsan. Så det känns för mig som om hon kommit på att det där kan jag inte komma åt, och det är en ful ovana. Men jag är väldigt angelägen om ett sätt att bryta det INNAN det blir etablerat då det kommer förstöra MASSOR för henne i framtiden om hon fortsätter så.

men det där med spett formen.... hur rör hon sig under longering/tömkörning osv? Lägre - bättre? om det inte är rygg problem är det ju likväl någon sorts spänning hon går omkring med, om det nu är ryttar tyngd som irriterar eller ngt annat...?

Hur hon rör sig? Som om hons valt ett spett :angel: Och hästen är kollad, dubbelkollad och trippelkollad och hon har muskelproblem, men INTE så att det övht ska förklara. Sen har hon alldeles säkert tidigare haft VÄRRE problem, och kanske DÅ rört sig sådär för det var skonsammast, och det är ju - eftersom hon gjort det länge - LÄTTARE och BEKVÄMARE för henne att röra sig sådär än att använda sin kropp ordentligt, felaktiga muskler tar ju ett tag att omforma. Men det finns ingen kroppslig anledning för henne att röra sig sådär längre iaf, och när man kommer till jobb å rör hon sig i trevlig form, men man märker att det rent muskelmässigt är jobbigt för henne (Som för alla unghästar när man kräver jobb, så det gäller ju att avpassa och inte överträna).
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
Och hur förklarar du att damen utan problem har det i munnen lugnt och stilla sålänge man inte tar i det, och att hon när hon VILL kan ridas på det utan minsta problem.

Jag tror övht inte detta sitter i BETTET utan i damens HUVUD..

Jag vänjer ogärna in hästar som någon gång förväntas kunna starta dressyr på rakt bett eftersom det inte är tillåtet. Sen är ett rakt bett i mina ögon för otydligt för att vara ett förstahandsval på en ung, outbildad häst.

Jag tänkte bara att du kanske ville ha hjälp... Rider själv 10-talet olika travare i veckan och vet hur olika hästar reagrerar.. särsklillt travare ;) Har funnit det FANTASTISKT bra med klädda/happy-mouth-rakt bett på travare.

Hoppas du hittar problemet!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
Sen är ett rakt bett i mina ögon för otydligt för att vara ett förstahandsval på en ung, outbildad häst.

Har två 3´åringar och fyra 4´åringar som det funkat på :D
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Montéryttare skrev:
Har två 3´åringar och fyra 4´åringar som det funkat på :D

Jag tänker varken säga emot eller hålla med eftersom jag inte har en aning om din och min definition av fungerar, och vad vi vill uppnå är samma sak.

Men alldeles oavsett så tror jag inte problemet är typen av bett på den här damen, just för att hon kan acceptera det alldeles utmärkt om hon vill.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Montéryttare skrev:
Jag tänkte bara att du kanske ville ha hjälp... Rider själv 10-talet olika travare i veckan och vet hur olika hästar reagrerar.. särsklillt travare ;) Har funnit det FANTASTISKT bra med klädda/happy-mouth-rakt bett på travare.

Hoppas du hittar problemet!

Inte för att vara elak, men jag ser en VÄLDIGT stor skillnad på ridträning av travare som går löp, och utbildning av en ren unghäst. :angel:

Problemet anser jag redan mig ha hittat, frågan är hur jag kommer åt det sabla ryckandet i bettet, som jag anser är rent ofog.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Vår hingst är precis likadan. Han är också van vid bettlöst.
Nu har vi ett vanligt 3 delat bett och remontnosgrimma. Har alltid en gogh på och det funkar hyfsat. Han har sänkt huvudet och börjat jobba i bättre form. Jag är ingen motståndare till bettlöst, rider gärna med det själv parallelt med bett MEN jag tror inte att vi skulle haft sådana problem med denna kille om han redan från början hade fått vänja sig ´vid bett.
Goghen tycker jag är mer effektiv än chambonen.
Pröva!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
Inte för att vara elak, men jag ser en VÄLDIGT stor skillnad på ridträning av travare som går löp, och utbildning av en ren unghäst. :angel:

Problemet anser jag redan mig ha hittat, frågan är hur jag kommer åt det sabla ryckandet i bettet, som jag anser är rent ofog.

Jo det är sant, men jag har faktiskt utb några till LA samt en som gick 140 :angel: ... Men du får skriva o berätta om du hittar nåt "recept" som verkar fungera, alltid intressant med nya metoder!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

förstår vad du menar. Jag har en sexåring (som haft ett föl) hon är likadan! jag har typ för en vecka sedan snällt fått kondtatera att hon inte är sex år, i huvet iaf. så jag och min tränare har kommit fram till att vi ska tömköra tills det fungerar därifrån. när hon lugnt och avslappnat kan komma i rätt form från marken kan ja börja "rida" igen. min häst funkar åxå tills jag börjar kräva saker, då vill hon inte längre. så vi måste ta om det hela från början, och ja det är frustrerande men, vi har ju många år kvar så jag vill göra rätt nu i stället för att lida för det sen! jag vet hur det känns men ta en da itaget och ta det lugnt!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: mily
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 883
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 978
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 839
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp