Häst som ej hämtas!

A

A-n-o-n-y-m

Hej på er!

Tänkte höra med er hur ni tycker jag ska gå tillväga.

Har en häst här som gått här i vinter. Var sagt den skulle gå här till våren. Jag har stått för allt, eftersom jag behövde sällskap till min häst. Däremot var det några saker jag sa att ägaren fick stå för, men hon har inte ens nämnt något om att betala och jag har inte brytt mig. Har heller inte varit det viktigaste för mig.

Men, nu kan jag endast ha kvar hästen till senast sista maj, vilket jag sagt är ok. Men jag känner redan att detta kommer inte ske att hästen hämtas. Av olika saker jag inte tror jag måste skriva här för kunna få svar på min fråga, så är det en känsla jag har.

Hur ska jag göra för göra rätt frän början. Jag började iofs att göra helt fel, eftersom vi inte skrev kontrakt. Men man tror folk vill ha tillbaka sina hästar :crazy:


Jag är lurad från början till slut. Jag vet inte adressen dit ägaren bor (flyttat under tiden hästen stått här utan jag vetat det), bett om den flera ggr, men får den inte. Men jag tror jag kan få hjälp med att hitta den. Skatteverket har jag ringt till, men människan står inte skriven i Sverige.

Ska jag skicka en skriven uppsägning och skicka rekommenderat? Sen vet jag att jag ändå står till svar för hästens skötsel även om ägaren inte hämtar. Men jag vill ändå vet jag gjort rätt för kunna sen gå vidare.
Ska jag skriva att från 1 juni så kommer månadskostnaden för hästen bli typ 500 kr. jag lär inte få dom, men då kan man kanske gå vidare till kronofogden sen.

Har ni lite tips hur jag ska gå vidare?
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Fortsätt försök att jobba på att få fram var de bor. Har du endast mobilnumret? Eller mailadress? Jag tycker det låter som en god idé att du messar/mailar i så fall och säger att fr o m juni kostar det ägarna 2000 kr i månaden. Det låter som om du redan vet att du inte kommer att få pengarna? Man har i vissa fall sen i så fall efter några månader rätt att sälja hästen. Men börja med att säg att fr o m då och då kostar hästen så mycket. Ta nu i ordentligt annars blir det troligtvis ingen reaktion.
Det är inte så att du "liksom har fått" hästen? Gammal och sjuk, går ej att rida mer, duger bara som sällskap?
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Jag vill minnas att när liknande frågor dykt upp på buke så har en del tipsat att när man helt enkelt inte kan ta hand om hästen längre (brist på plats, sällskap, tid eller vad som) och ägaren inte går att få tag på så kan det räknas som ett djurskyddsärende då du som inte är ägare varken kan sälja, avliva, leja ut på foder eller ta hand om hästen själv. Vilket innebär att ett samtal till Länsstyrelsen kan vara en bra idé.
"Den här hästen står hos mig, ägaren hämtar den inte och går inte att få tag på och jag har ingen möjlighet att ta hand om den längre. Kan ni hjälpa mig?"
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Försök få tag i ägaren och kolla om det är okey att Eleinor i Närke får ta över fodervärdsskapet. Hon tar emot alla typer av hästar, och på kort varsel.
Att hon sen kör dom direkt till slakt behöver du inte nämna.
Kontaktar ägaren sen Eleinor kommer hon att bedyra att hästen står och betar i hagen, ihop med sin bästa hästkompis.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Fortsätt försök att jobba på att få fram var de bor. Har du endast mobilnumret? Eller mailadress? Jag tycker det låter som en god idé att du messar/mailar i så fall och säger att fr o m juni kostar det ägarna 2000 kr i månaden. Det låter som om du redan vet att du inte kommer att få pengarna? Man har i vissa fall sen i så fall efter några månader rätt att sälja hästen. Men börja med att säg att fr o m då och då kostar hästen så mycket. Ta nu i ordentligt annars blir det troligtvis ingen reaktion.
Det är inte så att du "liksom har fått" hästen? Gammal och sjuk, går ej att rida mer, duger bara som sällskap?

Är frisk och fin häst som är tre år och är dax att börja rida in.
Jag kommer få tag i vart människan bor, har hört mig för. Så den delen ordnar sig nog.

Tyvärr är ägaren så att skriver man mail eler sms som inte passar, så får man inga svar och frågar man varför, så blir svaret *det har jag inte fått*.
Ringa går inte, för hon svarar inte.
Jag har skickat sms om att hästen måste bort då och då. Men just det har hon inte svarat på. Så jag antar att om jag frågar så blir svaret har jag inte fått*
Därför skulle jag vilja skicka något rekommenderat.

Finns mycket annat som denna människan gjort, så detta är ju något som inte är konstigt för henne. Lögner, lurat säljare, stulit pengar osv. Så jag har ju nu förståt att jag har med en person att göra som försöker med allt.
Hon räknar väl med att folk inte orkar tjafsa.
Men jag kommer inte ge mig..
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Men sålänge du har bevis på att du skickat mail + sms (och leveransrapport) akn hon inte säga annat.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Det svåra för dig är att du tagit på dig ansvaret för hästen utan något riktigt avtal. Så det är i stort sett omöjligt att säga upp något som inte finns.
Nästa svåra bit är att du i ock med det också fått ansvaret enligt Djurskyddslagen för hästens välbefinnande i praktiken.

Så de här lösningarna med att börja ta betalt o s v är inte helt självklara rent juridiskt och djurskyddsmässigt kommer du troligen inte att få så mycket hjälp av Länsstyrelsen enligt de uppgifter du har lämnat här. Som någon skrev innan att kunna sälja m m glöm det i det här läget. Det kommer att krävas en lång juridisk process som också kräver att du har ekonomiska krav på ägaren. Det är inte till för att du ska bli av med hästen utan för att du ska täckning fär dina kostnader. Vilket som jag uppfattat det du inte har haft några direkt ännu. Har du inte stallplats efter den sista maj finns helt klart risken att du får skaffa det någon annanstans och stå för kostnaderna fram tills att du får tag i ägaren. Som du då ev kan kräva på ersättning. Ev för att utan att veta mer om avtalet ni har haft och ev datum från börja o s v går det inte säga mer.

Fortsätt söka ägaren vilket ju är det bästa att göra. Men om det är en person som inte svarar på mail, telefon, sms o s v så kommer inte den personen heller att hämta ut något rek på posten.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Hade en situation för en massa år sedan då jag hade en häst som stog hos en fodervärd för försäljning (av praktiska skäl). Hade efter fodervärdsavtalets uppsägning endast en muntlig överrenskommelse med fodervärden ( som jag litade på =/ ). Hon skulle skulle sköta och rida hästen tills den blev såld och jag skulle stå för uppstallningskostnader och övriga kostnader rörande hästen. Allt var frid och fröjd i några veckor tills den då fd. fodervärden slutade svara på mina samtal. Jag åkte dit vilket var en bra bit att köra och allt var bra med hästen och de personerna jag pratade med i stallet sa att hon var där dagligen, men hon syntes inte till då och öppnade inte dörren när jag knackade på. Efter ett tag såldes hästen och hon hade fått de pengar hon skulle ha insatt på hennes konto. Efter någon vecka fick jag en räkning på en ansenlig summa pengar (runt 40.000 kr) som hon hävdade var nån form av utgifter utöver de jag betalat och hävdade att hästen stod där längre (då hon var fodervärd) och att hon skulle ha betalt för det med. Blev att koppla in advokat och hon fick aldrig se de där påstådda pengarna.

Att lära av det så ser jag personer som har problem med att höra av sig som ett väldigt dåligt omen, i mitt fall var det av girighet. Om det finns någon möjlighet att ta ut en avgift för hästens stallvistelse så gör det, men inte utan ägarens vetskap för då får du aldrig se några pengar. Du kan alltid rådfråga en jurist. Jobbig situation, hoppas att det löser sig.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Ring, ring och ring. Sluta inte ringa helt enkelt. Ring tills hon svarar! Svarar hon inte efter att du ringt 50 gånger under en period så skickar du sms om vad du vill och säger som det är.

Sen undrar jag vad ni hade avtalat från början. Även en muntlig överenskommelse är ett avtal och är lika mycket värt även om det är svårare att bevisa då det inte finns något papper eller mail att visa upp. Du skriver att den skulle stå där tills våren, men är inget datum eller ens månad sagd så att det finns någonting att gå på.

Har du hästens pass eller har ägaren det? I hästens pass brukar det ju stå adressen till ägaren och det går ju att skicka till gamla adressen så får man se om det vidaresänds eller om det försvinner.

Hur som helst så ska du i alla fall fortsätta försöka få ett svar på när hon tänker komma och hämta hästen.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Att jag sa hästen skulle vara här över vintern var för var bara den tiden jag behövde sällskap till min häst. Och våren, borde inte det vara senast maj, för sen blir det väl sommar :)

Jo detta med muntligt avtal ska ju gälla även om jag vet att det är svårt att bevisa. Men är sånt giltigt om personen inte pratat sanning från början?


Alltså allt detta är en soppa, som inte bara jag är inblandad i. Eller rättare sagt, jag behöver inte tänka på det andra, men man blir ju inblandad på något vis.

Jag har nämnligen fått reda på att hästen inte är betald. Hittade en annons på nätet där säljaren letade efter hästen eftersom köparen inte betalt.
Jag tog kontakt med säljaren som också är uppfödaren och hon ville hämta hästen direkt.
Men då står ju jag här med ett ansvar för hästen. Jag kan inte släppa iväg hur som helst. Vad händer mig då?
Tyvärr har säljaren låtit köparen skriva sig som ägare på hästen, men de skrev ett kontrakt att hästen skulle betalas senast ett datum, gills inte det alls?. Betalningen är inte gjord iallafall.
Säljaren får heller inte tag på köparen, hon svarar varken på mail, telefon eller sms.

Hästen är en hingst och han har gått med min hingst i vinter. Nu är min kastrerad eftersom jag köpt ett sto som kommer i juni. Och då kan jag inte ha lånehingsten kvar.
Jag har ingen hage till dig för sommaren. Jo, den kan gå i vinterhagen, men där finns inget bete.
Jag var snäll och sa att hästen får gå här över sommaren, men kontrakt förstås. Om han kastreras. Hon skulle fundera, men nu ska han inte kastreras utan gå på hingsbete säger hon. Fast sist hade hon inte hittat något.

Hästen har tydligen fått flytta runt lite, eftersom hon aldrig betald och då har hon bara flyttat vidare.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Glömde skriva att jag är jäkligt glad att jag har passet och ägarbeviset här. och smart Ramona. Tänkte inte på att jag kan testa att skicka till gamla adressen och sen om det ändå kommer till nya. Ska testa det :bow:
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Nu vet jag inte om det här skulle fungera men om du inte har möjlighet att hysa hästen så kan du väl fixa ny 'stallplats' till den hos uppfödaren?
Som då tar hand om hästen?

Fast, de kanske inte vill lägga ner en massa jobb och tid på hästen och så kan 'ägaren' komma och hämta den när hon har lust.

Undrar hur juridiken ser ut i ett sånt här fall. Blir intressant att höra av de juridikkunniga härinne. :)
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Nu vet jag inte om det här skulle fungera men om du inte har möjlighet att hysa hästen så kan du väl fixa ny 'stallplats' till den hos uppfödaren?
Som då tar hand om hästen?

Fast, de kanske inte vill lägga ner en massa jobb och tid på hästen och så kan 'ägaren' komma och hämta den när hon har lust.

Undrar hur juridiken ser ut i ett sånt här fall. Blir intressant att höra av de juridikkunniga härinne. :)


Uppfödaren skulle hämta direkt om det vore så. Är bara att vi har sagt vi avvaktar lite. Vi ger maj ut, innan jag/vi handlar.
Vi blev ju båda upprörda när vi fick kontakt med varandra.
Uppfödaren har också försökt få kontakt med ägaren sen vi fick reda på att vi fanns :) Men hon får heller inget svar.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Ta noga reda på vad som står i det avtal som "ägaren/uppfödaren" till hästan har. Om det finns ett äganderättsförbehåll så kan lugnt lämna ut hästen. Om inte så är inte uppfödaren ägare längre rent juridiskt. Utan hästen är såld och uppfödaren har bara en skuld till ägaren. Som då kanske skulle kunna gå med på att lämna tillbaka hästen istället d v s häva köpet. Men det kan inte ske ensidigt utan bet behöver bägge parter vara överens om.
Så du gör helt rätt som inte har lämnat iväg hästen till uppfödaren. Denne får helt enkelt gå via Kronofogden och begära handräckning om det inte finns äganderättsförbehåll i avtalet. Kronofogden kan då lika gärna t ex ta överskjutan skatt som att ta hästen. Så det är inget som hjälper dig i din situation just nu.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Ta noga reda på vad som står i det avtal som "ägaren/uppfödaren" till hästan har. Om det finns ett äganderättsförbehåll så kan lugnt lämna ut hästen. Om inte så är inte uppfödaren ägare längre rent juridiskt. Utan hästen är såld och uppfödaren har bara en skuld till ägaren. Som då kanske skulle kunna gå med på att lämna tillbaka hästen istället d v s häva köpet. Men det kan inte ske ensidigt utan bet behöver bägge parter vara överens om.
Så du gör helt rätt som inte har lämnat iväg hästen till uppfödaren. Denne får helt enkelt gå via Kronofogden och begära handräckning om det inte finns äganderättsförbehåll i avtalet. Kronofogden kan då lika gärna t ex ta överskjutan skatt som att ta hästen. Så det är inget som hjälper dig i din situation just nu.

Delvis kl

fast jag måste erkänna att jag GLADELIGEN skulle lämnat iväg hästen till "förra" ägaren och om den "nuvarande" ägaren hör av sej och undrar vart hästen är meddelat att den står "där å där då du inte hörde av dej på mina mail/sms/samtal så har jag hittat en annan som kan ta hand om den"
FÖR jag misstänker skarpt att den "nuvarande" ägaren ändå inte har alla "rätt" och skulle knappast koppla in polis å "grejjer" för att hon låtit flytta hästen... För min del låter "nuvarande" ägaren" väldigt ljusskygg.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Som jag ser det så är problemet löst?
Om ägaren inte hämtat hästen innan du ska ta hem ditt sto låter du uppfödaren hämta den.
Sedan har ägaren två val, antingen betalar hon eller så skriver hon över hästen på uppfödaren igen?
Jag skulle nog inte jaga ägaren mer i detta läget...
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Som jag ser det så är problemet löst?
Om ägaren inte hämtat hästen innan du ska ta hem ditt sto låter du uppfödaren hämta den.
Sedan har ägaren två val, antingen betalar hon eller så skriver hon över hästen på uppfödaren igen?
Jag skulle nog inte jaga ägaren mer i detta läget...
Plus delvis knapplån
Lägg märke till att göra det här, lämna ut den till uppfödaren faktiskt är straffbart för både TS och uppfödaren. För rent juridiskt (om det nu inte finns äganderättsförbehåll) äger ingen av dem hästen. Så det blir egenmäktigt förfarande ev även annan brottsrubricering som stöld m m kan bli aktuellt.
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Han får väl gå här så får vi se hur det blir.

Men kan skriva när detta är över hur det gått. Skriva vad jag kommer göra eller inte göra, det kan jag inte. För jag är fullt medveten om att ägaren läser här, det förstod jag redan från början :D
 
Sv: Häst som ej hämtas!

Man blir ju så förbannat trött på folk... :mad:

Jag har suttit i en liknande sits men jag ringde KFM och skulle få hjälp med handräckning och då kom ägarna o hämtade sina hästar :grin:

Jag hoppas det löser sig för dig. Om ägaren läser detta har jag bara en sak att säga till denne, SKÄMS! :mad::mad::mad:
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 130
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp