Hänsyn på ridvägar

elza

Trådstartare
De preparerade ridvägarna som finns i vårt område används flitigt av diverse motionärer. Självklart har de rätt att vara där, men det jag undrar är om vi som rider har nåt slags företräde, så att det ligger på deras ansvar att sakta av och gå åt sidan lite när ryttare kommer? Vi visar förstås hänsyn genom att sakta av till skritt, men har träffat på många joggare som fortsätter mot oss i full fart så att hästarna blir rädda, och jag tycker att grejen med en ridväg är att det ska vara ett tryggt ställe att rida på till skillnad från bilvägarna.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

De preparerade ridvägarna som finns i vårt område används flitigt av diverse motionärer. Självklart har de rätt att vara där, men det jag undrar är om vi som rider har nåt slags företräde, så att det ligger på deras ansvar att sakta av och gå åt sidan lite när ryttare kommer? Vi visar förstås hänsyn genom att sakta av till skritt, men har träffat på många joggare som fortsätter mot oss i full fart så att hästarna blir rädda, och jag tycker att grejen med en ridväg är att det ska vara ett tryggt ställe att rida på till skillnad från bilvägarna.

Och jag kan känna att kan din häst inte ens hantera att det kommer en joggare springande så är det tveksamt om den har utanför hemmapaddocken att gör?
Ridvägar ska vara bil- och fordonsfria men det är det enda som du kan räkna med.

/Camilla
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Jag skulle inte sakta ner till skritt för att jag möter en joggare.
Det är nog det som gör att din häst blir rädd, du signalerar fara genom att sänka farten?
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Jag red tidigare regelbundet i ett område där det fanns ordentligt markerade ridvägar. Jag saktade inte ner fårn trav utan resonerade som så att fotgängarna inte kunde missa att det var en ridväg med den skyltningen och att de trots det valt att gå/springa på ridvägen. Någon blev lite irriterad någon gång men när man förklarade att man försökte följa reglerna men att det blev svårt när andra inte gjorde det förstod de.

En gång hade någon med väldig otur när han tänkte lagt ett skidspår på vår ridväg. Det respekterade vi inte alls utan tyckte det var den som lagt skidspåret som var respektlös mot oss.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Och jag kan känna att kan din häst inte ens hantera att det kommer en joggare springande så är det tveksamt om den har utanför hemmapaddocken att gör?
Ridvägar ska vara bil- och fordonsfria men det är det enda som du kan räkna med.

/Camilla

Jag håller med.
Snyggt att TS saktar ner, bra åtgärd för att behålla god stämning.

Personligen kan jag bli lite störd av "stavgångare" som ivrigt viftar med stavarna vid möte med häst. Det kan oroa även mina obekymrade hästar.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Och jag kan känna att kan din häst inte ens hantera att det kommer en joggare springande så är det tveksamt om den har utanför hemmapaddocken att gör?
Ridvägar ska vara bil- och fordonsfria men det är det enda som du kan räkna med.

/Camilla

jag kan förstå att hästen blir rädd om en joggare helt plötsligt kommer springande mot en i en tät skog = hästen hörde inte eller såg joggaren förens den är nära, = hästen blir skrämd och kanske hoppar till.

ser hästen en joggare på håll blir det inte samma överrasknings moment och man kan lugnt mötas.

är man sen ute på natten och hästen bara ser en mörk klump komma mot den på vägen så är det ju skit läskigt:eek:, = den måste steppa och fnorka innan den ser att det är samma joggare den alltid möter... hästar är flykt djur och blir hästen skrämd eller orolig så svarar den alltid med att vara extra vaksam, spänna sig och eller fly. oavsett om den är trafik van och ofta är ute i skogen och möter joggare.
min häst är t ex helt oberörd vid konstiga/höga ljud så som traktorer som gasar på när de kör förbi en, cementblandare cirkelsågar osv. men hoppar en hare upp från stengärdet så flyr hon, kommer grannen gående mot oss på kvällen så steppar hon och fnyser tills hon ser vad det är för ngt.
det är så hästar svarar på plötsliga obekanta ting, och inget man ska låsa in sig på ridbanan för.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Jag saktar alltid av till skritt när jag möter en annan människa, oavsett om det är till häst eller till fots eller annat. Jag tycker det är självklart att visa den hänsynen.
Många joggare jag möter brukar bara springa förbi, det gör mig ingenting. Jag tycker att man bör ha såpass koll på sin häst ute att den ska fixa sånt utan att flyga upp i luften. Man kan ju inte som ryttare förvänta sig att hela omgivningen ska anpassa sig bara för att man inte riktigt kan hantera sin häst.
Jag kan inte påstå att min medryttarpålle beter sig perfekt, det gör han verkligen inte. Men det är jag (och ägaren) som måste vänja honom vid nya saker och händelser, och han blir ju aldrig van om man alltid undviker allt.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Och jag kan känna att kan din häst inte ens hantera att det kommer en joggare springande så är det tveksamt om den har utanför hemmapaddocken att gör?
Ridvägar ska vara bil- och fordonsfria men det är det enda som du kan räkna med.

/Camilla

Kanske uttryckte mig lite dåligt, jag har en trygg och trafiksäker häst, och med rädd menar jag "studsa till" snarare än "bli livrädd och vända hemåt i sken". Det är inte av säkerhetsskäl jag blir irriterad, utan mer för att man på en ridväg vill känna sig fri. På bilvägarna får vi ju hela tiden fokusera på att gå åt sidan och hålla oss ur vägen, och det vore skönt att slippa det på en ridväg. Kanske ska bara trava på framåt då som vissa här i tråden skriver, känns bara instinktivt fel att göra det.

Det händer även att ungar kör motorcross. Men ridvägar ska alltså vara fordonsfria? Knasigt av föräldrarna att släppa iväg ungarna då, men de vet väl inte bättre.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

jag rider inte på anlägda ridvägar, men jag saktar alltid ner vid möte av joggare/andra ryttare/bilar/ cyklister osv. en hov kan alldeles för lätt sprätta till om hästen känner sig minsta lilla trängd.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Jag har inga specifika ridvägar där jag rider men ofta är jag ute och promenerar på ridvägar när jag hälsar på mina föräldrar. Då tycker jag det är självklart att man går åt sidan och stör de ridekipage man möter så lite som möjligt. Försöker även trycka in det tänket i huvudet på folk jag promenerar med.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Och jag kan känna att kan din häst inte ens hantera att det kommer en joggare springande så är det tveksamt om den har utanför hemmapaddocken att gör?
Ridvägar ska vara bil- och fordonsfria men det är det enda som du kan räkna med.

/Camilla
Ja, vilket bra svar! Så har man exvis en unghäst så ska man aldrig kunna rida ut öht eftersom den kan reagera på yttre störningar? Jag hoppas du själv är idiotsäker i alla situationer och inte gör några misstag i trafiken eller på jobbet för då borde du hålla dig hemma inom fyra väggar istället för att gå ut. :angel:
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Ja, vilket bra svar! Så har man exvis en unghäst så ska man aldrig kunna rida ut öht eftersom den kan reagera på yttre störningar? Jag hoppas du själv är idiotsäker i alla situationer och inte gör några misstag i trafiken eller på jobbet för då borde du hålla dig hemma inom fyra väggar istället för att gå ut. :angel:

Måste erkänna att jag reagera lite likadant på det svaret, hästar som aldrig rids ut ska så fortsätta med det ?

Men till TS
Vi har en ridslinga och nu är det förvisso ridskola osv precis där så ingen vet att det INTE är en ridslinga, men visst det händer att man stöter på joggare där men de ställer sej VÄL i kanten (stilla) när man kommer ridandes...
Själva saktar vi av om man rider fortare än skritt, lixom vi skulle gjort om man får annat möte... Detta gäller även större grusvägar där man gott skulle kunna "dundra" vidare men vi saktar alltid av vid möte oavsett sort/fordon.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Men varför saktar ni av? Varför inte bara trava på?
En häst i trav fånar sig betydligt mindre än en som skrittar.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Men varför saktar ni av? Varför inte bara trava på?
En häst i trav fånar sig betydligt mindre än en som skrittar.

Tänkte bara lägga in att jag tycker det är klokt att sakta av; själv rider jag inte på några ridvägar utan har skogsstigar och annat. Men för mig känns det hövligt att sakta av, om man - som ej hästmänniska - möter en stor häst på x- antal hundra kilo i trav så kan jag förstå om man känner sig väldigt liten och obekväm i situationen, det motverkas ju mer om man saktar av.
Sen tror jag också att vissa hästar gärna får mer tid att kolla in vad det är som rör sig mot den (så har mina varit i varje fall), att man saktar av behöver inte få hästen att anta att det är något farligt. Som ryttare förmedlar man ju till hästen genom sits och avslappning bl.a att det är lugnt.

Som sagt, detta är hur jag ser på det hela.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

I vanliga fall när vi rider på "vanliga" vägar så saktar jag alltid av för allt jag möter men drar jag iväg till travslingan som finns i närheten så skulle jag inte sakta av utan trava på eller kanske galoppera på framåt, det är ett motionsspår tänkt för hästar helt enkelt. (någonstans måste vi få ta lite plats)

Är det en specifik rid eller travslinga som är till för hästar så tycker jag nästan att man får ta att möta hästar springandes om man väljer att promenera/jogga där som fotgängare. Tycker man att det är obehagligt så kanske man ska överväga att ta en annan väg.
Vet att det sitter, i alla fall suttit förut en del skyltar uppe efter slingan som talar om att promenader för människor inte rekommenderas eftersom att hästarna där kan hålla höga farter..

När man rider på såna vägar kanske man gör det av en anledning. De gånger jag gör det gör jag det för att jag vill bli störd så lite som möjligt och det är ett tillfälle för bättre konditionsträning. Att hålla på och sakta av i tid och otid kan störa en sån träning ganska mycket då den i så fall blir rätt ineffektiv.
Det är också ett unikt tillfälle att kunna rida lite högre tempon och länge på en sträcka med bra underlag. Då vill man gärna kunna göra det också om man annars bara har tillgång till underlag som bara tillåter trav/galopp på vissa ställen.

Så tänker jag, men man får ha lite sunt förnuft ändå..jag skulle inte raca förbi någon precis vid ett möte heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hänsyn på ridvägar

RID vag, alltsa for hastaroch ridning, inte for joggare och promenad folk.. Vagarna ar anlagda for hastar och skall ha foretrade. Om folk vill jogga dar skall de ta hansyn till hastarna.

Vet inte vad lagen sager men sa tycker jag att det skall vara.. Dock man skall ta hansyn till alla forstas.
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

På våra ridvägar saktar jag alltid av om jag möter någon som är ute och motionerar då den är ganska smal, men vi har nog väldigt trevliga och väluppfostrade motionärer här för dom slutar alltid springa när vi möts eller frågar om det är okej att springa förbi! :)
 
Sv: Hänsyn på ridvägar

Man får väl ta hänsyn till hur bred vägen är vid möten ..olyckor är dumt men skulle bredden tillåta skulle jag inte sakta av, på en ridväg altså.

Sunt förnuft helt enkelt, men jag skulle ändå bli lite irriterad om folk valde att promenera på en ridväg eftersom att det är sånt liv ibland vars vi hästekipage befinner oss och när man då ordnar speciella ridvägar/slingor tycker jag de kan välja annat ställe att vara på när vi ryttare för en gångs skull har ett ställe "att hålla sig undan på" och möjligheten till att få vara ifred med chans till en friare ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hänsyn på ridvägar

Kanske uttryckte mig lite dåligt, jag har en trygg och trafiksäker häst, och med rädd menar jag "studsa till" snarare än "bli livrädd och vända hemåt i sken". Det är inte av säkerhetsskäl jag blir irriterad, utan mer för att man på en ridväg vill känna sig fri. På bilvägarna får vi ju hela tiden fokusera på att gå åt sidan och hålla oss ur vägen, och det vore skönt att slippa det på en ridväg. Kanske ska bara trava på framåt då som vissa här i tråden skriver, känns bara instinktivt fel att göra det.

Det händer även att ungar kör motorcross. Men ridvägar ska alltså vara fordonsfria? Knasigt av föräldrarna att släppa iväg ungarna då, men de vet väl inte bättre.

Crosscyklar har inte rätt alls att vara där, dom ska hålla sig på crossbanor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 840
Senast: Mirabilis
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 636
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: Totola
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 485
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp