Häst som är besatt av mat

S

sanwan

Inser att jag tydligen har en ouppfostrad häst :o och det vill jag ju inte ha... Men vad gör man med en häst som är besatt av mat?!

Hon kan stå lös i princip var som helst oavsett vad som händer förutom om något ätbart skulle passera. Går folk in i hennes hage undersöker hon gärna fickor på jakt efter godis (hon slutar om man säger ifrån, men ändå). Det hjälper inte att hon är mätt, man kan ta ut henne från beteshagen och hon förföljer ändå minsta lilla matbit.

Jag har känt henne i 8 år och hon har alltid hållit på såhär, jag har bara inte insett att det kan ses som ett problem.
Så vad gör man? Hur får jag hästen att sluta vara så förbaskat matfixerad? Hon tigger inte, nyps inte osv. utan följer mest efter maten och försöker nappa åt sig den.
Även vid fodringar påminner hon om att hon också måste ha mat, inga "fulheter" dock utan hon gnäggar och kastar med huvudet.
Så det är ju svårt att hitta något att "bestraffa" egentligen, det är bara ett allmänt knäppt beteende. (Jag brukar säga att hon har ätstörningar)
 
har inte läst ditt inlägg så noga, men vill påpeka att hästar i naturligt tillstånd äter ca 16-18 timmar/dygn! Våra hästar är också anpassade för att ägna så många timmar åt att äta. Kanske du kan ge henne mer hö/hösilage med mindre näringsvärde så att hon får sitt tuggbehov tillfredsställt?
 
Nä, jag märker att du inte läst så noga eftersom jag skrev: "Det hjälper inte att hon är mätt, man kan ta ut henne från beteshagen och hon förföljer ändå minsta lilla matbit."
Hon har tidigare haft fri tillgång till hösilage ute men får i år hö istället (pga kvaliteten på hösilaget) och det märks ingen skillnad i hennes matfixering.
 
Jag tycker inte att det låter som ett stort problem och jag tycker inte det verkar, av texten i ditt inlägg, som om det är du som ser det som ett problem utan snarare personer i hästens omgivning.

Lyssna inte så mycket på vad folk säger om det inte är något rent farligt hästen har för sig. Så länge hennes beteende inte stör eller skadar någon annan, och du själv inte ser det som ett problem, tycker jag inte du behöver oroa dig överhuvudtaget.

Du kommer alltid att råka ut för människor som gillar att ha åsikter om andra personers hästar och hästskötsel.

mvh Jessica
 
Men hästar blir inte mätta så som vi!!
Hästarnas matsmältningssytem ser inte alls ut som vårt. Vi kan äta en måltid och känna oss mätta.
Så funkar det inte för hästen, utan som sagt är de anpassade att tugga så mycket som upp till 18 timmar/dygn. Så det är inte konstigt att din häst vill ha nåt att knapra på nästan hela tiden.

Jag tror knappast din häst lider av ätstörningar :p
 
Känner igen problemet. Novan är också en målsökande missil när det gäller mat. Hon glömmer ALLT om uppförande och dylikt om hon får se något ätbart :crazy:. I hennes fall beror det inte heller på bristande mängd grovfoder. Hon får mycket hö och har dessutom halm att gnaga på när höt är slut. Jag har mina misstankar om varifrån problemet kommer men jag vet inte någonting säkert.
 
Fast går hon på bete dygnet runt så har hon ju mat dygnet runt också... I fjol sommar gick hon på ett riktigt kanonbete med både "fint" gräs (gammal höåker), skog med grövre gräs, massor med mumsiga buskar osv. och ändå uppför hon sig som om hon inte fått mat på en månad när hon ser morötter.
På den minuten det tar mig att ta på grimman och öppna grinden kan hon ju inte ha hunnit bli sååå hungrig ändå?
 
Skulle du vilja dela med dig av dina misstankar månntro? Jag har en del misstankar jag med om varför Wanessa är så "hungrig" jämt så det vore intressant att höra om det kanske är samma sak som kan spöka...
 
Hej!!!

Har samma problem med min pålle..så fort hö kommer så vill hon ha det nu...medans kompisarna är sååå snälla och väntar....hon har tillgång till kornhalm, det är kanske tur det :D, men annars så stör jag inte mig så....kanske andra...so what!!

Ska bara se när hon är ute och tömkörs och vi kommer till en jätte äng med gräs...ja då gäller det att hålla i tömmarna och driva på...hon är såååå glupsk!! :smirk:
Men på sommaren är hon inte alls sån....men vad gör man..de har ju hö och fri tillgång till kornhalm...de ser nog fram emot en grön sommar :rofl:

Sam
 
Min häst är ungefär likadan... ;)

Men hästar är ju gjorda för att äta ca 18timmar om dygnet och helt enkelt "inprogrammerade" att söka efter föda HELA tiden.
Om de dessutom fått smak på olika "godisbitar" som de får i tid o otid kan de bli lite sådär som din häst. (och min)
jag skulle sluta ge henne (OM du nu gör det) godis, förutom nån gång i KRUBBAN.

Och sen är ju alla hästar OLIKA, precis som vi människor, och en del är väldigt glupska o matglada medans andra kan lugnt vänta på sin mat...
Så länge inte våra matvrak till hästar beter sig på ett oacceptabelt sätt och är dumma/elaka, tycker jag de kan få vara sånna. Tror inte det går att UPPFOSTRA dom från det!
Förutom möjligtvis från tiggandet (att de letar efter mat i fickor osv.)
Lycka till! :)
 
Du har nog rätt :) Jag ser det inte som ett problem egentligen och inte någon annan som ska hantera hästen heller (dvs de andra i stallet). Blev bara så förvånad över att hon var ouppfostrad enligt förståsigpåarna här, när jag i verkliga livet jämt får höra att hon är så himla snäll och lätthanterlig och faktiskt väluppfostrad!
Så hon får fortsätta jaga sin mat, det finns ju hästar i stallet som jagar fåglar så då måste ju någon få jaga päron också :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp