häst från Estland ??

Sv: häst från Estland ??

vad kul!
vilken ras är det? och var hittade du hästen? på någon annons eller ?
 
Sv: häst från Estland ??

var ni och tittade på den många ggr eller bara en? var det krångligt att få hem den?
 
Sv: häst från Estland ??

Jag skulle rekommendera att i alla fall åka och titta på hästen på plats! Hästhållningen är väldigt varierande i Estland fortfarande (precis som människors status, klyftorna syns tydligt beroende på var du är).

Jag har jobbat på en hästgård/ridskola/turism/försäljningsstall i Estland och där var det mycket välridna fina hästar och ponnyer. Jag hade mina fördomar innan jag reste dit men dom är puts väck!
Men den gården håller svensk standard på många punkter då dom även driver turism/rid-och träningsläger på somrarna främst inriktade på skandinaviska gäster :)
 
Sv: häst från Estland ??

Jag såg den endast på video och bilder. Vi hämtade den själv, en lång resa men det gick bra
 
Sv: häst från Estland ??

okej, tack för era svar :)
ser på annonser att det finns många hästar som är ungefär vad jag söker, men att ta steget och åka och titta, en gång, två gånger..ta hem den.. låter lite invecklat..:crazy:
men det finns ju hästar på närmare håll, jag bara håller utkik ;)
 
Sv: häst från Estland ??

Två saker att tänka på om man ska ska köpa importhäst.
1. Åk dit och titta själv innan köp.
2. Var noga med att ha på papper vilket lands lagstiftning som gäller affären. Detta ska man vara noga med när gäller alla affärer mellan olika länder. Utan det vet man ju inte vad som gäller om något går fel eller om det ens är fel. Det är långt ifrån alla länder som så bra lagstiftning som vi i Sverige. Sådant som kan verka självklart för oss kanske inte alls gäller i ett annat land.
 
Sv: häst från Estland ??

En av mina närmsta vänner köpte en import, dock från Lettland men det känns som om standarden är ungefär densamma. Hon köpte honom osedd, endast efter att ha sett bilder och filmer. Självklart är det riskfyllt, men hon köpte av en hästförmedlare. Hennes namn har setts många år på Hästnet och ännu inte blivit avstängd, så hon antog att det var "okej".

Hon har aldrig ångrat sig! Hästen var frisk och fin. Några småsaker som höjd och hur långt gången han var i inridningen stämde inte riktigt, men det skulle ju lika gärna kunna bli likadant om hon köpte av en svensk förmedlare.

Jag vet dock inte om jag rekommenderar det, för det kan ju bli så fel. Deras hästhållning är ju inte densamma som här. Den erfarenhet jag har fått av dessa hästar är att de är väldigt väldigt snälla iallafall :)
 
Sv: häst från Estland ??

Jag känner flera personer som köpt hästar från Estland. Båda köpte hästarna osedda, fick se åtminstone bilder och iallafall en såg video.

Ja, vad ska man säga. I ena fallet gick det bra, i det andra fallet var det ett benrangel de fick hem..
 
Sv: häst från Estland ??

Precis som när man köper från vilket annat land som helst tycker jag man bör åka och titta på hästen iaf en gång. Som Seabaz sa är hästhållningen här i Estland väldigt varierande, precis som levnadsstandarden för invånarna. Det är främst i de södra delarna av Estland som man hittar den största andelen av landets hästar och jag skulle tippa att de flesta försäljningsstall ligger i den södre halvan, dvs från Pärnu och nedåt.
 
Sv: häst från Estland ??

Precis som när man köper från vilket annat land som helst tycker jag man bör åka och titta på hästen iaf en gång. Som Seabaz sa är hästhållningen här i Estland väldigt varierande, precis som levnadsstandarden för invånarna. Det är främst i de södra delarna av Estland som man hittar den största andelen av landets hästar och jag skulle tippa att de flesta försäljningsstall ligger i den södre halvan, dvs från Pärnu och nedåt.

Min häst kom norrifrån nära ryska gränsen och där ligger även en del väldigt fina stuterier.

Där jag var hade hästarna det väldigt bra med fin mat och enorma träningsmöjligheter.

Bor man uppåt landet så hade jag inte tvekat med att åka över och titta, jag köpte dock osedd irl på video. Han var både röntgad och bes innan.

Kan ju visa min fina häst som jag köpte :D

http://www.youtube.com/watch?v=fWPf3Sd_JfM&list=UURNPOIfdRIAvEijV5-3RHuw&index=53
 
Sv: häst från Estland ??

Självklart finns det fina hästar, precis som i Sverige, det ordar jag inte om :D Nordöstra delen har en del hästar också. Finns såklart hästar överallt, även i Tallinn, men majoriteten tycks befinna sig i den södra halvan. Min sambos syster som gått diverse hästutbildningar (tror tom hon gick beridarutbildning i Tyskland) åkte ned till södra delarna när hon visste att hon ville satsa på hästar för där fanns de största möjligheterna.

Lite som i Sverige, den tätaste hästverksamheten tycks finnas i den södra halvan.

Fin häst du hittade! Håller själv på att leta stall runt Tallinn för att kunna hämta hit min egen häst så småningom.
 
Sv: häst från Estland ??

tack ska ni ha!
fin häst du skaffade rubytoo :)

inget jag själv söker.. men kanske det även skulle finnas nån bra skogsmullehäst.. jag har iof kommit fram till att det är en islandshäst jag vill ha.. naturligtvis.. vad skall man med billiga hästar till, när det finns dyra !;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 379
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 156
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 149
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 136
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp