Häst som ej hämtas!

Sv: Häst som ej hämtas!

Har du provat att ringa från olika telefonnummer?
Lånat telefonen i någon affär kanske?
Vet du var hon jobbar? I så fall kan du kanske dyka upp där?
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Kan inte i mitt liv begripa att det finns sådana kräk till hästägare som med vilje dumpar hästar hos andra för att slippa ansvar och betalning.

Att dom inte kan göra rätt för sig. Parasiter kallas sådana och inget annat.

Vi har själva råkat ut för detta med en ägare som hade flera fölston uppstallade.

Vet inte hur många gånger jag hade lust att lasta hela rasket och köra till slakt.

JAg menar...det KOSTAR pengar att föda andras hästar..

Vi fick ta hjälp av en advokat som på ett smidigt sätt rodde alltihop i land åt oss.
Vi blev både av med ägaren och hästarna och fick i stort sett hela skulden inbetald..
Behövde själv inte ha kontakt med ägaren eller nåt under "striden"

Men jag förstår TS om hon vill bara skicka över till uppfödaren..

Visst finns det regler som inackorderare..
Man HAR ansvar för hästarna.

Men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om TS ställer en ny fråga nu i höst om ungefär samma sak.
För dagar blir månader som blir årstider och halvår för att sedan bli hela år.

Tycker att CK förslag är utmärkt... :angel:

Äsch, skojar, det är synd om hästen men ägaren skulle man ju med lätthet kunna strypa. Idioter :mad:

AM
 
Sv: Häst som ej hämtas!

man kan ju undra varför detta skrivs när det inte ens hänt 'n...

Vaddå skrivs och vaddå inte hänt?? :confused:

Hästägaren är en idiot som inte ens betalar för hästens uppehälle.
Är totalt ointresserad om vad som händer och hör inte av sig då den som sköter den försöker ringa.

Vad tror du sker om hästen gör sig så pass illa att den måste in på klinik??

Denna tråd är jättebra och en stor VARNING för dumpning av hästar vars ägare borde låsas in i nån jordkällare eller få jobba skiten av sig med obetald lön..

AM
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Fast i det här fallet har tydligen inte tiden gått än utan det flera veckor kvar tills avtalet går om jag har fattat det rätt. Så det har inte hänt ännu men TS har en känsla av att det kommer att hända.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Skulle tro att TS också får rätt i sina farhågor, då dom inte ens hade ett skriftligt avtal.

För allvarligt talat.

Och jag skulle ställa en unghingst hos dig för att du behöver sällskap så skulle jag inte ha mage att ha den vid dig alldeles gratis.

Skulle hålla kontakt med dig, komma och titta.

Skulle definitivt fråga hur det går i början på våren..som sagt. Det är ju en hingst.

Mitt ansvar som hästägare ÄR att bry mig..

Som inackorderare av fölmärrar så har vi ägare som bor i t.ex. Spanien och även i Brasilien.
Till och med dom har vi tät kontakt med.

Händer det något med deras hästar så kan jag ringa omgående. Och vet att dom ringer upp inom mycket snar tid om dom inte svarade vid första samtalet.
Och då har vi ändå en skaplig tidskillnad på en av ägarna.

Det skulle finnas något form av avtal där ägarskapet går över per automatik vid en viss händelse. Som t.ex. obetalda fakturor.
Denna överlåtelse ska inte reglera skulden men däremot göra att man kan bli av med hästen på ett eller annat sätt.

Vid hästdumpning så skulle det vara likadant.
Idag kan man få stå och fodra andras hästar i halva evigheter bara för att lagen säger så...
Och som sagt..för att inte tala om dom gör sig illa.
Veterinären kan ju fakturera ägaren först. Men om denne aldrig betalar så kan man som inackorderare få problem.

Om man går ett steg längre och kör till klinik, så är man kontaktperson där.
Efter en buköppning senare och 14 dygns vård så ringer dom och säger att hästen får komma hem.
Och den som hämtar ska då betala kontant...

Tål att tänkas på..

AM
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Plus delvis knapplån
Lägg märke till att göra det här, lämna ut den till uppfödaren faktiskt är straffbart för både TS och uppfödaren. För rent juridiskt (om det nu inte finns äganderättsförbehåll) äger ingen av dem hästen. Så det blir egenmäktigt förfarande ev även annan brottsrubricering som stöld m m kan bli aktuellt.

OK, jag kan inte det juridiska. Har TS alltså inga rättigheter juridiskt sett utan kan bara vänta på att ägaren kommer och hämtar hästen? Antar att det är ägaren som måste anmäla om det ska bli ett brott att lämna hästen till uppfödaren, borde man inte kunna anmäla henne för något då? Med förhoppning att hon ska dra tillbaka sin anmälan och ta hand om sin häst?
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Hoppas det löser sig. Oerhört jobbigt när man hamnar i kläm på detta viset och inte kan ta sig ur det på ett vettigt sätt utan att riskera att hamna i klammeri med lagen..

Till ägaren: *smäller med linjal över fingrarna* vet hut! :mad:
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Lite uppdatering. Den sk ägaren som även skrivit en liten kommentar här har nu skrivit över hästen på uppfödaren. Hon orkade inte med tjafset längre tydligen.
Så inom kort kommer hästen åka hem till sitt riktiga hem igen. Till på köpet har jag fått två nya vänner pga detta :love: men den sk ägaren är inte en av dom.

Ang det nån skrev om ägaren inte går få tag på mm. Jo, är mycket jag inte skrivit här, men mycket har jag fått reda på nu efteråt.
Den sk ägaren åkte t o m och jobbade utomlands när hästen var här och jag fick inget veta.

Aldrig aldrig mer, kommer jag ställa upp för någon att ha sin häst här, inte ens med hundra kontrakt kommer sånt ske.
Skulle jag berätta om denna människan, skulle folk häpna hur man kan leva så och ha ett gott samvete.


Har tyvärr inte kunnat skriva förrän nu. Mitt bredband krånglar..
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Jo en annan rolig sak hehe.. :crazy:

Den sk ägaren tyckte jag skulle skicka alla saker till henne. Jag sa nej, för jag tänker inte stå för någotn frakt. Adressen var för övrigt heller inte till henne..
Jag sa hon är välkommen att hämta dom själv.

Svaret blev.. jag citerar..Skickar du inte har du stulit mina saker.... vill duu verkligen det? Ja hon hade stavat lite fel också, men det tog jag inte med :D

Jo, jag har skrivit ut allt hon skrivit till mig, allt är sparat.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Vad skönt att det har löst sig!

Om ni inte (återigen) har avtalat om något annat är det väl upp till (fd?) ägaren att hämta sina grejor kan jag tycka.
Kolla upp hur länge du måste ansvara/hålla plats för dom innan du kan sälja dom om dom inte hämtas.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

JAAA...Nu är han äntligen min, kan börja med att säga att jag är uppfödaren till denna krabat vi pratar om och nu även ägare igen tack vare denna underbara människa som startade denna tråd:) Är så glad att få lära känna dig & T:) Lots of love:)
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Nu är allt löst, men annars har man väl besittningsrätt på en häst som inte avhämtas? Kommer inte ihåg hur lång tid det ska gå. Och då kan man ju sälja den. Men bra att den fick komma tillbaka till uppfödaren.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

ja och nu är han hemma hos uppfödaren och trivs som fisken i vattnet:)
 
Sv: Häst som ej hämtas!

vid sådana här tillfällen skulle man ha en gilla knapp :)
:bow::bump::banana: Så bra att hästen äntligen har "kommit" hem och mår bra
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 130
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp