Häst som plötsligt äter sämre

LindaLång

Trådstartare
OBS! Det är INTE min häst det handlar om.
En häst i stallet har plötsligt börjat äta mycket sämre, äter inte upp kraftfoder och äter ungefär bara halva högivan, ca 4 kg får den i sig. Per dygn. Hästen är en stor-häst på 14 år, lite tunn så den behöver mer hull. Hon är även medvetandesänkt och slö. Ingen feber, snarare undertemp. 36 grader idag.
Vad kan det vara?
Jag funderade på tänderna först, men då skulle ju inte hästen bli så slö och "borta". Kan det bero på nån brist av nånting? Veterinär kommer att tillkallas om hästen inte är bättre i morgon. Har varit så här i ca 3-4 dagar. Andra i stallet tror på magsår, men inte borde väl hästen äta sämre då?
Dricker och bajsar bra, så inte kolik.
Jag är bara nyfiken om nån vet något liknande.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Så där blev min gamla häst när hon fått problem med tänderna. Hon blev slö eftersom hon inte fick i sig någon näring. Så fort veterinären fixat hennes tänder blev hon sitt gamla jag igen.

Min häst hade EOTRH där en tand var så trasig att pulpan var exponerad så det var inte konstigt att hon knappt åt och drack.
 
Ok, tack! Jag misstänker också tänderna, men ägaren är så inne på att hästen är trött pga träning och kanske har magsår. Många "kunnare" i ett inackorderingsstall. 😊 Själv har jag 35 års erfarenhet, men aldrig haft detta problem själv. Kollar min hästs tänder regelbundet.
 
Ok, tack! Jag misstänker också tänderna, men ägaren är så inne på att hästen är trött pga träning och kanske har magsår. Många "kunnare" i ett inackorderingsstall. 😊 Själv har jag 35 års erfarenhet, men aldrig haft detta problem själv. Kollar min hästs tänder regelbundet.

Hade inte jag heller förrän hästen efter 15 år hos mig började bete sig annorlunda.

Inackorderingsstall med många "kunniga" kan vara för jäkliga när folk tenderar till att lyssna på den som skriker högst, inte den som kan mest...
 
Det kan vara både tänder och magsår(som ju kan komma av dålig tandstatus). Det är inte ovanligt att hästar med magsår äter sämre.
Det går inte att gissa sig till vad problemet är. Jättebra att ta ut veterinär som kan dra slutsatser av undersökningar! Hoppas ni kan hjälpa hästen!
 
Hästen blev plötsligt mycket sämre och vet fick komma ut. Därefter fick hästen åka in till djursjukhuset akut, då den var mycket hängig och dessutom var mycket vinglig i bakdelen. Fick även svårt att få med frambenen. Väl framme vid djursjukhuset ramlade hästen ur transporten!
Prover togs, men veterinärerna misstänkte direkt EHV 1-virus! Vilket det sen också visade sig vara. Hästen blev avlivad ett dygn senare, då den inte kunnat resa sig alls. Stallet är i karantän i en månad!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 624
Senast: yamyam
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 924
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 980
Senast: Maniac123
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp