Hänsyn på ridvägar

Sv: Hänsyn på ridvägar

Kanske uttryckte mig lite dåligt, jag har en trygg och trafiksäker häst, och med rädd menar jag "studsa till" snarare än "bli livrädd och vända hemåt i sken". Det är inte av säkerhetsskäl jag blir irriterad, utan mer för att man på en ridväg vill känna sig fri. På bilvägarna får vi ju hela tiden fokusera på att gå åt sidan och hålla oss ur vägen, och det vore skönt att slippa det på en ridväg. Kanske ska bara trava på framåt då som vissa här i tråden skriver, känns bara instinktivt fel att göra det.

Det händer även att ungar kör motorcross. Men ridvägar ska alltså vara fordonsfria? Knasigt av föräldrarna att släppa iväg ungarna då, men de vet väl inte bättre.

Att hästen kan studsa till ibland tycker jag är sådant som händer lite då och då, men är man ute på "allmän" plats så får man tåla att det inte blir perfekt anpassat efter en själv. Är det en ridväg hade jag nog travat på, går man på ridvägar får man tåla att det kommer hästar, kanske med undantag för om det är hundägare som kommer gående men det är mest för att jag inte litar på att dom har styr på sina hundar.

Ungarna som är ute och kör motorcross ska hålla sig på väg alternativt anlagd, godkänd och inhägnad bana. Det är aldrig tillåtet att köra cross ute i terrräng och ska dom köra på väg så ska crossen vara vägreggad och dom ska ha mc-kort av rätt sort beroende på storlek.
Samma sak med fyrhjulingar ned undantag om dom ska användas till arbete i markerna för då får dom köra utanför väg.

/Camilla
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Ja, vilket bra svar! Så har man exvis en unghäst så ska man aldrig kunna rida ut öht eftersom den kan reagera på yttre störningar? Jag hoppas du själv är idiotsäker i alla situationer och inte gör några misstag i trafiken eller på jobbet för då borde du hålla dig hemma inom fyra väggar istället för att gå ut. :angel:

Måste erkänna att jag reagera lite likadant på det svaret, hästar som aldrig rids ut ska så fortsätta med det ?

Självklart får hästen reagera, men får man så mycket reaktion på att det kommer en joggare så att man känner att det inte är hanterbart, så tror jag det är för tidigt i det ekipagets utbildning att ge sig ut.
Och det är även självklart att man måste ut med unghästarna för att vänja dom vid olika saker, men då ser man till att ha tryggt sällskap som man kan se till att ha mellan unghästen och farorna just för att undvika överreaktionerna.
Visst måste man få vänja hästarna osv men det finns gränser på hur mycket småsaker som hästarna får lov och hålla på och löjla sig för, även unghästarna.

/Camilla
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Och jag kan känna att kan din häst inte ens hantera att det kommer en joggare springande så är det tveksamt om den har utanför hemmapaddocken att gör?

Ja för i hemmapaddocken lär den ju verkligen vänja sig vid joggare! Praktexempel på att undvika att hitta en lösning på ett problem. Och så känner jag att om man nu inte ens bör vistas på ridleder enligt dig (hästar är ju trots allt flyktdjur, även den lugnaste kan bli skrämd), vart ska man då få vistas? :s Nog för att vi såklart kan dela med joggarna men inte ska väl dom ta över våra ridleder helt när vi inte ens får rida på deras motionsspår?
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Ja för i hemmapaddocken lär den ju verkligen vänja sig vid joggare! Praktexempel på att undvika att hitta en lösning på ett problem. Och så känner jag att om man nu inte ens bör vistas på ridleder enligt dig (hästar är ju trots allt flyktdjur, även den lugnaste kan bli skrämd), vart ska man då få vistas? :s Nog för att vi såklart kan dela med joggarna men inte ska väl dom ta över våra ridleder helt när vi inte ens får rida på deras motionsspår?

Läs förtydligandet som står precis innan ditt inlägg...

/Camilla
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Men varför saktar ni av? Varför inte bara trava på?
En häst i trav fånar sig betydligt mindre än en som skrittar.

Jag saktar alltid av. Visar hänsyn .

Å andra sidan ropar jag när jag joggar och cyklar, saktar ner och om det behövs stannar även då.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Rider jag på preparerad ridväg håller jag mitt tempo, fotfolk får då acceptera att jag rider på i det tempo jag vill. Inte saktar jag av för några fotgängare där. Lika lite saktar jag av om jag travar/galopperar på grusväg om det är yta nog för oss att mötas. På de stigar som finns här i skogarna (bor intill ett turridningsföretag) däremot, saktar jag in för alla som dyker upp eftersom det inte finns plats nog. Å andra sidan är terrängen sådan att högre tempo än trav inte är möjlig.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Jag ser ridvägar som vägar ryttare får vara på utan att någon kan komma och klaga. Många tycker ju illa om när folk rider på allmänna vägar tex. Dock så ser jag att respekten måste finnas även på ridvägarna.

Vi här har ridvägar och strax runt omkring finns fina motionsspår, jag är fruktansvärt irriterad på dessa motionärer som ska motionera på ridvägarna istället för att vara på motionsspåren som är anlagda för dom. Men jag saktar ändå ner när dom kommer för vägen är smal. Om allt är kontrollerat och lugnt så kan jag trava lite samlat förbi om även personen man travar förbi verkar okej med det. Jag tycker man ser ganska snabbt när det är läge att sakta av.

Det är otroligt irriterande när ryttare bara fortsätter i sitt tempo utan en tanke på att sakta ner, många gånger jag själv hållt på att bli utknuffad från vägen jag promenerar på av ryttare som envist ska hålla sitt tempo oavsett. Bara för att det står att vägen tillåter ryttare betyder inte det att vägen tillåter respektlöshet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hänsyn på ridvägar

Men många joggare/svampplockare/flanörer är rädda för hästar och kommer man emot dem i trav kan de bli väldigt skrämda. Att skritta är att visa hänsyn tycker jag. (sen kan man ropa och fråga också)
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

:bow: Om alla visade sådan hänsyn skulle vi inte ha problem varken på ridvägar eller allmänna vägar.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Där jag hade häst förut var ganska centralt, vi hade några få slingor som var våra ridvägar och där red jag med både erfarna hästar och gröna unghästar. Och det hände ju att man träffade motionärer, folk med hundar o.s.v. som inte visste hur man visar hänsyn på ridväg. Så jag ropade helt enkelt alltid. "Hallååå!, du där! Hej, kan du ställa dig på sidan och prata lite med mig så min häst inte blir rädd och råkar skada dig." Hade de hörlurar så viftade jag rätt ordentligt med armen för att de skulle reagera. Sen red jag helt enkelt fram gjorde halt och förklarade lite snällt att eftersom det här är en ridväg så bör du bete dig si och så när du möter en häst för du vet inte om det är en trafiksäker häst eller en tokig räddhågsen unghäst du möter. De flesta är ju faktiskt inte hänsynslösa med mening utan av okunskap. Så om man snällt ger dem en snabblektion i "möta häst på ridväg 101" och flikar in att om en häst blir skrämd så vet man aldrig vart den springer, om den sparkar eller vad som kan hända så brukar de sköta sig. Ibland har jag fått frågan om jag verkligen borde rida ute på en sådan okontrollerbar häst och då svarar jag helt enkelt att det är därför jag rider den på en ridväg och inte i trafiken.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Där jag hade häst förut var ganska centralt, vi hade några få slingor som var våra ridvägar och där red jag med både erfarna hästar och gröna unghästar. Och det hände ju att man träffade motionärer, folk med hundar o.s.v. som inte visste hur man visar hänsyn på ridväg. Så jag ropade helt enkelt alltid. "Hallååå!, du där! Hej, kan du ställa dig på sidan och prata lite med mig så min häst inte blir rädd och råkar skada dig." Hade de hörlurar så viftade jag rätt ordentligt med armen för att de skulle reagera. Sen red jag helt enkelt fram gjorde halt och förklarade lite snällt att eftersom det här är en ridväg så bör du bete dig si och så när du möter en häst för du vet inte om det är en trafiksäker häst eller en tokig räddhågsen unghäst du möter. De flesta är ju faktiskt inte hänsynslösa med mening utan av okunskap. Så om man snällt ger dem en snabblektion i "möta häst på ridväg 101" och flikar in att om en häst blir skrämd så vet man aldrig vart den springer, om den sparkar eller vad som kan hända så brukar de sköta sig. Ibland har jag fått frågan om jag verkligen borde rida ute på en sådan okontrollerbar häst och då svarar jag helt enkelt att det är därför jag rider den på en ridväg och inte i trafiken.

GILLAKNAPP !!! :rofl:
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

"Kör jag på bilväg håller jag mitt tempo, hästfolk får då acceptera att jag kör på i det tempo jag vill. Inte saktar jag av för några hästar där. Lika lite saktar jag av om jag kör fort på grusväg om det är yta nog för oss att mötas."

Hur var det nu med ömsesidig respekt?
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

"Kör jag på bilväg håller jag mitt tempo, hästfolk får då acceptera att jag kör på i det tempo jag vill. Inte saktar jag av för några hästar där. Lika lite saktar jag av om jag kör fort på grusväg om det är yta nog för oss att mötas."

Hur var det nu med ömsesidig respekt?

Hur f*n fick du till det där av mitt inlägg?????????? Hästen är ett fordon och det finns en specifik lagstiftning för häst i trafiken. Det spelar ingen roll vad du gillar där eller ej... på ridväg, alltså väg preparerad för ridning så håller jag det tempo jag planerat. Nej, självklart rider jag inte omkull folk, jag är inte idiot. Jag saktar dock inte ner bara för att det går folk där. En preparerad ridväg, med syfte att hästar ska jobbas där, är troligen så pass bred att vi kan mötas utan att nåt otrevligt händer. Jag har hittills INTE haft några negativa reaktioner på sådan väg...ej heller på någon annan väg/stig etc.
Rider jag på preparerad ridväg håller jag mitt tempo, fotfolk får då acceptera att jag rider på i det tempo jag vill. Inte saktar jag av för några fotgängare där. Lika lite saktar jag av om jag travar/galopperar på grusväg om det är yta nog för oss att mötas. På de stigar som finns här i skogarna (bor intill ett turridningsföretag) däremot, saktar jag in för alla som dyker upp eftersom det inte finns plats nog. Å andra sidan är terrängen sådan att högre tempo än trav inte är möjlig.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

"Kör jag på bilväg håller jag mitt tempo, hästfolk får då acceptera att jag kör på i det tempo jag vill. Inte saktar jag av för några hästar där. Lika lite saktar jag av om jag kör fort på grusväg om det är yta nog för oss att mötas."

Hur var det nu med ömsesidig respekt?

H*n förstod inte den liknelsen ...
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Hej!

Jag försöker visa hänsyn oavsett typ av väg.

Jag har själv blivit omgalopperad av ett gäng galoppörer när jag varit ute och tömkört (och tackat min lyckliga stjärna för att hästen- som tömkördes som en del av igångsättning efter skada- var så cool att hon inte brydde sej när ett gäng blådårar drog förbi i 180 och försvann i fjärran) och tycker faktiskt att man kan visa samtliga typer av trafikanter hänsyn, även om de råkar vara på "fel ställe".

Hur kan man annars förvänta sig att få någon hänsyn tillbaka?

Däremot kan man ju försöka upplysa folk på ridvägar om hur man bör bete sig när hästar kommer farande. Senast förra månaden varnade jag en stackars dam med hund om att det var en rid/körväg hon promenerade på med hunden lös. Det kan komma både trav och galoppekipage i höga tempon och att då inte ha koll på sin vovve kan bli farligt. Hon tackade för upplysningen (min häst hade hennes vovve farandes runt ben och under magen tills hon fick kontroll på den).

Och ja, jag saktar alltid av till skritt vid möte, för att jag har fått lära mig att så gör man, oavsett vilken väg man är på.

/Lavinia, som ju ändå gärna såg att folk höll sig på sina specifika vägar..
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Nej, jag märker det. Men jag skall försöka mig på en förklaring.

Även om hästvägen är avsedd främst för hästar finns det andra som har rätt att nyttja den och då anser jag att det hör till folkvett att visa hänsyn även om man är störst.
Precis som en bilväg främst är avsedd för bilar finns det andra som har rätt att nyttja den och detsamma gäller där.

Om man som ryttare anser sig ha rätten att plöja fram som man vill för att man är störst och att vägen främst är avsedd för ens ekipage då tycker jag inte heller man skall klaga när eller om de nästan översprungna bärplockarna möter samma ryttare på vägen och ger samma behandling tillbaka genom att stampa fullt och dra förbi hästen så nära som möjligt.

/C
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Även om hästvägen är avsedd främst för hästar finns det andra som har rätt att nyttja den och då anser jag att det hör till folkvett att visa hänsyn även om man är störst.
Precis som en bilväg främst är avsedd för bilar finns det andra som har rätt att nyttja den och detsamma gäller där.

Det är så konstigt, ryttare är irriterade på bilar och tycker dom ska visa hänsyn när man rider på vägen, eller ja egentligen när man rider överallt. Ryttare ska tydligen inte behöva visa någon hänsyn bara för att det finns en skylt där det står att man får rida där. Då får tydligen alla andra skylla sig själva som vistas där.

Inte konstigt det är många som är emot hästar om dom stött på ekipage som bara dundrat förbi.

Annars hade det ju varit super om det fanns längre ridleder som inte var allmänna utan bara var till för hästar, så hade man kunnat dundra på bäst man vill, men sånna finns tyvärr inte och sålänge inte det finns så måste alla visa respekt hur irriterande det än är ibland att ridvägar nyttjas som motionsspår ibland.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Nej, jag märker det. Men jag skall försöka mig på en förklaring.

Även om hästvägen är avsedd främst för hästar finns det andra som har rätt att nyttja den och då anser jag att det hör till folkvett att visa hänsyn även om man är störst.
Precis som en bilväg främst är avsedd för bilar finns det andra som har rätt att nyttja den och detsamma gäller där.

Om man som ryttare anser sig ha rätten att plöja fram som man vill för att man är störst och att vägen främst är avsedd för ens ekipage då tycker jag inte heller man skall klaga när eller om de nästan översprungna bärplockarna möter samma ryttare på vägen och ger samma behandling tillbaka genom att stampa fullt och dra förbi hästen så nära som möjligt.

/C
:bow::bow: Jag håller med många som skrivit innan mig att det är självklart att man visar hänsyn! Jag saktar alltid av oavsett om jag möter joggare, bil, annan häst ja vad det än må vara. Dessutom hälsar jag alltid. Det är den respekten jag själv vill mötas av. Jag kan bli helt galen när någon kommer och galopperar upp i rumpan på min häst och sen mer eller mindre klämmer sig förbi. Det hör i och för sig inte till tråden men vanligt allmänt hyfs vill jag visa och mötas av när jag är ute i alla fall. Annars skapar vi knappast någon förståelse för vår sport ;)
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

De preparerade ridvägarna som finns i vårt område används flitigt av diverse motionärer. Självklart har de rätt att vara där, men det jag undrar är om vi som rider har nåt slags företräde, så att det ligger på deras ansvar att sakta av och gå åt sidan lite när ryttare kommer? Vi visar förstås hänsyn genom att sakta av till skritt, men har träffat på många joggare som fortsätter mot oss i full fart så att hästarna blir rädda, och jag tycker att grejen med en ridväg är att det ska vara ett tryggt ställe att rida på till skillnad från bilvägarna.

Vi har anlagda ridvägar både runt elljusspåret och runt omkring hela området. Det är superbra tycker jag. MEN, jag har också stött på folk som brukar gå på ridvägarna istället för gångvägarna som ligger precis intill.
Sist mötte jag en kvinna som gick bärandes med två fulla ica-kassar. Hon gick bortåt så jag kom ikapp henne. Trodde att hon skulle märka att jag kom då min häst är väldigt noga med att säga till att hon minsan är där. Frustar och gnäggar. Men hon märkte oss inte.
Jag kom alltså ur en kurva och där gick hon. Blev fullkomligen LIVRÄDD även fast vi näst intill smög oss förbi. Man kan väl inte säga "pling" när man rider? Annars brukar jag kunna harkla mig eller liknande.

Såååå.. jag tycker det är sjukt irriterande att folk använder dom anlagda ridvägarna som vilken väg som helst. Mötte en unge i full fart på en sån där trickcykel för några dagar sen också. Nu är min häst väldigt stabil, men det är ändå jobbigt att liksom behöva flytta på sig när det finns en riktig gångväg, både asfalterad och packad jord.

Jag brukar alltid sakta ner och försöka vara så trevlig jag kan mot dom jag möter, trots att det är på ridvägarna. Men jag blir väldigt irriterad inombords. Dock är jag så "mesig" att jag helst håller det inom mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 840
Senast: Mirabilis
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 636
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: Totola
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 485
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp