Häst med ryggproblem

alp

Trådstartare
Väldigt länge sen jag skrev här men nu skulle jag vilja höra era åsikter och kanske någon som haft samma/likande pronblem med sin häst.

I slutet på februari så började min häst som är ett 12-årigt fullblod att bocka, sparka och resa sig när jag red efter att jag börjat jobba honom. Han var helt lugn när jag skrittade fram. Han vart även svullen på ländryggen, jag rådfrågade med vet och vi kom fram till att de troligtvis var så att han antingen sträckt sig el rullat på någon sten el liknande. Så de vart vila i hage och compagel att smörja på ryggen. De vart inte bättre och han vart sedan också mer känslig för beröring på ryggen och svullen vid manken.
Då ringde jag och bokade tid på klinik. På kliniken longerade vi, böjde (helt ren) och så gick dem igenom ryggen. Han reagerade mest vid manken och vi kom fram till att röntga hela ryggen från första halskotan till svansen. Resultatet var något jag hade förberett mig på, han har kissing spines mellan två tonutskott vid ländryggen och väldigt små förändringar vid tonutskottens ändar vid manken. Såklart inget roligt besked men veterinären var positiv.

Vi åkte hem med ordinationerna att han skulle gå på metacam i 12 dagar pga inflammation i ryggmuskulaturen, sen vänta fem efter avslutade medicinering och se till att han kändes bra i ryggen. Sedan kunde jag börja tömköra i ca 1 månad för att sedan lätt börja rida och trappa upp långsamt.

Vi har kommit så långt nu att han gått utan medicinering i 6 dagar och han ömmar och är lika dålig i ryggen som innan. Jag försöker få tag på min veterinär och hon skulle ringa upp mig imorgon.

Jag tycker de känns så hopplöst nu, min häst är en häst som älskar att jobba, träna och tävla, förut reds han 6 gånger i veckan och vi tränade och tävlade både hoppning och fälttävlan på lätt nivå. Veterinären sa att vi kommer komma tillbaka dit men min magkänsla säger helt annat:(

Så är de någon bukare där ute som vart med om samma problem som jag och kanske kan ge mig lite positivt hopp eller kanske har något råd eller liknande?
 
Sv: Häst med ryggproblem

en del veterinärer behandlar med dmso eller kortison direkt i muskulaturen i ryggen. Du kan ju höra om det är ett alternativ.
 
KS går väl att operera med bra resultat nu - var inte det aktuellt i ditt fall, eller gör de det som sista utväg bara?
 
Hur går det för er och vad säger vet?
Tycker du inte att det går framåt hade jag kollat med någon annan. Är det inte jättemycket så blir det oftast bra.

Min är opererad på 8 ställen i ryggen pga ks. Nu för tiden görs det på stående, sederad häst och går fort. Resultatet blir oftast bra och jobbar man hästen på rätt sätt så behöver det inte vara något problem. :)
 
Jag har haft en häst med ks som jag valde att sälja som avelssto - vi var rätt säkra på att hennes ryggskada var sekundär till en annan skada och inget ärftligt. Men i alla fall pratade jag med en massa folk om det här och det du beskriver låter lite väl snabbt, så jag håller med Skorpsmulan. Det tar tid, för ryggen måste ju först bli så pass bra så att du kan träna och sen ska den hinna sätta ordentligt med ryggmuskler innan du börjar rida så mycket. Tydligen sätter man ibland igång rygghästar medan de går på halv dos (låg dos) metacam eller liknande. Tömkörning, klättring och markarbete över bommar var tips jag fick. Öppen form, ingen samling eftersom det kan vara smärtsamt. Så förutom vila och medicinering (och ev op) ska du kanske be om ett träningsprogram. En timme med back on track och massage med liniment över korsryggen innan arbete fungerade bra på min.
 
Köpte en travare som flertal gånger blivit behandlad i ryggen hos tidigare ägare. hos mig åt han diverse "mirakelpulver", muskel tillskott osv, underhölls av både eq och massör, samt blev behandlad i ryggen av veterinär 3 ggr, hans ryggproblem vidare utveckdes till hältor i knän och kotor runt om, vilket behandlades hur många gånger som helst, jag hade honom i ca 1.5 år och gjorde allt enligt konstens regle utan att det blev något bättre, tvärtom.
 
Tid skulle jag nog säja. Ge det tid.

Instämmer! Min nyinköpta häst konstaterades ha KS i januari förra året och bär fortfarande spår av det (sadeltvång vid sadling gjorde att jag röntgade). Utprovad sadel, behandlas regelbundet med laser, min dressyrtränare hjälper oss med "husmorsgymnastik" samt att hon får Litovet nypon och ett annat ledpreparat gör att hon bara blir bättre och bättre i sin muskulatur. Hon får inte bli kall om ryggen, så täcke på för det mesta. Hon har hittills inte varit halt och just nu känner jag hopp om tillvaron (peppar, peppar).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 265
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 831
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp